Mi csak a Stoner gyereket sajnáljuk, mert nem ünneplik eleget, pedig akár hőse is lehetne az idei ősznek. Talán az is. Gondoljanak csak bele, leírta idén boldog-boldogtalan: a Casey beleroppant. Pontosan így mondták a rossz szájak. Egyenlővé tették Gibernauval, akit annak idején szintén Valentino tett a földdel egyenlővé hülye vicceivel, grimaszaival és pimasz húzásaival; furcsa, de nem csak lélekben, hanem testben egyaránt. A derék Sete.
Mindenhol és mindenhogyan összetörte magát, majd amikor már menthetetlenül összetört a corpus, visszavonulót fújt – persze ez már régen volt. És Casey-t csuklóból „legibernauzták”, pedig egyszerűen beteg volt. Aztán meggyógyult, most meg nyer. És tegyük hozzá, kegyetlen fölénnyel. De ünnepelhetnénk Pedrosát is, akit két évvel ezelőtt egy ilyen esős versenyen még Talmácsi is alázott volna. Ma az ezüstért jött be, te jó ég, de milyen szépen!
Mégsem nekik durran a pezsgő, nem értük nyüszít a tömeg. Valentino Rossi ugyanis világbajnok lett. Írd és mondd, kilencedszerre.
Szép volt a vasárnap, még ha nem is úgy alakult, ahogy azt vártuk, várták. A versenyzők is csipognak a nyilatkozatokban, hogy ez így azért nem kóser, de hát ez van. „Ezt dobta a gép”; többnyire a vesztesek élnek ezzel a roppant semmit mondó geggel, de ma bárki mondhatta volna. A rajt előtti utolsó negyedórában ugyanis leszakad az ég, és eláztatja az addig forróra melegített, zsírosan felgumizott aszfaltot – a csapatok beállításaival együtt.
A páston áll a víz, az esőben is működő futóműhöz pedig nincsenek értékek, csak csapásvonalak: a szerencse keze is benne lehet mindabban, ami ezután jön. Még el sem kezdődik a verseny, de Lorenzóék menete máris kapitális hibába torkoll, amikor a spanyol késve ér fel a rajtrácsra. Emiatt az utolsó, Talmácsi Gábor mögötti rajtkockából indulhat csak Jorge, és habár utólag tudjuk, hogy a verseny végül nem ezen ment el, lélektanilag senkinek nem tesz jót.
Rossi vét az első kanyarban: ki akarja fékezni Pedrosát, de nem megy, ívet szélesít. „Úgy éreztem, mintha évekig tartott volna az a féktáv”, nevetgél az olasz már a verseny után, mindenesetre itt megelőzik, vagy nyolcan. Jorge nagyjából ugyanennyi helyezést ment meg az első kombinációkban, aztán a 46-ost is bedarálja. Valentino nem akar elesni, a hideg gumival való sáfárkodás amúgy sem az ő asztala: inkább kivár.
A fronton Stoner veszi át a vezetést, aztán a két kör alatt kiharcolt kis előnye komótos módon elkezd hízni; negyed távnál már a hülye is tudja, hogy Casey rommá fogja verni a társaságot. Mögötte Pedrosa és Dovizioso, csapaton belüli belviszály, de legalább húzzák egymást, amire szükség is van. Később kiderül, miért.
Közben a Fiat – Yamaha duó hámozza át magát a sűrűjén, hamar oda is érnek Andreáék mögé. Valentino hirtelen magára talál, és elszökken Lorenzo mellett, de hiszen ezt meg is üzente előre: negyedik hellyel megszerezni egy világbajnoki címet, az nem egy vidám dolog. Mennie kell!
Rossi tempója egyre fürgébb, slankabb köröket megy, mint Dovizioso, vagy mint Pedrosa, de a táv felétől kezdve Stonertől is elkezdi lopni a távot. Leggyorsabb a pályán az olasz, körrekord minden forduló, a közönségnek szól az egész móka. A két gyári hondásnak megy a táblás kommüniké, hogy gyorsulni kéne. És emlékeznek, milyen jó volt, hogy húzták egymást? Ha nem teszik, a végén Valentino mindkettejüket befogja. Így csak Andreát tudja, igaz csak képletesen, mivel utóbbi elveszti a motor elejét a nagy sietségben, és kicsúszik. Daniel előnye innentől kezdve apad, de még így is kitart a végéig. Stoner után másfél másodperces különbséggel érnek be, mögöttük Jorge.
Talmácsi megveri Toselandet, az egykori SBK világbajnokot, ami szép eredmény, ráadásul nincs nagyon messze az eddig legjobb privátként számon tartott, szintén egykori SBK király Edwardstól sem. Nyilatkozatában elmondja, hogy a Scot Honda ugyanolyan rosszul megy a vízen, mint a szárazon. Valenciában bizonyítana, nem feltétlenül a csapatnak, de legalább a szurkolóknak. Azoknak, akik kitartottak mellette, és azoknak is, akik csak akkor voltak vele, amikor elöl ment. Kérdés, akár az olvasóktól, hogy egy ilyen szezon után milyen helyezés lenne bizonyíték?
„Ha már tojást tojni nem tud, legalább a húsleves finom lesz az öreg tyúkból.” Olasz közmondás, mely a Rossi rajongói tábor ceremóniáját ihleti, és melynek második fele pólókra nyomva ott van mindenkin. Kezükben egy kakas, ugyanebben a szerkóban. Készen vannak mindannyian, mint a lecke. Az idei tizenhét versenyből hat győzelem, négy második és két harmadik helyezés, összesen tizenkét dobogó, 286 pont. Eddig, de hátra van még egy menet, Valencia. Ahol örömmotorozás lesz, show lesz, és ahol ott lesz a szintén a mai napon WSBK világbajnokká avatott Ben Spies egy harmadik Yamaha nyergében.
1 C. STONER AUS Ducati Marlboro Team 47'24.834
2 D. PEDROSA SPA Repsol Honda Team + 14.666
3 V. ROSSI ITA Fiat Yamaha Team + 19.385
4 J. LORENZO SPA Fiat Yamaha Team + 25.850
5 N. HAYDEN USA Ducati Marlboro Team + 38.705
6 C. VERMEULEN AUS Rizla Suzuki MotoGP + 41.061
7 T. ELIAS SPA San Carlo Honda Gresini + 48.555
8 M. MELANDRI ITA Hayate Racing Team + 55.557
9 L. CAPIROSSI ITA Rizla Suzuki MotoGP + 1'00.303
10 M. KALLIO FIN Pramac Racing + 1'00.440
11 A. ESPARGARO SPA Pramac Racing + 1'01.655
12 A. DE ANGELIS RSM San Carlo Honda Gresini + 1'01.847
13 C. EDWARDS USA Monster Yamaha Tech 3 + 1'10.778
14 G. TALMACSI HUN Scot Racing Team MotoGP + 1'15.851
15 J. TOSELAND GBR Monster Yamaha Tech 3 + 1'50.672
250
Aoyama már fél lábbal a világbajnoki kapu túlsó felén, ezt a mai menés után kijelenthetjük. Simoncelli nem tudja fogni tempóját, ráadásul az utolsó kigyorsításon még Barbera is elcsíp tőle négy, jelen esetben életet vagy halált jelentő pontot.
A japán már az elején bekezd. Mégis ki gondolta volna, hogy a hosszú egyenesekkel tarkított pályán, ahol a motorerő olyan, mint egy falat kenyér, szóval pont itt fog majd ilyen simán nyerni Aoyama? Azzal a Hondával, amit Krisztus előtt reszeltek meg utoljára... És mégis. Hiroshi már a rajt után leszakítja a vonatot, két kör után már másodpercekkel elhúz, és baromira nem érdekli, mi megy hátul. Közben persze a szokásos forgatókönyv; Marco például kapaszkodna, de megy vele Barbera és Bauista is. Utóbbi hogy, hogy nem, de ismét elesik. Azt hihettük, idén okosabb lesz a spanyol, de nem.
Aoyama megnyugtató előnnyel közlekedik az élen, mögötte Simoncelli gyűri saját magát, majd Barbera birkózik a közte és a gilerás között húzódó árokkal. Aztán az utolsó körökben, mintha csettintésre változna meg minden. Hiroshi az utolsó tartalékaival gyújt tűzijátékot, valami brutális tempóval növeli fórját, Simoncelli pedig pont fordítva, egyszerűen kiesik a ritmusból. Vagy elfogynak a gumijai. Vagy elszáll a motor ereje, vagy csak szimplán elfárad az olasz, esetleg mind a három. Barbera pedig szagot fog, kiéhezett cápaként úszik rá a vérét csöpögtető SuperSicre, aki az utolsó kigyorsításig hősiesen hárítja az attakokat. A hajtű előtti féktávot viszont benézi, szélesen fordul, együtt gyorsítanak ki, és érnek be a célba. Transzponderrel nem tudják eldönteni, ki volt a jobb, de célfotóval sem: a jobb leggyorsabb köre alapján adják Hectornak a húsz pontot.
Németh Balázs nagyon bízott benne, hogy jól sikerülhet a maláj hétvége. Nem véletlen, a körcsík karaktere nagyon hasonlít a Hungaroringére: ez is egyfajta fék-gáz pálya, ahol hosszú egyenesek után nagy fékkel kell beesni az aránylag lassú tempójú kanyarokba, amit újabb hosszú egyenesek követnek. A 11-ik hely Bala eddigi legjobb eredménye, gratulálunk!
Németh Balázs elmondta: „Nagyon jól kaptam el a rajtot, több embert is megelőztem, és sikerült elmennem az előttem haladó bollyal. Majd egy hibát követően beértek üldözőim, de ismét sikerült tőlük elszakadnom. Észrevettem, hogy a kisebbik Aojama testvér hibázik, megpróbáltam őt is megelőzni, de az utolsó körökben állandósult közöttünk a különbség, így ez már nem sikerült. Nagyon boldog vagyok, hogy ilyen jól szerepeltem, a csapat is nagyon örült és még Jorge Martinez is megdicsért a leintés után. Már várom a valenciai futamot, mert azt a pályát ismerem, már ezres és 600-as motorral is versenyeztem ott.”
Szegény Tóth Imit még az ág is húzza. Nem elég, hogy állandó bérlete van az utolsó helyre, ráadásul megalázó hátránnyal, de még az Aprilia is túl korán, két perc után sül el alatta. Így két kör után kiállni kényszerül. Veszélyben lehet a Team Tóth sorsa, és nemcsak Imre teljesítménye, de a húzóember hiánya, plussz az Apriliával lecsengett botrány miatt is.
1 H. AOYAMA JPN Scot Racing Team 250cc 42'55.689
2 H. BARBERA SPA Pepe World Team + 6.397
3 M. SIMONCELLI ITA Metis Gilera + 6.397
4 T. LUTHI SWI Emmi - Caffe Latte + 14.871
5 H. FAUBEL SPA Honda SAG + 19.177
6 R. WILAIROT THA Thai Honda PTT SAG + 19.567
7 A. DEBON SPA Aeropuerto-Castello-Blusens + 20.255
8 L. PESEK CZE Auto Kelly - CP + 34.561
9 A. BALDOLINI ITA WTR San Marino Team + 50.937
10 S. AOYAMA JPN Racing Team Germany + 1'04.186
11 B. NEMETH HUN Balatonring Team + 1'08.917
12 K. ABRAHAM CZE Cardion AB Motoracing + 1'10.616
13 V. DEBISE FRA CIP Moto - GP250 + 1'17.945
14 B. CHESAUX SWI Matteoni Racing + 1'29.669
15 V. LEONOV RUS Viessmann Kiefer Racing + 1'43.536
125
A legkisebbek izgalmas adok-kapokkal vezették fel a nagyobb géposztályok versenyeit. A végjátékban a vonatozásból kilépő, már világbajnokként motorozó Simon, és csapattársa, Smith döntöttek az arany sorsáról. Az utolsó kigyorsítás volt a sorsdöntő itt is, ahonnan a spanyol Julian tudott jobban kilőni, hatodik idei győzelmét szerezve ezzel.
1 J. SIMON SPA Bancaja Aspar Team 125cc 42'50.916
2 B. SMITH GBR Bancaja Aspar Team 125cc + 1.114
3 P. ESPARGARO SPA Derbi Racing Team + 6.293
4 S. GADEA SPA Bancaja Aspar Team 125cc + 8.003
5 N. TEROL SPA Jack & Jones Team + 8.485
6 S. CORTESE GER Ajo Interwetten + 10.188
7 E. RABAT SPA Blusens Aprilia + 15.114
8 A. IANNONE ITA Ongetta Team I.S.P.A. + 22.151
9 J. OLIVE SPA Derbi Racing Team + 26.388
10 L. ZANETTI ITA Ongetta Team I.S.P.A. + 27.113
11 T. NAKAGAMI JPN Ongetta Team I.S.P.A. + 27.859
12 M. RANSEDER AUT CBC Corse + 34.838
13 R. KRUMMENACHER SWI Degraaf Grand Prix + 41.829
14 D. AEGERTER SWI Ajo Interwetten + 42.433
15 L. SALOM SPA Jack & Jones Team + 51.635
16 E. ILIAS MAL Air Asia Team Malaysia + 59.854
17 C. BEAUBIER USA Red Bull KTM Moto Sport + 1'07.131
18 J. IWEMA NED Racing Team Germany + 1'14.171
19 J. KORNFEIL CZE Loncin Racing + 1'27.651
20 M. ZULFAHMI MAL Air Asia Team Malaysia + 1'58.779
21 B. LEIGH-SMITH AUS Degraaf Grand Prix + 2'06.062