Túl a robogón, a Nexus felé

2003.09.15. 13:03

Az óriásrobogók az utóbbi évek legnagyobb sikert aratott automata kétkerekű járgányai. Ezek az általában 400 köbcentis lökettérfogatot meghaladó gépek minden luxussal felszereltek, és teljesítményük már-már egy motorkerékpáréval vetekszik. Az olasz Piaggio konszernhez tartozó Gilera az EICMA közeledtével mutatta be a 2004-es modellévre szánt Nexus 500 óriásrobogót, amely a cég egyik legsportosabb járműve ebben a kategóriában.

A Gilera bevallottan a legsportosabb márkája a Piaggio konszernnek, ezért a Nexus 500-ast is a sportrobogók közé szándékoznak pozícionálni, nem csekély mérete ellenére. A motoroktól megszokott sportosság mellett a könnyű kezelhetőség volt a tervezők másik fő célja. Anno a Runner alaposan felforgatta a robogók piacát és merev, újszerű vázával példaképül szolgált a sportos robogók következő generációi számára. Ezt a filozófiát szerették volna a tervezők átvinni az óriásrobogók szegmensébe a 195 kg szárazsúlyú óriás bébivel. Ez a súly egy motorkerékpárnak is tisztes tömeget jelentene már. Szerencsére jó a Nexus tömegeloszlása, nem far nehéz, mint oly sok robogó. A súly 48%-a az első, 52%-a a hátsó kereket terheli.

Az 500 köbcentis, befecskendezős, egy hengeres, vízhűtéses, négyszelepes blokk 40 lóerőt ad le 7500-as percenkénti fordulatszámon és 43 Nm nyomatékot 5500-as fordulatnál. A MASTER jelzéssel ellátott blokkot kifejezetten a Nexus számára fejlesztették, bár alapját a Piaggio konszern egyéb robogóiban felhasznált erőforrás adta. Az új légszűrő a váz központi részén kapott helyet, nagymotornál megszokott helyen. A megerősödött blokkhoz megerősített automata váltóművet illesztettek a mérnökök alumínium váltómű fedéllel. Biztonsági okokból a benzin útját egy elektronikus kapcsoló zárja le a motor leállása, vagy bukás esetén. A motor természetesen katalizátorral van felszerelve, amellyel teljesíti az Euro2-es környezetvédelmi normákat.

A formaterv egyértelműen sportos. A Gilera a Nexus-szal egy minden eddiginél sportosabb nagyrobogót akart létrehozni, és ehhez megfelelő dízájnt kreáltak a formatervezők. A trapéz formájú első lámpák, és a központi légbeömlő egyedi frontrészt kölcsönöz a Nexus 500-asnak. A lámpák alatt az idomzat éles szögben megtört, dinamizmust tükröző vonalakban halad az első kerék felé. A szélcsatornás kísérletek jó aerodinamikai együtthatót eredményeztek. Az óriási szélvédő három pozícióba állítható be, igazodva a vezető magasságához. A tükrökbe szerelt irányjelzők nemcsak szépek, hanem jobban észlelhetők a forgalom többi résztvevője számára.

A robogó középső része motorszerűen összeszűkül, hogy a pilóta könnyen átvethesse lábát az ülésen felszálláskor. A motor hűtőjétől meleg levegőt lehet irányítani a vezető lábaihoz, a Gilera Runnerhez hasonlóan. A Nexus 500 sportos elejének vonalvezetése a hátsó részben sem vész el. Az ülés széles és komfortos az utas és a vezető számára egyaránt. Az ülés alatt természetesen sisaktároló található, valamint elektromos csatlakozás a mobil telefonok feltöltéséhez. Az ülés a kormányoszlopról, avagy a kulcsba épített távirányítóról egyaránt nyitható. A kormányoszlopon egyébként további tárolóhelyek állnak a sofőr rendelkezésére.

A műszerfal igazán gyönyörűre sikeredett. A műszerek vörös megvilágítást kaptak, és az analóg sebesség és fordulatszámmérő mellett egy elektronikus kijelzőről mindenféle adatot tudunk lehívni. A fedélzeti számítógépet a jobb oldali kormánykapcsolóról vezérelhetjük. A nagy Gilera robogót a gyár felszerelte indításgátló berendezéssel, amely remélhetőleg megnehezíti a tolvajok életét.

A remek manőverezhetőségért a Kayabatól származó 41 mm belsőcső átmérőjű első teleszkópok, és a robogózásban forradalmi újdonságnak számító hátsó felfüggesztés felel. Az egyhengeres motort ugyanis fixen a vázhoz rögzítették és a gáztöltésű rugóstag vízszintes helyzetben kapcsolódik a vázhoz egyik végén, a másikon pedig egy progresszív felfüggesztésen át csatlakozik a hátsó lengővillához, amely egyben a meghajtást is biztosítja. A Gilera által szabadalmaztatott megoldás minden eddiginél jobb rugózási komfortot és úttartást garantál a nagy robogónak.

A 15 colos, 5 küllős alumínium első kerék szintén a sportos összhatást erősíti 120/70-es első abronccsal. Hátulra 160/60-as gumi került a 14 colos alufelnire. A fékrendszer speciálisan a Nexusra fejlesztette ki a Brembo. A bal fékkar meghúzására az integrált fékrendszer a jobb oldali első féktárcsát, illetve a hátsó féket hozza működésbe. A jobb oldali fékkar meghúzására az első 260 mm átmérőjű féktárcsákba harapnak a bal oldali két darab 26 mm-es fékdugattyúk, illetve a jobb oldali 28 mm-es dugattyúk. A hátsó féktárcsa 240 mm átmérőjű, és két ellentétes oldalon elhelyezett 34 mm dugattyú fogja közre.

A Nexushoz rengeteg extrát vásárolhatunk meg. Van itt 28 literes hátsó doboz, elasztikus háló, amellyel az utasülésre lehet tárgyakat rögzíteni, Gemini riasztórendszer, spéci Nexus sisak háromféle színben, és bár a Nexus radiátora fűti a lábunkat, azért egy egyedi Nexus lábtakarót minden fanatikus szívesen lát a hideg időkben. A Nexus Sárkány Vörös, metál Világos Sebesség Sárga, Matt Hamu, és Jég Szürke hangzatos színekben vásárolható meg a jövő év elejétől a Gilera kereskedésekben.