Nem halnak ki a kétüteműek

2009.12.11. 09:27

Sajtótájékoztatón értékelte idei évét a KTM – annak ellenére, hogy fennállásuk egyik legkritikusabb évét zárták, bizalommal tekintenek előre. Christian Waach, a KTM közép-kelet európai ügyvezető igazgatója elmondta: annak ellenére, hogy termelésük 95 ezerről 70 ezerre esett vissza, sikerült olyan struktúraváltást végrehajtaniuk, amellyel részben elébe mentek a válság mélyülésének. Ennek ára volt, 450 embert kellett elbocsátaniuk – hisznek benne, hogy az átszervezéseknek köszönhetően 2010-et nyereségesen zárják majd.

Kulcsfontosságú modelleket készülnek bemutatni, melyekkel terveik szerint bebiztosítják helyüket mind a terepes, mind az utcai motorok között. A sportvonalat biztos, hogy nem fogják elhanyagolni, sőt, Tony Cairoli leszerződtetése azt jelenti, hogy tovább erősítenék vezető pozíciójukat – Marvin Musquin és Max Nagl mellett újabb bajnokjelölt érkezett a házhoz.

Az idei milánói motorkiállítás egyik sztárja a 125-ös prototípusuk volt. A nyolcadliteres érdekessége, hogy az osztrák tervezésű utcai gépet Indiában gyártják majd: ez lesz az első kézzel fogható eredménye a Bajaj-dzsal való együttműködésüknek. Christian Waach elmondta, hogy ázsiai partnerük gyára a világ egyik leghatékonyabb üzeme – még Európában is ritka az ilyen fokú automatizáltság. A szériaérett motort jövő őszre, boltokba kerülését 2011 tavaszára várhatjuk. A régiónkért felelős igazgató elmondta, a motor minősége és sajnos ára is prémium lesz – nem a magyar pénztárcához igazítják azt.

A KTM egyik büszkesége az X-Bow sportkocsi. A szaksajtóban megjelent hírek ellenére gyártása nem áll le, csupán a szériagyártás irányából eltolják az egyedi megrendelések teljesítése felé. A könnyű sportautó továbbra is elérhető, a filozófia nem változik: a motorozás élményét adja négy keréken. Ennek jegyében nincs szélvédő és az ülés helyett a kormány és a pedálsor állítható. A sportkocsit érintő kereskedelmi aktivitás Grazból Mattighofenbe került át.

A motorosok meglepődtek, de a KTM állítja, hogy a krosszpályákon 350-esük lesz az ász. A 250-es méretét és a 450-es erejét ötvözték az önindítóval és berúgóval egyaránt ellátott gépen. Akit a plusz két kiló aggasztana, nyugodtan leakaszthatja az indítómotort. Az amerikai versenyzők igényeihez igazították a hátsó rugós tagot, véget ér a közvetlenül rögzített PDS korszak. A kinti krosszpályákon divatos nagytempójú ugratók miatt más fokú progresszivitásra volt szükség. 2011-től több modelljükön is himbás rendszerre váltanak; de a 250-es és az endurómodellek továbbra is a hagyományos elven készülnek majd.

Christian Waach elmondta, hogy a 350-es váza fokozott energiaelnyelő képességű, flexibilitása arra szolgál, hogy kioltsa a fölösleges, pilótát kifárasztó rezgéseket. A blokk hengerűrtartalma is ugyanezért csökkent – a fejlesztésben részt vállaló Stefan Everts is többször hangsúlyozta: a modern krosszgépek feleslegesen erőssé váltak, sokkal jobban igénybe veszik a motorost, lényegi gyorsulás még sincs. Már régóta rebesgetik, hogy köbcenti korlátozás várható a kategóriában – a KTM mintha elébe menne a változásoknak. Az új, befecskendezős blokktól 50-53 lóerőt várhatunk.

A kétüteműek szerelmesei ne aggódjanak, Ausztriában nem állt le a fejlesztésük. Hamarosan szériaérett, befecskendezős gépek érkeznek, amelyek a speciális, változó olajadagolás miatt minimális elégetetlen kenőanyaggal szennyezik majd a környezetet.

Sok terepes visszasírja a gyors gázreakciókat és a pörgős motorokat; manapság egyre kevesebb gyártó foglalkozik velük. Néhány éve a négyüteműek divathulláma elnyomta az egyszerű felépítésű kétüteműeket – egyre több amatőr jön rá, hogy az olcsón fenntartható, könnyen javítható konstrukciónak nem csak számos terepakadálynál, hanem az alkatrészvásárlásnál is vannak előnyei.

Utazás aggodalom nélkül?

Utazása előtt sose feledkezzen el utasbiztosításáról!

Pihenjen Szép kártyával!

Egy kis lazítás Önnek is jár! Íme a Szép kártya elfogadóhelyek.