Super Ténéré: soros kettes ezerkettes

2010.02.24. 22:27

A Ténéré hagyományok folytatása, vagy csak névbitorlás? Hónapok óta ez a dilemmája a Yamaha 1200-asát váróknak. Holnap reggel a törökországi MotoPlus Motorcycle Show-n élőben is lerántják a leplet a többcélúnak beharangozott gépről, de az interneten már ma este nyolc órakor bemutatták a Super Ténéré XT1200Z-t.

Természetesen túlterhelt szerverek fogadták a kíváncsi motorosokat. A motorblokk a japánok eddigi legnagyobb soros kettese: 1199 köbcenti, furat-löket aránya 98 x 79,5 mm. A Yamaha által kedvelt hengerelrendezés széles fordulatszámban megjelenő teljesítményt ígér. Ereje 110 ló 7250-es fordulatnál, maximális forgatónyomatéka 114,1 Nm, ami már hatezernél rendelkezésünkre áll.

A szikra a főtengely fordulatának 270. majd 450. fokánál érkezik – biztos, hogy izgalmas hangja lesz a legnagyobb XT-nek. A hengerenkénti dupla vezérműtengelyek négy-négy szelepet vezérelnek, a gyújtógyertyát párosával szerelték a hengerfejekbe. A káros vibrációkat két kiegyenlítőtengellyel tompítják.

A tervezéskor könnyű és kezelhető motor volt a mérnökök célja – ez csak részben sikerült, hisz a 261 kilós teletankolt tömeg jó 40 kilóval több a KTM 990 Adventurénél, és jóval meghaladja a konkurens BMW R1200GS 229-ét is.

A németek tereptúrázójához hasonlóan a hátsó kereket kardán hajtja – ezt biztos, hogy sok utazó értékeli majd. Az ő kedvükért speciális 35 literes csomagtartó-rendszerek is rendelhetőek, akárcsak 35 milliméterrel süllyesztett nyereg, ködlámpák, túraplexi vagy fűtött markolat.

A magas szélvédő hozzájárul az elsőrangú védelemhez. Annak ellenére, hogy az elődök között Dakar győztesek voltak, a Super Ténéré nem vérbeli terepes. A gyári sajtóanyag szerint ideális mindenes, amely az aszfaltot elhagyva ugyanúgy megfelelő társ, mint a városban és az országutakon.

A küllős kerekekre elöl 19-es, hátul 17-es gumit húztak; szélességük 110 és 150 milliméter. Elöl dupla, hullámos szélű 310-es féktárcsákat találunk, a hátsó kerék 282-est kapott. A blokkolásgátló szériafelszereltség, a Yamaha ABS Unified Brake Systemnek nevezi, és minden eddiginél finomabb működést ígérnek.

A szenzorok folyamatosan figyelik a kerekeket és a tapadást. A számítógép elosztja a fékerőt: ha csak a kormányra szerelt kart használjuk, akkor optimálisan, változó erővel vezérli a hátsó nyerget is. Okos megoldásként a hátsó féket úgy állították be, hogyha a lábunkkal indítjuk meg először a fékezést, az függetlenül működik az elsőtől. Lassú fordulókban vagy terepen ez elengedhetetlen.

A Super Ténére is a Yamaha Chip Controlled Throttle (YCC-T) rendszerét használja: számítógép vezérli a pillangószelepek mozgását. Kedvező fogyasztást és emissziót várhatunk; a kettő az egybe kipufogóba két szenzor került, a katalizátor méhsejt-szerkezetű.

A befecskendező-elektronika a markolatról váltható; az XT1200Z is megkapta a D-Mode választógombot. Segítségével sport és túrakarakter között válthatunk. A kipörgésgátló szintén szériafelszereltség. Három állása van: teljesen kikapcsolható, minimális csúszást enged vagy szigorúan megfogja a kereket, amint az megindul.

A vázat acélcsövekből hegesztették. Méretét és formáját igyekeztek úgy kialakítani, hogy terepen is használható legyen. 43 milliméteres belsőcsövű fejreállított villát csatoltak hozzá: minden irányban állítható. A hátsó alumínium lengőkar központi rugón keresztül csatlakozik, előfeszítése és csillapítása módosítható. Ehhez szerszám sem kell, kialakítása megengedi a gyors és könnyű változtatást. A kompakt építésű blokk aránylag hosszú lengővilla beépítését engedte, biztos, hogy jó egyenesfutást várhatunk a legnagyobb Ténérétől. A rugóút elöl-hátul 190 milliméter.

Az ülés magassága 84,5 és 87 centi között változtatható, így az alacsonyabbaknak is megfelelő lehet a motor. A lábtartók és a kormány elhelyezése is aránylag univerzális, akár a langalétáknak is passzol majd a hosszú túrákon. Az üzemanyagtartály 23 liter – ha nem akarunk, nem kell gyakran megállni.

A V2-es, bokszer vagy soros hármas blokkal szerelt konkurencia mellet izgalmas színfolt a parallel kéthengeres Yamaha. Évek óta vártak rá a motorosok – sokan keményebbet, sokan ennél is lágyabb karakterű gépet szerettek volna. A Ténéré nem tagadta meg teljesen terepes múltját, de csak könnyebb off-road portyákra tűnik alkalmasnak. Az igazi karakteréről persze majd a tesztek döntenek, addig be kell érnünk a galériában található sajtófotókkal.