Szomorú vasárnap Dél-Afrikában

2003.04.30. 13:17

 
   
   

Nem kezdődött valami vidáman az elmúlt hétvége a MotoGP cirkusz résztvevői számára. Szinte mindenhol, a versenyzők, a nézők és a sajtó munkatársai között is Daijiro Kato elmúlt heti tragikus halála, és az azt megelőző baleset volt a téma. Kato temetését a versenyt megelőző kedden tartották, a nyilvánosság kizárásával, a család és jó barátok jelenlétében. Ráadásul Valentino Rossit amellett, hogy lelkileg eléggé megviselte márkatársa halála, 39 fokos lázzal és egy alapos megfázással érkezett Dél-Afrikába. Alex Barros térdsérülése nagyjából helyre jött, mivel 3 hétig Brazíliában az ország legjobb fizikoterápiás intézetében kezelték sérült lábát. Csapattársa, Marco Melandri állapota is szépen javul, igaz ő még nem lehetett jelen az Afrika Nagydíjon, de minden valószínűséggel Jerezben már ő száll az egyik Fortuna Yamaha nyergébe.

 
   
   

A Harris WCM csapat számára a hétvége igen rossz hírrel kezdődött, ami egyben a csapat szereplésének végét is jelentette. A FIM ugyanis úgy döntött, hogy nem engedélyezi a Harris WCM motorjainak indulását a MotoGP géposztályban a jelenlegi műszaki megoldásaival, hasonlóan a Japán Nagydíjhoz. A konkrét ok az volt, hogy a Harris WCM gépek erőforrásai nem teljesen feleltek meg a technikai szabályzatban előírt prototípus követelményeinek, mivel a blokkban jó néhány alkatrész nem eléggé tért el az utcai Yamaha R1-es alkatrészeitől.

Az edzések
Az első időmérő edzésen Rossi a legjobb időt hasította, amely új körrekordot jelentett egyben, és mindezt megfázva, betegen. A második helyet Loris Capirossi kaparintotta meg, úgy, hogy a Ducatival először járt ezen a pályán. Harmadik kockába Kato csapattársa, Sete Gibernau állhatott fel, míg a negyedik helyen ezen a pályán életében először versenyző Troy Bayliss Ducatija piroslott. A második sorban Ukawa, Biaggi, Edwards és Barros állt az első nap végén.
A második időmérő idejére tovább javultak a külső körülmények, mind az időjárás, mind a pálya állapot tekintetében. Sete Gibernau Hondája fedélzetén, és lelkében Kato iránt érzett tisztelettel, örült tempóban körözött, és végig tartani tudta az első helyét támadó olasz pilóták seregét. Rossi nem sokat tudott javítani pénteki időeredményén, de még ez is elég volt neki a második starthelyre. Biaggi szokásos elszántságával a harmadik legjobb időt érte el. Capirossinak sikerült odacsapni első számú motorját, viszont a második gépével simán belőtte magát az első sor utolsó helyére. A Yamahások kicsit feljavultak a péntekhez képest, Nakano az ötödik, Barros a hetedik rajthelyet érte el. Ukawa ékelődött kettejük közé, még a második sort Colin Edwards zárta az Aprilia Kockán. Bayliss leszorult a kilencedik pozícióba. A küzdelem színvonalát jól jellemezte az a tény, hogy az első 15 versenyző legjobb ideje 1 másodpercen belül volt.

A verseny
Már a felvezető kör sem kezdődött szerencsésen. Kenny Roberts Suzukijából szinte a pálya minden kanyarjába jutott egy kis olaj, amit szerencsére az amerikai jelzett a versenybíróságnak, viszont a startot ezért 50 perccel el kellett halasztani. A kanyarokban felszórták az olajnyomokat valamilyen semlegesítő porral, azonban a versenyben már látszott, hogy ez nem valami 100%-os megoldás. Az új rajt sem volt egyszerű eset. Shinya Nakano motorja majdnem lefulladt a rajtnál mivel túl gyorsan engedte ki a kuplungot. A célegyenesben Colin Edwards mandinert vett Olivier Jacque motorjáról, és teljesen elvesztette egyensúlyát és uralmát az Aprilia felett. Gépével nekicsapódott még John Hopkins Suzukijának, aminek következtében Edwards leesett a motorjáról, és keresztbe csúszott a kb. 200 km/h-val érkező versenytársak előtt. Hopkins két keréken tudott maradni, de a Haga és McWilliams az előttük szánkázó Edwardsot kikerülve a fűre szaladtak, ahol először a Proton angol pilótája, majd pedig a japán kamikáze terült el. Haga még vissza tudott állni a versenybe, de motorja annyira megsérült, hogy pár körrel később végleg a box utcába hajtott és feladta a versenyt.

 
   
   

Maga a rajt Baylissnek sikerült szenzációsan, elsőként fordult a célegyenes végi kanyarban a kilencedik helyről. Utána Gibernau, Biaggi és Rossi volt a sorrend. Abe szintén jól kapta el a startot, rég nem látott előkelő 5. helyen haladt ezüst-piros Yamaháján. Az élen Bayliss remekül tartotta magát a Ducatival, csak Gibernau tudta tartani vele a lépést. Kissé lemaradva tőlük Biaggi-Rossi páros idegesítette egymást. A 9. körben az addig már kétszer pályát tévesztő Capirossi végleg kiállt a boxba. A 11. körben Bayliss túl szélesen fordult egy kanyarban, Gibernau ezt kihasználva egyből megelőzte az ausztrál versenyzőt. Az átszellemült állapotban versenyző spanyol Honda lovas ekkor már több mint 3 másodperces előnnyel rendelkezett a 4. Rossihoz képest. A 14. körre érte utol Biaggi és Rossi Baylisst, akit Biaggi lendületből előzött meg, bár ehhez kellett Bayliss apró kanyarvételi hibája is. Utána Rossi és Bayliss igen érdekes csatát vívott immáron a harmadik helyért. Rossi szokatlan módon többször hibázott miután megelőzte Baylisst, és az ausztrál nem tisztelve a többszörös világbajnokot, jó párszor visszavette tőle a 3. helyet. A 19. körig tartott a fogócska, mikor végre Rossi végleg el tudott lépni Baylisstől.

 
   
   

Hátrébb is érdekes maradt a verseny, mert Abe meghálálta a Yamaha vezetők bizalmát, és remekül helyettesítette Melandrit, az 5. helyért csatázott Ukawaval és Barrosszal. Már csak a versenytáv harmada volt hátra, amikor Rossi begyújtotta a rakétákat, és megkezdte a Gibernau utolérési hadműveletet. A 23. körre érte utol Biaggit, aki túl szélesen fordult egy kanyarban és Rossi egyből lecsapva a lehetőségre leelőzte őt a második helyért.

 
   
   

Fogcsikorgatva haladt Rossi a hibátlanul motorozó Gibernau nyomában, de a megközelítés nem ment túl gyorsan, és a körök száma egyre fogyott. A verseny végére Gibernau több mint 4 másodperces előnye semmivé foszlott Rossival szemben, azonban a spanyol pilóta oly átszellemülten haladt az élen, mintha Kato segítette volna minden mozdulatát, és ezen a hétvégén még Rossi sem tudta őt legyőzni, vagy talán nem is akarta annyira. A biztos harmadikként Biaggi, negyedikként pedig Bayliss ért célba. Az elfáradó Abet végén Ukawa, Barros, sőt még Hayden is megelőzte.
A versenyt követő nyilatkozatában Gibernau a győzelmét Katonak ajánlotta, ezzel tisztelegve elhunyt csapattársa emléke előtt. Rossi elégedett volt második helyével, és véleménye szerint ezen a napon nem csak Gibernau versenyzett a Telefónica Movistar Hondáján. A harmadik Max Biaggi szerint Gibernau győzelme a legjobban illő megemlékezés Katohoz.

 
   
   

MotoGP futam végeredménye:
1. Sete Gibernau Honda 44p 10.398mp
2. Valentino Rossi Honda +0.363mp
3. Max Biaggi Honda +5.073mp
4. Troy Bayliss Ducati +12.606mp
5. Alex Barros Yamaha +18.930mp
6. Tohru Ukawa Honda +19.113mp
7. Nicky Hayden Honda +20.156mp
8. Norick Abe Yamaha +20.870mp
9. Carlos Checa Yamaha +22.125mp
10. Olivier Jacque Yamaha +25.218mp


Gyorsasági Motoros VB MotoGP kategória pontversenyének állása 2 futam után:
1. Valentino Rossi ITA 45 pont
2. Sete Gibernau SPA 38 pont
3. Max Biaggi ITA 36 pont
4. Troy Bayliss AUS 24 pont
5. Alex Barros BRA 19 pont
7. Nicky Hayden USA 18 pont
6. Loris Capirossi ITA 16 pont
8. Norick Abe JPN 13 pont
9. Carlos Checa SPA 13 pont
10. Sinya Nakano JPN 12 pont