Az épített motorokat koppintja a Honda

2009.07.14. 15:08

A chopperek piacán Európa másodlagos. Ezt bizonyítja, hogy a fél éve leleplezett Honda Fury-t kontinensünkön csak most mutatják be. Késett, ráadásul a neve is változott: VT1300CX néven keressük majd a boltokban.

A kecses forma ugyanaz, a konzervatív Honda kitett magáért. Nincsenek felesleges sallangok, a váz akár motorépítő műhelyben is készülhetett volna. A kerekek is csinosak és a blokkot sem csúfítja el a vízköpeny – a hűtőt és a csöveket ügyesen dugták el a váz szárai közé. A gyártó nem titkolja, hogy amerikai közvélemény-kutatások előzték meg a japánok munkáját: az ottani motorosok egyértelműen a sztárolt custom műhelyek stílusát szerették volna a gyári gépen viszontlátni.

Mióta a VTX 1300 forgalmazása megszűnt, a Honda palettájáról hiányzott egy igazi, nagy V2-es, ezért az új VT biztos sikerre számíthat Európában is. Mindössze két színben készül: a fekete örök klasszikus, a figyelemfelkeltő világoskék pedig közel áll a motorépítő versenyeken megcsodált egyedi festésekhez.

Dicséretes a vizuális egyensúly a szellős és tömött részletek között. Az orrész nyújtott, ezt tovább fokozza a 90-es első gumi, míg a hátsó fertályt a duci, 200-as abroncs uralja. Az első felni kilenc, a hátsó hét küllőt kapott. A VT két vége között hidat képez a magasra szerelt, karcsú és lejtős üzemanyagtartály. A lágy esésű ív low rideresen alacsony ülésben végződik.

A tengelytáv 1805 milliméter – nem csak szemre tűnik hosszúnak a gyári chopper. A formát tovább nyújtja, hogy nincsenek feleslegesen kiálló részletek, még az olyan apróságokra is figyeltek, hogy a LED-es hátsó lámpát belekerekítsék a sárvédő vonalába.

Az 52 fok hengerszögű, 1312 köbcentis blokk a VTX-ből származik. A dohogó járásról rendkívül hosszú, 104,3 mm-s löket gondoskodik; a furat 89,5 mm. A sűrítési arány 9,2:1, az égéstér felett hengerenként három szelep dolgozik, ezeket szóló vezérműtengely mozgatja. Természetesen a VT1300CX is megkapta a Honda által fejlesztett PGM-FI üzemanyag-befecskendezőt. A hátsó kereket kardántengely hajtja, ezt ötfokozatú váltón keresztül kötötték össze a vizes blokkal. A maximális forgatónyomaték 107 Nm, a lóerő ennek nagyjából a fele: 57.

A méretek miatt ugyan vékonynak tűnik az első villa, ennek ellenére 4,5 centi vastag villaszárak fogják a 21 hüvelykes első kereket. A megállásért 336-os első féktárcsa és kétdugattyús fék felel, a hátsó kerékre 296 milliméteres tárcsa és egydugattyús nyereg jutott. Opcióként blokkolásgátló is rendelhető – aki biztonságosan állna meg, de a formát nem rontaná el, ne aggódjon: a számítógépes panelt a kerék tövébe rejtették. A hátsó lengőkar alumínium, a hozzá kapcsolt rugós tag 35 pozícióban állítható.

Extraként háttámla, túraplexi és sportos fejidom rendelhető a VT-hez. A hazai kiskereskedelmi ár még ismeretlen. Az már biztos, hogy idén hiába keressük: a Honda karcsú choppere csak 2010-től elérhető Európában.