Jobb elkerülni a kulcscsonttörést

2010.05.04. 06:13
alpinestars-tech-air-race

Rohamléptekben fejleszt az Alpinestars: a hírek szerint bőrruhába szerelhető airbag rendszerük 2011 nyarától debütálhat a piacon. A légzsákos védelem teljesen önjáró: nem kell vezetékeket, vagy zsinórokat a motorhoz kötni, a ruhába varrt szenzorok riasztják a szerkezetet, ha bukás van. Nagyon hasonló protektoron dolgozik a Dainese is, melyet a grandprix közvetítések alatt Jorge Lorenzón már működés közben is jó párszor megfigyelhettünk. Igaz, az olasz gyár még közel sem beszél sorozatgyártásról.

A légzsákokat feltöltő nitrogénpalack a ruha púpjában helyezkedik el. Ha a szenzorokból érkező információk bukást jeleznek, a rendszer aktiválódik: mindössze ötven milliszekundum alatt keményre fújja a vállaknál rögzített zsákocskákat, amik öt másodpercig tárolják a gázt. A következő ciklushoz hatvan másodpercnek kell eltelnie – ami szinte lényegtelen, hiszen ritkán szokott az ember zsinórban kétszer, egy perces időintervallumon belül elesni.

Az Alpinestars mérései szerint egy átlagos oldalra esésnél 19 kilonewtonnyi erő hat a vállra – nem csoda, hogy a motorosok körében rettegett sérülés a kulcscsonttörés. A TechAir rendszerrel szerelt ruhák 2.2 kilonewtonra redukálják ezt az értéket, tehát a csökkenés szignifikáns.

alpinestars-tech-air-race004

Több lépcsős algoritmusban vizsgálja a rendszer, van-e szükség aktiválásra. Rengeteg szenzort varrtak a ruha különböző pontjaiba, amik a motoros mozgását monitorozzák. A rögzített adatok folyamatos elemzésre, majd összevetésre kerülnek azokkal az előre betáplált értékmintázatokkal, amiket a gyárban, hosszú tesztelések végeredményeként programoztak a szerkezetbe. Ha ezektől az előre rögzített értékektől nagymértékben eltérő adatok jönnek a szenzoroktól, lefut egy újabb elemzés: történhetett-e bukás. Ha igen, a rendszer végigfuttat még egy biztonsági ellenőrzést, és csak ezután fújja föl a légzsákokat.

A beérkező adatok alapján futtatott elemzési mechanizmus nyolc milliszekundum alatt lezajlik, a légzsák felfújásához ötven milliszekundum kell. Ha a bőrruha cipzárja nincs teljesen felhúzva, a pilóta nem ül a motoron vagy nincs megfelelő sebesség, a TechAir nem aktiválódik.

42e9023fe37c411591ff3f22c22363ef

Az elektronika agyába ültetett adatokon évek óta dolgozik az Alpinestars: Casey Stoner, Mika Kallio és Ben Spies évek óta szenzorokkal a ruhájukban köröznek a pályákon. A TechAir rendszer 2010 nyarán debütál a piacon, az összes púpos Alpinestars bőrruhába beszerelhető lesz, árát kétezer euró körüli magasságba várják.