Colin Edwards az idei Superbike világbajnok

2002.10.01. 08:50

 
   
   

A 2002-es Superbike Világbajnokság első felében akár előre kioszthatták volna a bajnoki címet az ausztrál Troy Baylissnek. Az amerikai Laguna Secaban megrendezett versenyig Bayliss összesen 14 futamot nyert meg, míg legnagyobb vetélytársa, Colin Edwards mindössze 3 futamgyőzelmet tudhatott magáénak eddig az időpontig. Azonban a nyári szünet után fordult a kocka. A Honda felvette az elédobott kesztyűt, meghallgatták a sok-sok bírálatot, amit Edwards nem megfelelő technikai támogatásáért kaptak, és egy szinte teljesen újjávarázsolt VTR 1000 SP-2-est toltak a texasi rodeós alá.

Edwards kiváló mentális és versenyzői képességei, valamint a feljavított Honda ezek után 7 egymást követő futamgyőzelmet hozott. Mivel Edwards egy-két futam kivételével szinte egész évben dobogós helyeken végzett Bayliss mögött, és ráadásul az ausztrál összehozta idei egyetlen bukását az asseni második futamon, az utolsó előtti versenyt követően fordult a kocka a bajnokság ponttáblázatán. A záró imolai versenyre Edwards 502 ponttal érkezett, így már egyetlen árva ponttal megelőzte Baylisst a pontversenyben. Ugyan ki gondolta volna ezt még a nyár elején? Talán még Edwards maga sem_

Első futam
Az első futam napfényes időben kezdődött, bár voltak még vizes foltok a pálya árnyékosabb részein, de ez nem okozott különösebb problémát a pilótáknak. A felvezető kör után Hodgsonnak gondja támadt a rajtrácson állva, így egy újabb 5 perces rajtprocedúra után újabb felvezető kör és maga a rajt következett.

A startot Edwards, Bayliss, Hodgson, Xaus és Haga sorrendben abszolválták a résztvevők, majd nekiláttak a 20 versenykörnek. Bayliss előzött egyet még az első kanyarok egyikében, azonban Edwards rögtön visszavette az első pozíciót. A 2. körben Xaus jött fel 3. helyre, azzal a céllal, hogy Ducatis csapattársát segítse majd Edwards ellenében. Haga nem cáfolta hírét most sem, folyamatosan nyomás alatt tartotta az előtte sokszor 10 centikre motorozó Hodgsont, és olyan erőszakosan próbálgatta előzni, hogy egyszer majdnem ledobta az Aprilia.

A verseny első harmadára az Edwards-Bayliss bajnokjelölt páros elhúzott, őket kissé leszakadva a Xaus-Hodgson-Haga üldözőboly követte. Az élen Edwards folyamatosan elment Baylisstől, aki csak párkör múlva tudott felzárkózni az amerikaira, azonban ekkor Hodgson esett el azon az olajfolton, amely két korábban kiesett versenyző gépéből került az első kanyar féktávjára. Ezután a versenyt leállították, azonban az új rajtnál Hodgson ismét elindulhatott, mivel az előző kör végeredményét vették figyelembe az új startnál.

Az új rajtnál Bayliss, Edwards és Hodgson volt a sorrend, őket Haga követte. Edwards ismét hamar az élre állt, de Bayliss 2 kör után megint megelőzte. Hodgson a 13. körben megijedt korábbi bukása színhelyén, hibázott, ezért Haga és Xaus is leelőzte, amíg a füvön kalandozott. Xaus Haganak sem kegyelmezett, és bebiztosította a harmadik helyet magának. Az első helyért óriási csata bontakozott ki, azonban Edwards észben tartotta azt, hogy elég másodiknak célba érnie, mert az első szakaszban szerzett időkülönbség az összesített időeredmények után elegendő a futamgyőzelemre. Így az utolsó előtti körben nem tanúsított komolyabb ellenállást, amikor Bayliss átvette tőle az első helyet, aki ugyan látszólag megnyerte a futamot, de a végelszámolásban Edwards 0.514 mp-el jobbnak bizonyult nála.

Superbike VB, Imola, 1. futam eredménye:
1. Colin Edwards USA (Honda VTR 1000 SP2) 38 perc 17.324 mp
2. Troy Bayliss AUS (Ducati 998 F 02) +0.514 mp
3. Ruben Xaus ESP (Ducati 998 F 02) +8.651 mp
4. Neil Hodgson GBR (Ducati 998 F 01) +20.395 mp
5. Noriyuki Haga JPN (Aprilia RSV 1000) +20.813 mp
6. James Toseland GBR (Ducati 998 F 01) +37.490 mp
7. Pierfrancesco Chili ITA (Ducati 998 RS) +41.400 mp
8. Gregorio Lavilla ESP (Suzuki GSX-R750) +42.801 mp
9. Broc Parkes AUS (Ducati 998 RS) +42.996 mp
10. Ben Bostrom USA (Ducati 998 F 02) +49.381 mp

Második futam
Bizony Bayliss korántsem volt olyan nyugodt már, mint akárcsak pár hete, vagy pár órája lehetett. Ezen a futamon dőlt el a 2002-es világbajnoki cím. Baylissnek nyernie kellett úgy, hogy Xaus vagy Hodgson a második, és Edwards csak a harmadik helyen végez.

A rajtot Hodgson, Bayliss, Edwards, Haga felállásban csípték el a versenyzők. Ekkor a texasi egyedül küzdött három Ducatival, és világbajnoki címe elúszni látszott. Azonban a 2. körre megemberelte magát, és egy hajmeresztő manőverrel előzte le Hodgsont egy kettős kanyarkombinációban, akit pár kanyarral később Xaus is megelőzött. Sőt, a harmadik körben már Baylisst nyomta le az amerikai, így első helyen motorozva, ismét a világbajnoki cím legfőbb várományosának tűnt. Xaus később Hagat beelőzve, felzárkózott a vezető kettősre.

A táv felére az Edwards-Bayliss-Xaus hármas vezette a mezőnyt, tőlük leszakadva Haga és Hodgson verekedett egymással, néha szó szerint. A 14. körig Edwards biztosan vezetett a két Ducatis előtt, azonban ekkor Bayliss nagy nehézségek árán megelőzte az erre a hétvégére tökéletesen hangolt Hondát és annak pilótáját. De hiányzott még neki Xaus támogatása, aki 2-3 mp hátrányban volt ekkorra már az első kettőtől.

Xaus mindent megpróbált, hogy felérjen Edwards közelébe, és egy esetlegesen sikeres előzéssel kikaparja csapattársának a VB címet. Azonban a vége előtt 3 körrel, amikor Xaus éppen csak tűz közelbe ért volna, Edwards látva a veszélyt könnyedén előzte vissza Baylisst. A hátralévő két és fél kör alatt még vagy négyszer váltották egymást az első helyen, azonban Edwards egy hihetetlen utolsó kört, és utolsó előzést produkálva megérdemelten nyerte meg a második imolai futamot is, és ezzel a 2002-es Superbike Világbajnoki címet.

Superbike VB, Imola, 2. futam eredménye:
1. Colin Edwards USA (Honda VTR 1000 SP2) 38 perc 13.128 mp
2. Troy Bayliss AUS (Ducati 998 F 02) +0.980 mp
3. Ruben Xaus ESP (Ducati 998 F 02) +6.183 mp
4. Noriyuki Haga JPN (Aprilia RSV 1000) +21.647 mp
5. Neil Hodgson GBR (Ducati 998 F 01) +27.403 mp
6. James Toseland GBR (Ducati 998 F 01) +34.187 mp
7. Gregorio Lavilla ESP (Suzuki GSX-R750) +41.609 mp
8. Broc Parkes AUS (Ducati 998 RS) +41.819 mp
9. Ben Bostrom USA (Ducati 998 F 02) +49.386 mp
10. Hitoyasi Izutsu JPN (Kawasaki ZX-7RR) +51.223 mp

 
   
   

Colin Edwards ezzel 2000 után 2002-ben már második egyéni VB címét gyűjtötte be, köszönhetően ezt a nyári szünet utáni szenzációs formájának, és 9 egymást követő világbajnoki futamgyőzelmének. Amilyen jól indult Troy Bayliss számára a szezon, annyira csalódott lehet most, egy szinte már megnyert VB címet szórt el, köszönhetően asseni bukásának a második futamban. Mindezt úgy, hogy 2-3 Ducatis segítője akadt a mezőnyben, és mégsem sikerült a tavalyi világbajnoknak a címvédés. Bayliss jövőre a MotoGP kategóriában versenyez a Ducati vadonatúj Desmosedici gépével.

A Ducatinak a vigaszdíjat a csapat világbajnoki cím elhódítása jelentett, amely viszont azt bizonyítja, hogy 2002-ben a Ducati volt a legeredményesebb motor a Superbike VB mezőnyében. A VB harmadik helyét a brit Neil Hodgson szerezte meg, igen megbízható, jó formában versenyezve az egész évadban. Noriyuki Haga változatos teljesítmény mutatott, ezért idén csak a 4. helyet csípte el a pontversenyben. A kamikaze szerű győzelem vagy halál taktikája pontok tekintetében nem mindig eredményes, ellenben a nézők éppen ezért a stílusáért kedvelik a kis japánt. Ben Bostrom ötödik helyével nem aratott osztatlan sikert a Ducati vezetésében, ezért jövőre már ő is inkább hazájában, az AMA bajnokságban keresi kenyerét.

A Superbike VB 2002 évi összesített pontversenye:
1. Colin Edwards 552 pont
2. Troy Bayliss 541 pont
3. Neil Hodgson 326 pont
4. Noriyuki Haga 278 pont
5. Ben Bostrom 261 pont
6. Ruben Xaus 249 pont
7. James Toseland 195 pont
8. Pierfrancesco Chili 167 pont
9. Chris Walker 152 pont
10. Gregorio Lavilla 130 pont