Részletes útmutató Brnóba utazóknak

2003.08.15. 11:18
 
   
   

Augusztus 15. és 17. közt rendezik meg a Brno mellett található Masaryk versenypályán a Gyorsasági Motorkerékpáros Világbajnokság 10. futamát. A hazánkhoz legközelebb fekvő GP pályát tudják legkönnyebben megközelíteni a Magyarországon élők. Sokan idén először szeretnének kilátogatni a versenyre, nekik gyűjtöttük össze - remélhetőleg hasznos -tapasztalatainkat.

 
   
   

Első körben az időjárásról. Eddig, ha jól számolom, 4-szer voltunk Brnóban 1998 óta, és mindössze egyszer volt hideg, hűvös idő. A meteorológiai előrejelzések szerint épp ma vonul át Csehország középső része felett egy hidegfront, de pénteken már napos, szép idő lesz, de nem kánikulai meleggel. A szombati napra felhőt, záporesőt jelez a béka és valamivel 20 fok feletti hőmérsékletet, azonban vasárnapra ismét szép, napos időben nézhetjük a futamokat, az előrejelzés szerint 25-28 fok körüli melegben.

 
   
   

Az utazásra két útvonal javasolt. Aki nem szeretne a szlovák és cseh tájban gyönyörködni, az vegye meg a szlovák és cseh autópálya matricát, amelyekből a 15 napos jegy 800, illetve 1120 forintba kerül. Budapesten a Visegrádi utcai Autóklubban és szinte minden nagyobb utazási irodában kapható. Az autópályás útvonal előnye, hogy nagyon gyorsan oda lehet érni. A távolság így mindössze 330-350 km Budapesttől, ami 3-3,5 óra alatt letudható. Persze motorral gyorsabban is, de nem az autópályán zajlik a verseny, amire utazunk, így aztán csak ésszel, a szlovák meg a cseh rendőrök szoktak ám méricskélni.

 
   
   

A Budapest-Győr-Rajka-Pozsony-Malaczky-Brno autópálya szakasz nyílegyenes, eltévedni nem lehet, forgalom alig van, mindössze a szlovák-cseh határon és Brno környékén sűrűsödik be. Aki reggel 4-kor elindul Pestről, pénztárnyitásra simán odaér. Brnónál majd a Prága feliratot kell megcélozni, és a Prága felé vezető autópályán kell menni pár kilométert, majd a Shell kút utáni első kijárón (182-es) kell kihajtani a Masaryk pálya felé. Az esemény egyébként már az autópályán ki van táblázva, nehéz eltéveszteni.

Aki unja az autópályát, az mehet fent Szlovákiában is, bár így valamivel többet számoljon az útra. Ekkor Budapest-Tatabánya-Komárom-64-es úton Érsekújváron át Nyitráig, majd az 51-esen Trnava-Hodonin (itt van a szlovák-cseh határ)-Brno az odavezető út. Szép tájakon megy az út, főleg amikor a cseh határ közelébe ér. Tankolni lehet bátran bármelyik nagyobb, ismertebb társaság kútján, a szlovákoknál valamivel olcsóbb a benzin, mint nálunk, a cseheknél kb. ugyanannyi.

 
   
   

A parkolást rendőrök irányítják, néha okosan, néha érthetetlenül jelzik, ki merre álljon, meddig lehet felmenni a pálya főbejáratához, hol van még szabad parkoló. Végig vannak oldalbejáratok, sok helyen a kerítésen is át lehet mászni, de ezt ne tegyük, nehogy kitalálják, hogy honnét jöttünk. Maga a pálya felszereltsége és infrastruktúrája nem olyan jó, mint a Hungaroringé, de azért van minden. A WC fizetős, vagy aki spórol az a természetben is megoldhatja dolgait. A pályától nem messze van egy kemping, aminek minőségéről nem tudunk sokat mondani, csak annyit, hogy ott van, és aki 3 napra megy, azt szívesen látják.

 
   
   

A főbejáratnál, vagy a pálya széle mellett lévő jegypénztárakban lehet megvenni a jegyet, fizetés euróban, vagy Cseh koronában történik. Jegyekből a legolcsóbbat, a 490 koronásat érdemes venni, vagy a következő, 1190 koronásat. Az olcsóbbikkal a pálya 5 szektorában ülhetünk a domboldalra, míg a drágábbikkal a pálya felső részében lévő motodromba érkező szakaszt láthatjuk, a felső célegyenes első részével együtt, egy szélesvásznú TV kijelzővel megspékelve. Tavaly megpróbáltunk bejutni az olcsóbbik jeggyel a drágább részre, de nem ment, mert már ellenőrzik a pálya alatt átvezető aluljárót, ahol a fent említett részre be lehet jutni. Mindkét jeggyel a főbejárattól egy pár száz métert visszafelé kell sétálni, és ott lehet bejutni a pályán körbehaladó gyalogútra. Közvetlen a pálya kerítésének külső oldalán is halad egy ösvény, ha valaki a megfelelő bejárattól messzebb parkolt, ezen a dzsungel-úton tudja megközelíteni a kapukat.

 
   
   

A csehek inkább németül beszélnek, vagy csak csehül, de azért angolul is megértik azt a pár szót, hogy hány darab jegy, sör, kaja kell. Érdemes kaját vinni, és hűtőtáskában üdítőt, de nem azért, mert kint drágaság van. Hanem azért, hogy ne kelljen a sok emberen minden esetben átvergődni a futamok szünetében. A hungaroringi büfé árszínvonalát meg sem közelítik a pályán fellelhető büfék. Sőt, a sör kifejezetten olcsó, a csapoltat érdemes megvenni, amelyből mindenhol egyforma típusú kapható a pályán, természetesen jéghidegre hűtve. Melegételből is van választék, van lacipecsenye, a szokásos szendvicsek, csokik, stb. A legdrágább az üdítő, ezért a német alkoholturisták inkább vesznek helyette jóféle cseh sört.

 
   
   

Lelátók csak a nagyon drága jegyekhez tartoznak. Érdemes pokrócot, vagy a jobbaknak kis széket vinni, szigorúan gyalogsági ásóval együtt, mivel a pályán szinte mindenhol szakadékszerű lejtőkön ül az ember A székeket ezért be kell ásni a hegyoldalba, ami a verseny kezdetéig nagy össznépi ásókunyerálós feladat szokott lenni, amiben a németek verhetetlenül pofátlanok. Mondjuk, őket nagyrészt amúgy is csak a sör érdekli, nem kell velük foglalkozni. A büfésátrak mellett mindenféle GP-csecsebecsét áruló bolt található, és mivel a MotoGP rendezőség által hivatalosan engedélyezett MotoGP cuccokat árulják, elhihetjük, hogy jó minőségű árut kapunk pénzünkért. Igaz a különféle sztárokkal díszített pólók és szinte minden más piszok drága, de hát a fanatizmusnak ára van.

Aki a rövid kis kalauz után kedvet kapott, látogasson el idén a brnói futamra, ahol a MotoGP csillagain kívül hazánk versenyzőit is megcsodálhatjuk a 125-ös kategóriában, és valószínűleg Rizmayer Gabit is láthatjuk a 250 köbcentis géposztályban, mint évek óta mindig. Magyarzászló, légkürt kivitele támogatott, de ezzel egymás fülébe fújkálni szigorúan tilos!