Talma gyorsul, Tóth meg fizet: biztató edzésidők Assenben

2009.06.26. 09:51

Meleg, napos időben kezdődött Hollandiában a gyorsaságimotoros-világbajnokság hetedik futama. Németh Balázs szerencsétlen valenciai balesete miatt Hollandiában ismét új pilóta kap lehetőséget a Balatonring Teamtől. Ezúttal a spanyol Aleix Espargaro a kiválasztott, aki tavaly végigversenyezte a szezont a 250-es kategóriában, idén viszont ez az első világbajnoki futama.

Nyolc hónapja nem ült kétütemű versenygépen, ennek ellenére az első tíz között zárta az edzést. Bravúros eredmény, ráadásul úgy érte el, hogy a csapat kívánságának megfelelően nem is a gyorsaságra, hanem a biztonságra koncentrált. Az utolsó körben aztán Bautista szélárnyékában ment egy nagyon tempós kört, ennek köszönhetően a tizenhetedikről egészen a 9. helyig lépett előre.

Aleix Espargaro az edzés után elmondta: „Örülök, hogy nyolc hónapos szünet után ismét itt lehetek a világbajnoki mezőnyben. Elképesztő, hogy milyen gyorsan történt minden. Az egyik pillanatban még otthon üldögéltem, aztán megcsörrent a telefon, hogy négy nap múlva a 250-es kategória egyik legnagyobb csapatának színeiben vb-futamon indulhatok. Keményen dolgoztam ma, a legfontosabb feladat az volt, hogy megérezzem, megismerjem a motort.

A csapat sokat segített, és nyugtatgattak is, hogy legyek türelmes. Nem is foglalkoztam a limittel, az volt a legfontosabb, hogy nehogy elessek. Aztán a végén Alvaro elment mellettem, én meg utána, fantasztikus időt értem így el. A mára kitűzött célt maradéktalanul teljesítettük, jöhet a folytatás!”

A rengeteg rémhírrel ellentétben Magyarország egyetlen MotoGP csapatának mindkét versenyzője részt vett a Holland Nagydíj első szabadedzésén. Az olasz sajtóban folyamatosan ellentmondásos hírek jellenek meg, amelyek a csapat fizetésképtelenséget firtatják – szerintük ez volt oka a motorok hiányának. Tóth Imre az edzés előtti nyilatkozatában cáfolt, elmondta, hogy a félreértés oka az, hogy a motorokat az Aprilia kamionja szállította el Barcelonából, illetve vitte Assenbe.

Szerinte az ügy háttere roppant egyszerű: a motorok, főként ifj.Tóth Imréé pedig nem úgy működtek, ahogy azt az Aprilia a szerződésben vállalta. Komoly műszaki gondok és anyaghibák nehezítették meg a magyar versenyző dolgát, ami azt alapul véve, hogy jócskán 200km/óra fölött száguldozik, nem volt megnyugtató.

Tóth Imre csapatfőnök revíziót kért és csak azután fizetett, miután az Aprilia biztosította őt támogatásáról a szezon hátralévő részére. Az edzés előtt Tóth Imre csapatfőnök, Varga Alex csapat manager, Luca Boscoscuro az Aprilia sportigazgatója és Roger Marcaccini, Mattia managere még a megállapodás részleteit pontosították és egyik fél sem engedte motorra ülni a versenyzőket addig, míg minden meg nem egyeztek.

A kompromisszum létrejöttét a bankok közti kommunikáció is nehezítette, hiszen a korrekt kifizetés igazolása késve érkezett az olasz gyárhoz. Mire az egyezség megszületett, az edzés kezdete vette. A csapatfőnök és a gyár is zöld utat adott: Mattia egyből a behajtott a sűrűjébe, már a tizedik körben bizonyította ütőképességét, három mért pályaszakaszon is a leggyorsabbnak bizonyult. Sokáig a második helyen állt az olasz, aki egy boxkiállással oldotta meg a kurtított edzést. Az alapbeállítások jók voltak, jó irányban haladnak a rugózással is, bizakodóak tehát a mai napot tekintve. Tóth Iminek többször kellett kiállnia a boxba, ám az edzés végére folyamatosan javított, ami ma a 19. helyre volt elég.

Talmácsi Gábor sem tétlenkedett, a holland Moto GP első tréningjén egyre gyorsabbá vált. Tizenkilencedik, vagyis utolsó lett ugyan az asseni edzésen, de mindössze négy tizedmásodperccel maradt el Ducatit hajtó 18. Niccolo Canepától. Gábor csapattársa, Yuki Takahasi hatalmasat bukott. Ő volt az egyetlen, aki balesettel zárta a gyakorlóidőt. Az előző Katalán Nagydíjon eltörött az ujja, most a lába sérült könnyebben.