Megújult a Ducati 999R

2004.08.09. 10:14

A Ducati 999-est nem szerették annyira a profi versenyzők, mint elődjét, a 998-ast. Ráadásul az AMA Superbike sorozatában eléggé kötött a csapatok keze a módosításokat illetően, így a gyár kénytelen volt a versenygép homológ alapjának tekinthető utcai 999R-esen már idén nyáron végrehajtani számos változtatást, hogy minél előbb hozzá tudjanak nyúlni a versenycsapat gépéhez. Az legfontosabb átalakítások egyik célpontja a Testastretta blokk volt. Az új 999R-ben a maximális teljesítmény 139-ről 150 lóerőre növekedett 9.750-es percenkénti fordulatszámnál. A maximális nyomaték 117 Nm-re nőtt a korábbi 108-ról 8.000-es fordulatszámnál. A fordulatszám korlátozó csak 11.000-es értéknél avatkozik közbe.

Mindezek eléréséhez kompletten újratervezték a hengerfejet és a dugattyúkat. A blokk homoköntési eljárással nyeri el alakját, a szelepfedél természetesen magnézium ötvözetből készül. Új hengerfejhez új szelepek dukálnak: a titán szívó és kipufogó oldali szelepek egyaránt nagyobbak az előző modellénél, és nagyobb a szelepemelésük is. A Ducatiknál szokatlan módon a vezérműszíj borítást kapott, mivel a tervezők belátták, hogy ha a motor a pályán kívülre kerül a szíj felszedhet annyi koszt, amely a motorban komoly károkat okozhat. A főtengelyt a mérnökök alaposan áttervezték, más az olajozása és vadonatúj titán Pankl hajtókarok csatlakoznak rá. Az egész vezérléséhez megváltoztatták a gyújtási szögeket és újraprogramozták a benzinbefecskendező-rendszert irányító számítógépet.

A Ducatit oly jól jellemző térhálós acél csőváz nem változott nagymértékben. A hátsó kétkarú lengővilla a versenypályáról érkezett az utcai modellbe. Az alumínium kerekek mostantól kovácsolt eljárással készülnek, amely könnyebb súlyt tesz lehetővé azonos merevség mellett. A titán-nitrid bevonatú új Öhlins villákon az első fék radiális felfüggesztésű. A szintén Öhlins hátsó rugóstagon teljesen függetlenné vált egymástól a húzó és nyomófokozati csillapítás beállítása.

A karosszérián sokat faragtak a tervezők. Új az első lámpa és a tükör felfogatása. A szélvédő és a fejidom formája megváltozott, mindez hatékonyabb szélvédelmet biztosít a pilótának. Csökkent az egész motor légellenállása, a légbeömlők megváltozott helyzetének köszönhetően, így remélhetőleg már nem rángatja a gépet az oldalszél nagysebességű meneteknél. Az új modell egyelőre csak az USA-ban lesz kapható, Európában várhatóan tavasszal kerül a szalonokba.