Az Aprilia utcai MotoGP versenyreplikát mutatott be
Az olasz Aprilia gyárnak van egy nagyon jó tulajdonsága, szinte
minden jelentősebb versenyzőjének motorjáról készít egy utcai
replika motort, rengeteg finomsággal kiegészítve egy szériamodellt.
A legfrissebb replika motort az idén az Aprilia MotoGP csapatába
igazolt Colin Edwards versenygépéről mintázták. A motor alapja az
Aprilia RSV Mille R típus.
Az Aprilia állítása szerint ez az egyik legerősebb valaha létezett
utcai motorjuk, a maga 133 lóerejével 9500-as percenkénti
fordulatnál. Az erőforrás nyomatéka tekintélyes 106 Nm 7500
ford/percnél. A 997 köbcentis, 60 fokos, V2-es elrendezésű jól
ismert blokk két darab hatalmas, 58 mm-es átmérőjű szívótorkokon át
hörpinti a hengerekbe az üzemanyagot. Az idomokon az Aprilia MotoGP
csapat színeit láthatjuk, pontosabban az Edwards motorjának
megfelelő színösszeállítást. A technikai csemegék sora szinte
végtelen. Az első futómű 43 mm belsőcső átmérőjű, felfordított
teleszkópvillákból épül fel, hátulra szintén a svéd gyártó
aranyszínű, kitűnő rugóstagja került. Természetesen a komplett
futómű minden eleme minden irányban beállítható, és egy futómű
hangolás a versenypályára sem jelent komolyabb gondot.
A csodaszép kék színű, esztergált alumínium kerekek az OZ-től
érkeztek, elől 120/70 ZR 17, hátul egy kicsit szélesnek tűnő,
190/50 ZR 17 méretű gumik feszülnek rajtuk. A széria
kipufogórendszer helyét egy Akrapovic versenyváltozat vette át,
amelynek nem csak kinézete, hanem hangja is csodálatos. Az
átdolgozott szívó traktus miatt a motor a fordulatszám
tartományának középső részén sokat erősödött. A teljesítmény
karakterisztikája jóval lágyabbá vált, és a megerősödő
középtartomány miatt akár egy fokozattal magasabban is vehető
ugyanaz a kanyar a versenypályán.
A hátsó kerék blokkolását megakadályozó kuplung mechanika a megnövelt teljesítmény mellett is tökéletesen funkcionál immáron. Erősebb visszaváltás után sem blokkol le a hátsó kerék, így a motorfékezés nagyon jól kontrollálhatóvá válik. Az első 320 mm-es dupla Brembo tárcsafékeket iszonyatos erővel fogják közre lassításnál a radiálisan felszerelt, 4 dugattyús Brembo féknyergek. A pályatesztek során a fék soha sem fáradt el, minden körülmények között bírta a strapát. Hátulra egy sima két dugattyús Brembo féknyereg került a 220 mm-es, szintén Brembo tárcsára. A motor mérete nagyjából maradt a Mille modellé, 1415 mm a tengelytávja, 2070 mm a hossza, 820 mm az ülésmagassága, és 186 kg a szárazsúlya a kétüléses változatnak.