BMW: bezzeg a japánok!

2009.12.03. 10:28

Míg nekünk két középszánalmas videó jutott, a japán célközönség sokkal jobban járt: a BMW S1000RR ottani bevezető kampánya viszonylag ötletes a magyarhoz képest. A manga képregények stílusában készült hirdetések ötvözik a helyi kultúrát a német behatoló képével.

A vizuális eszközök világosak: a pozitív hőst megszemélyesítő német motoros küzd minden ellen, ami számára ellenséges – a szumó birkózó és a gonosz szamuráj a konkurens japán sportmotorokat személyesíti meg. A száguldástól áramvonalként elkenődött szájú gésa az ártatlan, megmentésre váró személy; a felhasznált vizuális eszközök tökéletesen belepasszolnak a letisztult, vizuális metaforákkal operáló japán képzőművészeti és reklámgrafikai hagyományba.

Az egyszerű ábrázolásmód tradicionális – az Edo-korban elterjedt ukiyo-e fametszetek hatására alakult ki, és máig jelen van Japánban. A hagyományos manga képregények még tovább egyszerűsítették a megjelenést, a tusrajzok hagyományait örökíti tovább: a mai napig csupán fekete és fehér színt használnak: a BMW reklámgrafikáival ellentétben még a szürkeárnyalatok sincsenek jelen.

Talán éppen a két plusz szín és a világosan elkülönített szerepek miatt érte a vád a hirdetés készítőit, hogy a náci propaganda eszközeit használja fel: az amerikai sajtó vádjait viszont minden normális ember túlzónak és alaptalannak tartja.

Egy biztos, ritka a hasonló képzőművészeti igényességgel elkészített reklám, a BMW kínos háborús múltja ellenére felesleges lenne bárminemű ideológiát keresni benne – sokkal jobb ránézni, mint a hazai Lánchídon poroszkálós videóra.