Kétütemű Suzuki krossz újdonságok

2004.06.25. 13:19

Amellett, hogy a Suzuki és más gyártók is inkább már a négyütemű krosszgépek fejlesztésére koncentrálnak, nem hanyagolják el a kétütemű bokorugróikat sem, mivel a kétütemi építési módnak még mindig vannak előnyei és persze fanatikusai is. Az RM250 szinte teljesen megújult, de az RM125-ösön is sokat fejlesztettek a mérnökök.

Az RM250 kétütemű 249 köbcentis motorját alaposan áttervezték. Az új formájú égéstér hatékonyabb égést és élénkebb gázreakciót eredményez. Mind a felömlők, mind a kipufogó nyílások átalakításra kerültek, az elektronikusan vezérelt kipufogószeleppel együtt. Mindez az alacsony és közepes fordulaton jelentkező teljesítmény leadást hívatott javítani. A karterházat több helyen megerősítették és új a főtengelycsapágy rögzítője. A váltó nyelestengelyének újszerű legömbölyített fogazása és a könnyebb kuplungrugók a kuplung kontrollálhatóbb működését teszik lehetővé.

A berúgókaron és a környező alkatrészeken úgy alakítottak, hogy könnyebb legyen az indítás. A karosszérián az új kormánynyak védősapka jobb védelmet garantál a csapágynak. A titán lábtartók könnyebbek és egyben erősebbek. A hátsó lengővilla összekötő csövének megnövelt merevsége stabilabb egyenes futást eredményez. Az első teleszkópokon rengeteg fejlesztettek: hónólt belsőcső, nagyobb olajtartály, újfajta porvédő tömítés és módosított villa beállítás. A hátsó rugóstag szintén nagyobb olajtartályt és átdolgozott beállítást kapott. Az ülés szivacsának és borításának szinten megváltozott az anyaga, a pilóta kényelme és a tapadás okán. Rövidebbek lettek a fékcsövek, valamint egy teljesen áttervezett hátsó féknyereg került az RM250-esre. A főfékmunkahengerek és környezete is átalakult, és egy új alu kormány zárja az újdonságok sorát.

Az RM125-ösön nem találhatunk ennyi új alkatrészt a 2005-ös modellévre, azonban a fejlesztésből ő sem maradhatott ki. A hengerfej áttervezése után csökkent valamelyest a kompresszió viszonyszám, de az égés jóval stabilabbá vált. Az átdolgozott kipufogószelep vezérlés az alacsony és közepes fordulatszámokon javította a blokk reakcióját a gázadásnál. Az új főtengely aszimmetrikus szabadonfutó kiegyensúlyozója hasonlít az RM250 testvérmodellére. Az új Mikuni TMX38SS karburátor power jettel és TPS szenzorral áll kapcsolatban a gyújtórendszerrel és a gyújtási idők módosításával igazodni tud a motor terheléséhez, amelynek célja az uralhatóbb blokk karakterisztika. A karosszérián hasonló változtatások történtek mint az RM250-es modell esetében.