Hogyan építsünk gyári custombike-ot?

2003.03.05. 09:19
Kapcsolódó cikkek (1)
 
   
   

Egyre több cég foglalkozik motorkerékpár alkatrészek gyártásával és forgalmazásával. Talán éppen ez az oka, hogy a motorépítőknek egyre nehezebb a dolguk, mikor azt kell eldönteni, hogy egy komplett motorkerékpár összerakásánál melyik cégtől melyik darabot rendeljék meg.

Némiképp segítséget nyújt az, hogy a nagyobb cégek már a komplett motorkerékpárok összerakására is fel vannak készülve, a váztól a motorblokkon keresztül a lábtartókig mindent elkészítenek, hogy az építőnek már csak össze kelljen rakni, akár a Legót. Az ilyen Kit Bike-ok előnye, hogy nem kell a különböző cégek több száz oldalas katalógusait böngészve összeválogatni az alkatrészeket, és utána azon izgulni, hogy ezek passzoljanak is egymáshoz.

Timothy Remus How to Build a Kit Bike címmel tavaly jelentette meg azt a könyvet, amely még ezt a kérdést is leegyszerűsíti. Részletesen leírja, milyen kritériumok alapján dönthetjük el, hogy melyik cég termékét válasszuk, és abból hogyan tudunk egy működőképes motorkerékpárt összerakni.

A könyvben összesen négy darab motorkerékpár összerakását írja le az első csavartól a végeredményig: egy softailt a Custom Chrome-tól, egy Y2K motort Arlen és Codry Ness cégétől, egy motort a Biker's Choice-tól és egy softail choppert az American Thundertől. A további fejezetekben szó esik arról, hogy válasszuk ki a céget, amelytől vásárolunk, milyen szerszámokra lesz szükségünk, hogyan tudjuk forgalomba helyezni az új motort, és egy vezetéstechnikai fejezet is helyet kapott a könyvben.

Bár hazai viszonylatban viszonylag drága egy ilyen motorkerékpár összeépítése, és valószínűleg a forgalombahelyezés részletezése is elsősorban az amerikai és nyugat-európai viszonyokra szorítkozik, a magyar építők is sok érdekességet találhatnak az angol nyelvű könyvben. Ami pedig nem utolsó szempont, hogy azok az alkatrészek, amelyekről a könyvben szó esik mind TÜV-fel rendelkeznek, nem úgy, mint az itthoni lakatosok által összeeszkábált gépek.