Talmácsi félresikerült haknija

2009.11.09. 10:01

Nem szeretnénk megint Stonerrel kezdeni, de kizárt, hogy a mai összefoglaló első passzusát ne az ausztrál vigye el. Mekkora blama, könyörgöm! És persze ezzel nem a Casey-t akarjuk bántani, hiszen a nulla pont már nyilván önmagában fáj, nem beszélve arról, hogy össze is zúzta magát. De ekkorát esni a felvezető körben? Úgy nézett ki, a kipörgésgátló vesztette el egy pillanatra az eszméletét, persze pont akkor, amikor Casey lapra feküdve kiakasztotta a gázkart.

Normál esetben Stoner keresztbe keni ilyenkor, és mivel 2007 óta közlekedik így a fiú, a fejünket sem kaptuk volna föl, ha csak ennyi történik. De a technika hibázott, jött a high-side, amiben a Desmosedici eleje már az első pörgés után végzetesen megrottyant. Casey elszállt, mint a győzelmi zászló, az egyes felfestés meg csak hallgatott a rajtnál, mint a sír.

A futam innentől kezdve olyan volt, amilyen. Csak azért nem mondjuk rá, hogy unatkoztunk, mert idén volt már például egy estorili verseny is, ahol fele ennyi sem történt, mint ma. De a világbajnokság színvonala nézői szemmel még mindig a béka betyárkörtés valaga alatt van, az SBK sorozattól meg aztán végképp fényévekre. Ez persze nem vonatkozik a kisebb géposztályokra, bár ki tudja: lehet, a jövői évi Moto2 sem fog sok jót hozni. De ne legyen igazunk!

Pedrosának innentől nem volt nehéz dolga. Vett egy repülőrajtot, ahogy szokott. Az első rundokban olyan köridőkkel vágta ki a rezet, hogy esélyük sem volt követni. Az akkor felnyalábolt két másodperces előnyét meg beosztotta, szépen, takarékosan, és mivel háromnegyed távnál mindenki rájött, hogy nem érik utol, el is vették mögötte a gázt.

Egy ideig Tony Elias birtokolta a második helyet, aztán Lorenzo abroncsa kapott egy kis hőmérsékletet, és Rossival párosodva gyors ütemben letolták a csíkról a spanyolt. A két Yamaha aztán megpróbált rámenni Pedrosára: Jorge hibába rohamozott, hátsó kereke nagyot radírozott a rázókövön, mire felébredt, Rossi már jobbra el.

Valentino is próbálkozott, elkezdte lopni a távot. Daniel megsejtette, hogy célkeresztben fogták, úgyhogy gyorsított kicsit. Hátrébb történtek a nagy dolgok. Tudják, van az a Ben Spies, aki jövőre itt fog menni, és aki idén megnyerte az SBK világbajnokságot: ő is versenyzett ma. Igaz, csak a táv második felére kezdte elkapni a fonalat, de onnantól kezdve csatákban küzdött meg a pontokért, és olyan embereket szorított külső ívre, mint Mika Kallio, vagy a gyári hondás Dovizioso. Bent végül a hetedik helyen intették le, ami a technikás Ricardo Tormón, ahol az amerikai nem sokszor járt még életében, több mint kimagasló eredmény.

Talmácsi forgatókönyve a szokásos, azaz a jó rajtot követően, jöttek a magyar hasnak finom, laktató első körök, aztán megindult az elkerülhetetlen, visszavonhatatlan, irreverzibilis szívás. Jöttek mögé az ellenfelek, és aki arra járt, megelőzte. Még Espargaro is, aki csak amolyan beugró ember volt az utóbbi időkben. Melandri az egyedüli, akit Talma mögött intenek le, igaz, neki volt egy nem tervezett látogatása a sóderben.

Gábor sikertelenül zárta a 2009-es szezont, és feltehetőleg élete utolsó MotoGP futamát. A MotoGP-s kirándulása során, sajnos semmilyen érdemi fejlődést nem tudott felmutatn – ennek ellenére lesz munkája jövőre is: a Speed Up Apriliánál nyert gyári szerződést a Moto2 géposztályba.

A média viszont nyilván nem erről, hanem ennél egy sokkal szélesebb réteget érdeklő témáról beszél, aminek a hátterét talán soha nem fogjuk megtudni: „a Yamahának választania kell 2011-ben: vagy én, vagy Lorenzo.” A kilencszeres világbajnok, Valentino Rossi mondta ezt, majd a végén hozzátette, hogy van a tarsolyában egy elég jó opció, hogy ducatizzon. Blöff csupán?

Végeredmény:

1 D. PEDROSA SPA Repsol Honda Team 46'47.553

2 V. ROSSI ITA Fiat Yamaha Team + 2.630

3 J. LORENZO SPA Fiat Yamaha Team + 2.913

4 C. EDWARDS USA Monster Yamaha Tech 3 + 32.515

5 N. HAYDEN USA Ducati Marlboro Team + 34.585

6 T. ELIAS SPA San Carlo Honda Gresini + 34.888

7 B. SPIES USA Sterilgarda Yamaha Team + 37.706

8 A. DOVIZIOSO ITA Repsol Honda Team + 38.364

9 M. KALLIO FIN Pramac Racing + 42.491

10 A. DE ANGELIS RSM San Carlo Honda Gresini + 43.689

11 R. DE PUNIET FRA LCR Honda MotoGP + 46.018

12 J. TOSELAND GBR Monster Yamaha Tech 3 + 50.226

13 A. ESPARGARO SPA Pramac Racing + 57.168

14 L. CAPIROSSI ITA Rizla Suzuki MotoGP + 1'06.877

15 C. VERMEULEN AUS Rizla Suzuki MotoGP + 1'11.701

16 G. TALMACSI HUN Scot Racing Team MotoGP + 1'14.405

17 M. MELANDRI ITA Hayate Racing Team + 1'33.425

250

Ki bírta jobban a nyomást? Simoncelli? Utolsó esélyként győznie kellett volna; vezető pozícióból esik el hat körrel a vége előtt, amikor egy ívszélesítés után pánikszerűen tenyerel rá a fékkarra. Aoyama? Akinek elég lett volna a tizenegyedik hely, de már a verseny negyedénél beleszánt a kavicságyba? Most akkor ki vesztett? Vagy ki nyert? Azon SuperSic nullájá világbajnokot avatott, neve: Hiroshi Aoyama.

Hector Barbera a hős amúgy, precíz volt, nem hibázott, és olyan tempóval tudta sakkban tartani még hátulról Marcót, ami azt hibára tudta késztetni. Már a futam korai szakaszában az élre ment Simoncelli, és a szorosan obszerváló Barberával majdnem a célvonalig mentek együtt egészen addig, amíg a gilerást a kis hiba a kavicságyba küldte. Aoyama a hátrányát dolgozza le, majd szedi le a tizenegyedik, tizedik, majd kilencedik helyen motorozókat.

Hectornak innentől könnyű volt, csak Bautistát kellett maga mögött tartania, ami ment is könnyűszerrel: az összetett második helyét szerzi meg, a bronzot átadva Simoncellinek.

Németh Balázs az elrontott rajtot követően szenzációs felzárkózásba kezdett, és a legutolsó helyről egészen a tizenharmadikig kapaszkodott. Tóth Imre a tizenkilencedik, utolsó helyen fejezte be a mai futamot. Mindkettejük jövője bizonytalan.

Végeredmény:

1 H. BARBERA SPA Pepe World Team 44'10.601

2 A. BAUTISTA SPA Mapfre Aspar Team + 3.663

3 R. DE ROSA ITA Scot Racing Team 250cc + 5.665

4 T. LUTHI SWI Emmi - Caffe Latte + 5.680

5 R. WILAIROT THA Thai Honda PTT SAG + 13.601

6 K. ABRAHAM CZE Cardion AB Motoracing + 13.697

7 H. AOYAMA JPN Scot Racing Team 250cc + 27.438

8 A. BALDOLINI ITA WTR San Marino Team + 35.097

9 R. LOCATELLI ITA Metis Gilera + 35.866

10 S. TOMIZAWA JPN CIP Moto - GP250 + 40.176

11 S. AOYAMA JPN Racing Team Germany + 49.095

12 L. PESEK CZE Auto Kelly - CP + 53.132

13 B. NEMETH HUN Balatonring Team + 1'06.014

14 M. DI MEGLIO FRA Mapfre Aspar Team 250cc + 1'18.692

15 V. DEBISE FRA CIP Moto - GP250 + 1'18.876

16 B. CHESAUX SWI Matteoni Racing 1 kör

17 V. LEONOV RUS Viessmann Kiefer Racing 1 kör

18 W. DUNLOP IRL Bigman Racing 1 kör

19 I. TOTH HUN Team Toth Aprilia 1 kör

125

Az Aspar csapatról szólt a valenciai hétvége a 125 köbcentisek géposztályában. Bradley Smith és Julian Simon a kockás zászlóig tartó vonatozással szórakoztatták a nézőket, ráadásul az utolsó rundban még három előzést is bemutattak. A pilóták és a csapat technikai fölényét jellemzi, hogy a harmadik helyen motorozó Espargaro tizenkét másodpercet kapott az apriliás duótól.

1 J. SIMON SPA Bancaja Aspar Team 125cc 41'17.553

2 B. SMITH GBR Bancaja Aspar Team 125cc + 0.220

3 P. ESPARGARO SPA Derbi Racing Team + 12.123

4 S. CORSI ITA Fontana Racing + 17.577

5 M. SCHROTTER GER Toni - Mang Team + 17.917

6 J. OLIVE SPA Derbi Racing Team + 18.334

7 E. VAZQUEZ SPA Derbi Racing Team + 18.502

8 S. CORTESE GER Ajo Interwetten + 18.553

9 R. KRUMMENACHER SWI Degraaf Grand Prix + 18.731

10 N. TEROL SPA Jack & Jones Team + 21.280

11 D. AEGERTER SWI Ajo Interwetten + 23.635

12 L. ZANETTI ITA Ongetta Team I.S.P.A. + 34.369

13 L. SALOM SPA Jack & Jones Team + 37.950

14 T. NAKAGAMI JPN Ongetta Team I.S.P.A. + 38.090

15 J. ZARCO FRA WTR San Marino Team + 40.043

16 S. GADEA SPA Bancaja Aspar Team 125cc + 44.478

17 M. MARQUEZ SPA Red Bull KTM Moto Sport + 58.437

18 J. IWEMA NED Racing Team Germany + 1'03.814

19 A. MONCAYO SPA Andalucia Aprilia + 1'08.362

20 T. KOYAMA JPN Loncin Racing + 1'24.971