A ravasz, az agy, de nincs füstölgő puskacső

2010.05.14. 11:31

Egy pillanatra megdöbbentünk, amikor megláttuk a veterán sportgépnek álcázott elektromos motort. A már ismert Royal Enfield és a hipermodern kerékagymotor csak elsőre összeférhetetlen – hasonló villanyos hajtást már Ferdinand Porsche is készített 1897-ben, pedig akkor még dinoszauruszok is éltek.

A Volta 102 egy angol gépekkel foglalkozó manufaktúra terméke, vezetője James Hammarhead. Neki ez mellékállás: munkaidőben a pennsylvaniai egyetem neuropszichológusa – saját bevallása szerint a tervezés folyamata igazi terápia volt.

A motor kívülről megegyezik a Clubman kiadással, csupán a hátsó kerékagy árulkodó. A 6 kW-os lítium-vas-foszfát akku az 500-as alulvezérelt egyhengeres helyére került, így biztos, hogy a súlypont is kedvező. A polírozott alumínium tank alá két 110 voltos, 15 amperes töltőt szereltek, amelyek négy óra alatt képesek feltölteni a Hammarhead Enfieldet.

Az EnerTrac kerékagymotor folyamatos üzemben 10 kW-ot, vagyis 13,4 lóerőt ad le, míg csúcsteljesítménye 30 kW, azaz negyven ló – ez sokkal több, mint amire az indiai retrógép gyárilag képes volt.

Felöltött akkuval a hatótávolság 180-190 kilométer. Mivel a gyári Enfield 167 kilós tömege megegyezik ezzel az elektromossal, az izmosodás szembetűnő, közel a duplájára tudja a négymillióba kerülő motor. Nem olcsó, cserébe biztos, hogy kisszériás: idén három, jövőre öt darab készül belőle.