A Benelli magasra tette a lécet új Superbike gépével

2002.10.10. 10:09

 
   
   

A Benelli az Intermoton mutatta be hivatalosan formában legfrissebb modelljét, a Tornado Tre Novecento-t. Az újdonság neve olaszul annyit tesz, hogy a "hármas kilencszázas", utalva ezzel a háromhengeres soros gép lökettérfogatára. Idén a Benelli már megkezdte a kézzel épített, korlátozott példányszámban épített Tornado Limited Edition gyártását. Azonban ennek ára 10 millió forint körül alakult. Igaz olyan egzotikus extrák találhatóak rajta, mint az állítható kormánynyak, vagy a szénszálas idomzat. Most ezek helyét kevésbé extravagáns alkatrészek veszik át az új szériagyártású Tornado-ban.

A műszerfal kismértékben átalakult, a fordulatszámmérő és a vízhőfokmérő analóg, a kilométeróra és az összes többi mérőegység kijelzője egy digitálisan megjelenítő, folyadékkristályos panelen kapott helyet, amelyet este kék háttérfény világít meg. A speciális változat szárazkuplungja helyett a Tre Novecento az olcsóbb gyártás és alacsonyabb ár, valamint a halkabb üzemelés, és könnyebb kezelhetőség érdekében tárcsás, olajfürdős kuplungot kapott, amelybe a túlzott motorfék esetén a hátsó kerék blokkolását gátló szerkezet került.

A Novecento hűtése maradt éppolyan egyedi, mint maga a motorkerékpár maga. A hűtőradiátor hátra, a hátsó kerék föle, az ülés alá került. Ide a friss hűtőlevegőt a fejidomtól a motorblokk két oldala mellett elhaladó egy-egy levegőcsatorna vezeti. Azonban ez lassú sebességnél, és álló helyzetben nem biztosítana elegendő hűtőlevegőt a radiátor számára, így a farok idom alatt elhelyezett két elektronikus vezérlésű ventillátor pótolja ilyenkor a hiányzó légáramot. Erre a bonyolult eljárásra azért volt szükség, mert a kutatások azt bizonyították, hogy a motorkerékpárok légellenállásának csökkentésében az egyik legfőbb bűnös a motor elején található, keresztben álló hűtőradiátor. Így ezt most a Benelli eldugta hátra, majd a gyakorlat megmutatja működőképes-e az elméleti okosság.

A különleges vázat és a segédvázat áttervezték. A váznyak, és a váz oldalsó szerkezete króm-molibdén ötvözetű acélváz, még a váz hátsó része, valamint a segédváz, és a lengővilla öntött alumínium ötvözetből készül. A speciális széria Öhlins futóművet egy szerényebb de mindenképpen minőségi szerkezet váltotta fel. Előre Marzocchi első teleszkópvillák, hátra Extreme Tech rugóstag került.

Ugyanaz a háromhengeres, benzinbefecskendező 898 köbcentis motor teljesít szolgálatot, mint a speciális szériában. Ez 141 lóerőt teljesít 11.500-as percenkénti fordulaton, és 100 Nm nyomatékot ad le, 8500-as fordulatszámon. Az üzemanyag keverékképzését természetesen elektronikusan vezérelt befecskendező rendszer oldja meg. A kompresszió viszony 11:1.

A Benelli emblémás könnyűfém kerekeket a Brembo készíti (a korlátozott változaton magnézium ötvözet Marchesini kerekek voltak), amelyek formájukban teljesen azonosak a speciális változaton látott felnikkel, de nyilván olcsóbban előállítható alumínium felnik. A korlátozott példányszámú verzió szénszálas idomait hagyományos műanyag darabokra cserélték le, ezzel a motor súlya 198 kg-ra emelkedett az eddigi 185 kg-ról. A fékberendezést szintén a Brembo szállítja, előre úszóágyazású 320 mm átmérőjű dupla tárcsák kerültek, 4 dugattyús féknyergekkel, míg hátul egy 240 mm átmérőjű tárcsán két dugattyús féknyereg igyekszik megállítani a motort.

A motor közepe táján csekély módosításokat hajtottak végre, minek következtében a most már kétüléses gép ülésmagassága 10 mm-rel alacsonyabb lett, segítve ezzel a kisebb termetű pilóták biztos talajfogását. Ezáltal természetesen a motor tömegközéppontja is lejjebb került, amely jótékony hatással van a kanyarvételi tulajdonságokra. A tengelytáv 1419 mm.

Az első Benelli Tornado Tre Novecentók a jövő év tavaszára három színösszeállításban kerülhetnek a szalonokba. A sötét narancssárga, a szürke-zöld, és a szürke-fekete képeik a megvásárolható színkombinációkat. A szériagyártásba kerülő Novecento ára 4 millió forint körül várható. Az ár jóval a fele alatt lesz a speciális, korlátozott példányszámban gyártott szériáénak, ellenben a motor nem lesz fél motor, mint az a részletekből kiderült.