Talmácsi motorozása bizakodásra ad okot

2010.04.12. 08:49 Módosítva: 2010-04-12 08:49:49

MotoGP

2

Micsoda verseny, apám! Végre nemcsak az utolsó helyek valamelyikéért volt harc, hanem a komplett dobogóért is, végre nem ugyanarról a két-három emberről szólt az egész közvetítés, mint akikről szokott.

Ez végre olyan háromnegyed óra volt, amire még négy-öt évvel ezelőtt is azt mondtuk volna, klafa, pedig akkoriban sokkal megterhelőbb volt az idegrendszernek végignézni egy-egy MotoGP futamot. Persze, mióta nyolcszáz köbcentis motorokkal mennek, és többé-kevésbé unalmasak a versenyek, egy-egy elnyújtottabb, kiadósabb adok-kapok után mindig felcsillan a remény, hogy valami új kezdődik el, hogy kigyulladt a fény az alagút végén, ami talán nem a vonat. Na, az a fény megint kigyulladt.

Eléggé fájdogált Rossi feje Katar miatt, ezt tudtuk; olyan volt ez neki, mint Laguna Seca, a másik mumus, ahol semmilyen dominanciát nem tudott felmutatni az előző években. Ott 2008-ban sikerült először megcsókolnia az aszfaltot – ami nála azt jelenti, hogy nyert –, a losaili pálya visszahódításához is jó sok szezonnak el kellett telnie – négynek egészen pontosan: 2006-ban ment itt utoljára mennybe a Doki, amikor egy borzalmas tesztszezon, egy kvázi nullázott első verseny, és egy rettenetesen félre fejlesztett Yamahával az utolsó körben megelőzte Haydent.

6

Tehát Valentino végre behúzhatta a katari strigulát, mégsem ő a tegnapi nap győztese. Papíron igen, de teljesen ki volt ő már békülve a második helyével (vagy Rossinál nincs ilyen?), nem is számított többre. Viszont Doviziosóban felmerült-e az, hogy a győzelemért fog majd öklözni körökön keresztül, a 46-ossal, a nagymesterrel? Nem. Hayden gondolta-e, hogy a Ducati boxban az ő nevét fogják mormolni izzadó tenyérrel a leintés előtti körökben? Nem. A rajt után Lorenzo dobogójáért is hússzoros szorzót adott volna bármelyik fogadóiroda, és tessék. Na, ők voltak a tegnapi nap győztesei, így, kollektíve – mi meg a haszonélvezők.

Azon nem kellett csodálkozni, hogy Pedrosa a harmadik sorból berajtolt az első helyre, mert az ötödikből is meg tudja csinálni ugyanezt – szóval lassan el kell könyvelni, hogy Dani lesz az, aki a rajt után bárhonnan elsőnek fordul el a célegyenes végén. Ami meglepő, az Stoner dekoncentráltsága: gyakorlatilag ő volt az egyedüli, aki komolyabban beragadt.

7

Persze a várt papírforma, tehát az, hogy Stoner átszlalomozza a mezőnyt, aztán játszásiból tönkre ver mindenkit, néhány kör múlva el is kezdődött – akkor még úgy tűnt, Rossinak még a második helye is necces lehet, mert volt előtte egy pokoli iramot diktáló Pedrosa, mögötte meg a vérszomjas mindenki. Aztán Dani valahogy kibillent a ritmusából, gyorsan bedarálták négyen, és elég hamar el is tűnt a süllyesztőben.

Viszont a nagyszerű Nicky már akkor is ott volt a harmadik-negyedik helyen, Andrea Doviziosóval meccselgettek a klasszikus iskola szerint; nem véletlen, hogy a közben elcsúszó Stoner eséséről egy árva képkocka sincs, a katari rendezők nem oda összpontosítottak.

4

Rossz rajt, majd bukás a hatodik körben, olyan vezető helyről, hogy már az Óperenciás tengeren is túl volt a többiekhez képest: mi volt a baj a Casey sráccal? Szerinte egyszerűen csak hülye volt: „Sokszor becsuklott a motor eleje a kanyarokban, amit mindig sikerült megoldani, de emiatt azért próbáltam szélesebben fordulni, mint normálisan. Aztán a hatodik körben elcsúszott az eleje, én meg nem nagyon tudtam korrigálni. Nagy hiba volt, az ostoba fajtából.” – mondta az ausztrál a verseny után.

Stoner elesett, de Rossi nem tudott szökni. Zsinóron húzta maga után a közben megerősödő Doviziosót és a hihetetlen, minden tiszteletet és kiemelkedő figyelmet megérdemlő, zseniális Nicky Haydent, aki talán most először volt pariban az élmezőnnyel, mióta Ducatin ül. Pedrosa ekkor már rég nem volt sehol, a háttérben átment rajta Lorenzo és Randy de Puniet, mondjuk Spies is hamar lekapta.

1

Dovi öt körrel a vége előtt mászott rá Valentinóra, amitől a 46-os annyira megijedt, hogy egy szédületes ritmusváltás után egyszerűen elmenekült az üldözők elől. Közben Lorenzo mellett villantak fel folyamatosan a leggyorsabb körök – néhány rund múlva be is siklott Nicky mellé az egyik féktávon. Három fordulóval a vége előtt már csak az volt kérdés, hogy akkor most második vagy harmadik lesz-e Jorge – aztán pimasz, vakmerő, de mégis hihetetlenül tiszta mozdulattal beúszott Andrea mellé a rázókőre, ami sokkolta az olaszt, és amiből már nem tudott kilábalni. Kis híján Hayden is befogta, az utolsó métereken kellett kibújnia az amerikai szélárnyékából.

Rossi persze simán nyert, az egyik nagy riválisa ellen huszonöt, a másik ellen öt pont fórban van most. Lassan már hivatalosan is Dovizioso a HRC arca, mint ahogy a mai menés után Haydenre sem kell legyinteni, hogy töltelékember. Spies? Kár, hogy rossz helyről rajtolt, mert a táv negyedétől ugyanolyan tempót ment a legelejével. Zseniális emberek, zseniális negyvenöt perc. Már csak az újoncoknak kell beérniük, mert feléjük azért még van egy elég nagy szakadék.

Eredmények:

1. Valentino ROSSI ITA Fiat Yamaha Team YAMAHA

2. Jorge LORENZO SPA Fiat Yamaha Team YAMAHA +1.022

3. Andrea DOVIZIOSO ITA Repsol Honda Team HONDA +1.865

4. Nicky HAYDEN USA Ducati Marlboro Team DUCATI +1.876

5. Ben SPIES USA Monster Yamaha Tech 3 YAMAHA +3.903

6. Randy DE PUNIET FRA LCR Honda MotoGP HONDA +9.322

7. Dani PEDROSA SPA Repsol Honda Team HONDA +16.508

8. Colin EDWARDS USA Monster Yamaha Tech 3 YAMAHA +19.867

9. Loris CAPIROSSI ITA Rizla Suzuki MotoGP SUZUKI +20.893

10. Hiroshi AOYAMA JPN Interwetten Honda MotoGP HONDA +21.100

11. Marco SIMONCELLI ITA San Carlo Honda Gresini HONDA +31.638

12. Hector BARBERA SPA Paginas Amarillas Aspar DUCATI +32.573

13. Marco MELANDRI ITA San Carlo Honda Gresini HONDA +40.780

Moto2

Sokáig és sokan szapulták Ezpeletát a Moto2 miatt. Őt leszólták, a leendő sorozatot márkakupának csúfolták, korrupt volt a FIM, a Honda meg korrumpált, és amúgy is, forza due tempi, a többi meg monnyon le, csókolom. Nagyjából ez volt a nagyátlag hozzáállása a dologhoz, pedig már most látszik, hogy maga az alapötlet egyáltalán nem volt hamvába holt. Kicsit persze még alakulnia kell ennek az egész Moto2-nek, de csiszolódni fog ez magától, mint a hordalék a meder alján. Az erőviszonyokból egyelőre semmit nem látunk, de a versenyzők többsége sem érzi, hogy merre van a fel, és a le. Pasini szombaton vért pisilve sem tudott a 18-ik helynél előrébb keveredni, másnap meg bejön hatodiknak, és ha lett volna még tíz kör, belepiszkál a dobogóba is. És ez nem egyedi, sokkal inkább általános dolog – pont emiatt fura.

5

Magyar szempontból jobban sikerült a szezonnyitó, mint amit a tesztszezon és a hétvége szabadedzései után vártunk. A kilencedik hely kezdésnek baráti, mi több, bizakodásra adhat okot – főleg, ha figyelembe vesszük, hogy a táv felénél Talmácsi gumijairól eltűnt a használható futófelület. Úgy néz ki, az alapbeállítások még mindig nem tökéletesek, nincs meg a harmónia ember és gép között: hiába jött meg vasárnapra a jó köridő, egyelőre többet hoz ki Gábor a motorból, mint amit a teljes versenytávra belekódolt a szakértelem.

3

A régi időket hozta vissza a látvány, ahogy a negyven motoros élet-halál harcban beesett az első kanyarba. A nagy motoros gombócból végül Toni Elias úszott ki az élre. Az amúgy győzelemre is esélyes Alex de Angelis a második féktávon nézett el valamit, először Eliasnak koccant neki hátulról, aztán Bradltől kapott bodicseket oldalról, aminek egy hatalmas, kis híján a verseny leintését indokoló, a betonozott bukótér kellős közepén nyújtott testtel bemutatott hátra szaltó lett a végeredménye – Alex szerencsére nem sérült meg komolyabban, bár hordágyon vitték le a pályáról. Talmácsi nagyjából a nyolcadik helyre tudta magát felbirkózni ennyi idő alatt, és úgy nézett ki, a vezető boly tempóját tartani tudja.

Elöl ment az öt főből álló vonat, emberek, akiknek a neve már örökre beégett a sporttörténelembe, és mások, akiknek jelen pillanatban is ég befelé: sok előzés, összeérések, test a test ellen, hosszú csúsztatások, egykerék, minden – Moto2, én így szeretlek. Mögöttük a második boly, amit egy ideig Gábor, utána Roberto Rolfo vezetett. Itt még nagyon lehetett örülni.

A senki által nem jegyzett Tomizawa aztán feltűnően sokat kezdett az élen motorozni, néha-néha előnyt kovácsolt magának össze – itt kezdték a többiek is érezni, hogy a japán fiú tartalékaiban simán benne van egy olyan tempó, ami bennük már nincs meg. Debon, Cluzel és Elias persze ronggyá előzték egymást: a Forma1-hez szokott nézők nem hitték el, hogy ilyen pályaverseny is van. Közben Raffaele de Rosa túldönti az egyik kanyart, kiesik alóla a motor eleje.

Míg mindenki az elejével volt elfoglalva, Lüthivel az élen megindult a hátsó deszant. Felfoghatatlan tempóra kapcsolt a svájci, fél másodpercekkel olvasztotta a Talmácsiéktól elválasztó űrt. Nem volt kérdés, hogy Gáboron gyorsan átfűzik magukat.

Az élen Tomizawa magabiztosan, három másodperces előnnyel motorozott élete első győzelme felé – még a dobogó közelében sem volt, soha, de pontokat sem nagyon szerzett eddig, csak 2009-ben, amikor teljes szezont ment. Mögötte már ketté szakadt az üldöző boly, Debon és Cluzel, Elias és Rolfo vívtak nagyot.

8

Hihetetlen, milyen nevek nem szereztek pontot: di Meglio, Iannone, Corti, Faubel, Redding. Mind egy-egy időszaknak kisebb sztárjai. A MotoGP-t is megjárt Canepa huszonhetedik. Joan Olive a Banderasos motorral tök utolsó. Legjobb esetben is csak a nyári pihenő után fog kiderülni, kik a reális esélyesei az idei Moto2-es szezonnak.

Talmácsi Gábor nyilatkozata: „Bemutatkozásnak az új kategóriában úgy érzem, hogy jó ez a kilencedik hely. Jó volt a rajtom, és tudtam a tempót tartani az élmezőnnyel. Tizenegy kör után éreztem, hogy nagyon csúszkál a motor hátulja, mert a gumi teljesen elfogyott. Nem tudtam már a verseny eleji tempómat tartani és hárman megelőztek. Pontokat szereztem, ez most fontos, a következő versenyen Japánban még jobbak leszünk.”

Eredmények:

1. Shoya TOMIZAWA JPN Technomag-CIP SUTER

2. Alex DEBON SPA Aeroport de Castello - Ajo FTR +4.656

3. Jules CLUZEL FRA Forward Racing SUTER +4.789

4. Toni ELIAS SPA Gresini Racing Moto2 MORIWAKI +6.978

5. Roberto ROLFO ITA Italtrans S.T.R. SUTER +7.178

6. Mattia PASINI ITA JIR Moto2 MOTOBI +11.804

7. Thomas LUTHI SWI Interwetten Moriwaki Moto2 MORIWAKI +11.861

8. Simone CORSI ITA JIR Moto2 MOTOBI +12.346

9. Gabor TALMACSI HUN Fimmco Speed Up SPEED UP +13.821

10. Sergio GADEA SPA Tenerife 40 Pons PONS KALEX +20.189

11. Dominique AEGERTER SWI Technomag-CIP SUTER +21.289

12. Alex BALDOLINI ITA Caretta Technology Race Dept I.C.P. +21.360

13. Fonsi NIETO SPA Holiday Gym G22 MORIWAKI +21.835

14. Karel ABRAHAM CZE Cardion AB Motoracing RSV +21.973

15. Lukas PESEK CZE Matteoni CP Racing MORIWAKI +26.265

16. Mike DI MEGLIO FRA Mapfre Aspar Team RSV +26.265

17. Ratthapark WILAIROT THA Thai Honda PTT Singha SAG BIMOTA +26.599

18. Kenny NOYES USA Jack & Jones by A.Banderas PROMOHARRIS +33.833

19. Andrea IANNONE ITA Fimmco Speed Up SPEED UP +33.895

20. Claudio CORTI ITA Forward Racing SUTER +40.992

21. Arne TODE GER Racing Team Germany SUTER +43.119

22. Hector FAUBEL SPA Marc VDS Racing Team SUTER +43.249

23. Scott REDDING GBR Marc VDS Racing Team SUTER +45.397

24. Valentin DEBISE FRA WTR San Marino Team ADV +46.472

25. Anthony DELHALLE FRA Qatar Endurance Racing Team BQR-MOTO2 +51.157

26. Vladimir IVANOV UKR Gresini Racing Moto2 MORIWAKI +54.252

27. Niccolo CANEPA ITA RSM Team Scot FORCE GP210 +54.631

28. Robertino PIETRI VEN Italtrans S.T.R. SUTER +1'15.976

29. Bernat MARTINEZ SPA Maquinza-SAG Team BIMOTA +1'16.222

30. Yannick GUERRA SPA Holiday Gym G22 MORIWAKI +1'20.651

31. Mashel AL NAIMI QAT Blusens-STX BQR-MOTO2 +1'20.719

32. Joan OLIVE SPA Jack & Jones by A.Banderas PROMOHARRIS +1'41.990

125

Nem lesz könnyű dolga Sebestyén Péternek, ha végre beleöregedhet a világbajnokságba. Itt minden évben más a favorit, folyamatosan cserélődnek az arcok a dobogón, egy biztos csak: minden versenyen legalább öten-hatan fordulnak úgy rá az utolsó körre, hogy abból még bárki nyerhet. A végén Terolnak adta ki a legjobban, szorgos hangyaként szedegette össze a tizedeket, ami közel két és fél másodperces előnnyé állt össze a leintésnél. Mögötte Vazquez és a verseny nagy esélyese, Marc Marquez értek be. Az első hét versenyzőt mindössze három és fél szekundum választotta el.

Eredmények:

1. Nicolas TEROL SPA Bancaja Aspar Team APRILIA

2. Efren VAZQUEZ SPA Tuenti Racing DERBI +2.395

3. Marc MARQUEZ SPA Red Bull Ajo Motorsport DERBI +2.420

4. Pol ESPARGARO SPA Tuenti Racing DERBI +2.840

5. Sandro CORTESE GER Avant Mitsubishi Ajo DERBI +3.526

6. Randy KRUMMENACHE SWI Stipa-Molenaar Racing GP APRILIA +3.569

7. Esteve RABAT SPA Blusens-STX APRILIA +3.692

8. Bradley SMITH GBR Bancaja Aspar Team APRILIA +13.719

9. Tomoyoshi KOYAMA JPN Racing Team Germany APRILIA +14.337

10. Alexis MASBOU FRA Ongetta Team APRILIA +15.917

11. Danny WEBB GBR Andalucia Cajasol APRILIA +28.744

12. Johann ZARCO FRA WTR San Marino Team APRILIA +35.667

13. Alberto MONCAYO SPA Andalucia Cajasol APRILIA +36.831

14. Jasper IWEMA NED CBC Corse APRILIA +36.854

15. Jonas FOLGER GER Ongetta Team APRILIA +38.899

16. Marcel SCHROTTER GER Interwetten Honda 125 HONDA +38.991

17. Louis ROSSI FRA CBC Corse APRILIA +42.056

18. Sturla FAGERHAUG NOR AirAsia - Sepang Int. Circuit APRILIA +51.351

19. Jakub KORNFEIL CZE Racing Team Germany APRILIA +56.496

20. Adrian MARTIN SPA Aeroport de Castello - Ajo APRILIA +56.750

21. Zulfahmi KHAIRUDDIN MAL AirAsia - Sepang Int. Circuit APRILIA +1'21.998

22. Luca MARCONI ITA Ongetta Team APRILIA +1'32.074

23. Quentin JACQUET FRA Stipa-Molenaar Racing GP APRILIA +1'52.842