Szomorú vasárnap Dél-Afrikában
Nem kezdődött valami vidáman az elmúlt hétvége a MotoGP cirkusz
résztvevői számára. Szinte mindenhol, a versenyzők, a nézők és a
sajtó munkatársai között is Daijiro Kato elmúlt heti tragikus
halála, és az azt megelőző baleset volt a téma. Kato temetését a
versenyt megelőző kedden tartották, a nyilvánosság kizárásával, a
család és jó barátok jelenlétében. Ráadásul Valentino Rossit
amellett, hogy lelkileg eléggé megviselte márkatársa halála, 39
fokos lázzal és egy alapos megfázással érkezett Dél-Afrikába. Alex
Barros térdsérülése nagyjából helyre jött, mivel 3 hétig
Brazíliában az ország legjobb fizikoterápiás intézetében kezelték
sérült lábát. Csapattársa, Marco Melandri állapota is szépen javul,
igaz ő még nem lehetett jelen az Afrika Nagydíjon, de minden
valószínűséggel Jerezben már ő száll az egyik Fortuna Yamaha
nyergébe.
A Harris WCM csapat számára a hétvége igen rossz hírrel kezdődött,
ami egyben a csapat szereplésének végét is jelentette. A FIM
ugyanis úgy döntött, hogy nem engedélyezi a Harris WCM motorjainak
indulását a MotoGP géposztályban a jelenlegi műszaki megoldásaival,
hasonlóan a Japán Nagydíjhoz. A konkrét ok az volt, hogy a Harris
WCM gépek erőforrásai nem teljesen feleltek meg a technikai
szabályzatban előírt prototípus követelményeinek, mivel a blokkban
jó néhány alkatrész nem eléggé tért el az utcai Yamaha R1-es
alkatrészeitől.
Az edzések
Az első időmérő edzésen Rossi a legjobb időt hasította, amely
új körrekordot jelentett egyben, és mindezt megfázva, betegen. A
második helyet Loris Capirossi kaparintotta meg, úgy, hogy a
Ducatival először járt ezen a pályán. Harmadik kockába Kato
csapattársa, Sete Gibernau állhatott fel, míg a negyedik helyen
ezen a pályán életében először versenyző Troy Bayliss Ducatija
piroslott. A második sorban Ukawa, Biaggi, Edwards és Barros állt
az első nap végén.
A második időmérő idejére tovább javultak a külső
körülmények, mind az időjárás, mind a pálya állapot tekintetében.
Sete Gibernau Hondája fedélzetén, és lelkében Kato iránt érzett
tisztelettel, örült tempóban körözött, és végig tartani tudta az
első helyét támadó olasz pilóták seregét. Rossi nem sokat tudott
javítani pénteki időeredményén, de még ez is elég volt neki a
második starthelyre. Biaggi szokásos elszántságával a harmadik
legjobb időt érte el. Capirossinak sikerült odacsapni első számú
motorját, viszont a második gépével simán belőtte magát az első sor
utolsó helyére. A Yamahások kicsit feljavultak a péntekhez képest,
Nakano az ötödik, Barros a hetedik rajthelyet érte el. Ukawa
ékelődött kettejük közé, még a második sort Colin Edwards zárta az
Aprilia Kockán. Bayliss leszorult a kilencedik pozícióba. A
küzdelem színvonalát jól jellemezte az a tény, hogy az első 15
versenyző legjobb ideje 1 másodpercen belül volt.
A verseny
Már a felvezető kör sem kezdődött szerencsésen. Kenny Roberts
Suzukijából szinte a pálya minden kanyarjába jutott egy kis olaj, amit
szerencsére az amerikai jelzett a versenybíróságnak, viszont a startot
ezért 50 perccel el kellett halasztani. A kanyarokban felszórták az
olajnyomokat valamilyen semlegesítő porral, azonban a versenyben már
látszott, hogy ez nem valami 100%-os megoldás. Az új rajt sem volt
egyszerű eset. Shinya Nakano motorja majdnem lefulladt a rajtnál mivel
túl gyorsan engedte ki a kuplungot. A célegyenesben Colin Edwards
mandinert vett Olivier Jacque motorjáról, és teljesen elvesztette
egyensúlyát és uralmát az Aprilia felett. Gépével nekicsapódott még
John Hopkins Suzukijának, aminek következtében Edwards leesett a
motorjáról, és keresztbe csúszott a kb. 200 km/h-val érkező
versenytársak előtt. Hopkins két keréken tudott maradni, de a Haga és
McWilliams az előttük szánkázó Edwardsot kikerülve a fűre szaladtak,
ahol először a Proton angol pilótája, majd pedig a japán kamikáze
terült el. Haga még vissza tudott állni a versenybe, de motorja annyira
megsérült, hogy pár körrel később végleg a box utcába hajtott és
feladta a versenyt.
Maga a rajt Baylissnek sikerült szenzációsan, elsőként fordult a
célegyenes végi kanyarban a kilencedik helyről. Utána Gibernau,
Biaggi és Rossi volt a sorrend. Abe szintén jól kapta el a startot,
rég nem látott előkelő 5. helyen haladt ezüst-piros Yamaháján. Az
élen Bayliss remekül tartotta magát a Ducatival, csak Gibernau
tudta tartani vele a lépést. Kissé lemaradva tőlük Biaggi-Rossi
páros idegesítette egymást. A 9. körben az addig már kétszer pályát
tévesztő Capirossi végleg kiállt a boxba. A 11. körben Bayliss túl
szélesen fordult egy kanyarban, Gibernau ezt kihasználva egyből
megelőzte az ausztrál versenyzőt. Az átszellemült állapotban
versenyző spanyol Honda lovas ekkor már több mint 3 másodperces
előnnyel rendelkezett a 4. Rossihoz képest. A 14. körre érte utol
Biaggi és Rossi Baylisst, akit Biaggi lendületből előzött meg, bár
ehhez kellett Bayliss apró kanyarvételi hibája is. Utána Rossi és
Bayliss igen érdekes csatát vívott immáron a harmadik helyért.
Rossi szokatlan módon többször hibázott miután megelőzte Baylisst,
és az ausztrál nem tisztelve a többszörös világbajnokot, jó párszor
visszavette tőle a 3. helyet. A 19. körig tartott a fogócska, mikor
végre Rossi végleg el tudott lépni Baylisstől.
Hátrébb is érdekes maradt a verseny, mert Abe meghálálta a Yamaha
vezetők bizalmát, és remekül helyettesítette Melandrit, az 5.
helyért csatázott Ukawaval és Barrosszal. Már csak a versenytáv
harmada volt hátra, amikor Rossi begyújtotta a rakétákat, és
megkezdte a Gibernau utolérési hadműveletet. A 23. körre érte utol
Biaggit, aki túl szélesen fordult egy kanyarban és Rossi egyből
lecsapva a lehetőségre leelőzte őt a második helyért.
Fogcsikorgatva haladt Rossi a hibátlanul motorozó Gibernau
nyomában, de a megközelítés nem ment túl gyorsan, és a körök száma
egyre fogyott. A verseny végére Gibernau több mint 4 másodperces
előnye semmivé foszlott Rossival szemben, azonban a spanyol pilóta
oly átszellemülten haladt az élen, mintha Kato segítette volna
minden mozdulatát, és ezen a hétvégén még Rossi sem tudta őt
legyőzni, vagy talán nem is akarta annyira. A biztos harmadikként
Biaggi, negyedikként pedig Bayliss ért célba. Az elfáradó Abet
végén Ukawa, Barros, sőt még Hayden is megelőzte.
A versenyt követő nyilatkozatában Gibernau a győzelmét
Katonak ajánlotta, ezzel tisztelegve elhunyt csapattársa emléke
előtt. Rossi elégedett volt második helyével, és véleménye szerint
ezen a napon nem csak Gibernau versenyzett a Telefónica Movistar
Hondáján. A harmadik Max Biaggi szerint Gibernau győzelme a
legjobban illő megemlékezés Katohoz.
MotoGP futam végeredménye:
1. Sete Gibernau Honda 44p 10.398mp
2. Valentino Rossi Honda +0.363mp
3. Max Biaggi Honda +5.073mp
4. Troy Bayliss Ducati +12.606mp
5. Alex Barros Yamaha +18.930mp
6. Tohru Ukawa Honda +19.113mp
7. Nicky Hayden Honda +20.156mp
8. Norick Abe Yamaha +20.870mp
9. Carlos Checa Yamaha +22.125mp
10. Olivier Jacque Yamaha +25.218mp
Gyorsasági Motoros VB MotoGP kategória
pontversenyének állása 2 futam után:
1. Valentino Rossi ITA 45 pont
2. Sete Gibernau SPA 38 pont
3. Max Biaggi ITA 36 pont
4. Troy Bayliss AUS 24 pont
5. Alex Barros BRA 19 pont
7. Nicky Hayden USA 18 pont
6. Loris Capirossi ITA 16 pont
8. Norick Abe JPN 13 pont
9. Carlos Checa SPA 13 pont
10. Sinya Nakano JPN 12 pont