Fantic kétütemű fanatikusoknak

2010.08.26. 11:01 - Hírszerkesztő

Izgalmas ágazati hír a kétüteműek szerelmeseinek: úgy tűnik, ismét egyre többen foglalkoznak a szelep nélküli motorokkal. Információink szerint az 1968-ban alapított olasz manufaktúra, a Fantic is visszatér az általa egykor sikerre vitt technológiához – 125, 200, 250 és 300 köbcentis kétüteműket mutatnak be. A premiert feltehetőleg a milánói motorkiállításra időzítik.

A cég a nyolcvanas évekig az enduro, krossz és triálsport egyik meghatározó alakja volt, majd a közelmúltban visszatértek. Amint arról a nemrégiben beszámoltunk, Federico Fregnan, a Fantic tulajdonosa egy másik olasz márkát, az SWM-et is készül lábra állítani; egyikkel sem az aszfalton motorozókat célozza meg. Nagy nemzetközi sikereket egyelőre nem arattak, de egyre több versenyen tűnik fel a klasszikus logó.

Ha a pletykák igazak, hamarosan bemutatják a hobbitriál modellcsaládot is. Nem a professzionális felhasználókat céloznák meg, hanem az igazi hobbistákat – állítólag még ülés is lesz a sziklamászó Fanticokon.

Szóljon hozzá!

Kommentek

  • 2010.08.26 11:14:12joejoe1974

    nocsak,nocsak!!!mégiscsak jó az a kétütemű?Ez már a második gyár aki előveszi ezt a bevált technológiát.

  • 2010.08.26 11:24:36GERI87

    Gondolom különolajozású meg közvetlen befecskendezéses lesz.

  • 2010.08.26 11:25:39GERI87

    Ebbe a kategóriába jó mert könnyű egyszerű(?) de máshol nem veszik elő már.

  • 2010.08.26 11:35:19Solct

    Mai technikával hozzák az emissziós normákat, de egy dolog negatívum számukra.
    IGÉNYTELEN. Értsd, szervizben lehúzás kizárt. Mert az eladás után a 2. legjövedelmezőbb dolog, a szervizelés!

    Most egy 2T-nél ez belátható, hogy kiesik. Nincs olajcsere, nincs vezérléscsere. Csak benzin, külön olaj és légszűrő néha.

  • 2010.08.26 11:35:24Beast80

    A Jawa le sem állt vele. Csak nem engedik az EU-ban forgalmazni. És mielőtt megköveznek, tudom, az más technológia, de akkor is kétütemű. És imádom.

  • 2010.08.26 11:36:38szunyii

    Kétütem. Lájk.
    Jó dolog a 2 ütem, bárcsak lenne egy RD500-am :D

  • 2010.08.26 11:45:40GERI87

    Lehet valamennyit javítani rajta de a résvezérléses technika klehetőségei korlátozottak.
    Akárhogy is: rosszabb a kenése, alacsonyabb az élettartama.

  • 2010.08.26 11:53:35Bazsi(HUN)

    Solct:

    Igen így már nem éri meg annyira!:D

  • 2010.08.26 11:54:54Szsrobert

    Egy 3000-en pörgő MZ-nek hosszabb az élettartama, mint egy kihegyezett üzemórás 4T krosszmotornak.
    És egy picit olcsóbb is. :-)

  • 2010.08.26 11:58:57GERI87

    Hát most két nagyon más típust hasonlítottál össze:)
    Az MZ kategóriájában meg minden 4T-nek nagyobb az élettartama mint neki:)

  • 2010.08.26 12:02:44Psziho

    igazából csak triálban marad a kétütem,de a bökkenő az hogy a honda 4T -vel nyeri évek óta a triál vb-t:D

    valamit csak tudhatnak-nem?

  • 2010.08.26 12:03:47newtehen

    Nem kell ragaszkodni a résvezérléshez "T esetén. Már a trabant is forgótárcsás volt, de lehet akár szelepelni is.

  • 2010.08.26 12:09:37ironmate

    Igazi Retro életérzés!

  • 2010.08.26 12:15:09Ben[d]ő...

    GERI87
    Ne légy abban olyan biztos...Tény, hogy "hülyeség" összehasonlítani egy mai 4T-t mondjuk egy TS MZ-vel, de az élettartam más kérdés.Huszon, meg harmincon túli gépek ezek, 5-6-7 előző hanyag tulajdonossal és isten tudja csak, hány kilóméterrel a hátuk mögött, és mégis megbízhatónak mondható.Kíváncsi leszek én egy 30éves 150es Aprilia leonardora...

  • 2010.08.26 12:19:39Beast80

    És így öletik meg a motorozás hőskora. Amikor a pilótának ismernie kellett gépét, mert mindíg volt rajta bütykölnivaló. Amikor az ember egyenes háttal, már-már peckesen ment a csillogó motorral az utcán, mert a 350 volt A NAGYMOTOR. És eljutott oda, meg vissza is jött, mert nem 180-al kente neki. Mert tisztelte a technikát, amit a saját kezével szervizelt, és éveken át spórolt rá. Ez az érzés hiányzik a mai ifjú titánokból.

  • 2010.08.26 12:37:17joejoe1974

    Múltkor kint a krosszpályán láttam két 250-es krossz Czetkát.Már a látványtól remegni kezdett a lábam,így muszály volt bemennem :D
    És megérte!Mert az a hang és az az illat (nem szag!!) mindent megér.

  • 2010.08.26 12:39:10joejoe1974

    Psziho olvastad ezt a cikket?

    [link]

  • 2010.08.26 12:39:23GERI87

    Persze van membrános meg tárcsás meg a sima résvezérlés ahol a dugattyú palástja nyit zár..
    Résvezérlés alatt én azt értettem hogy a hengeren rések vannak.
    Szelepelni?
    Diesel hajómotor esetleg.

    "hány kilóméterrel a hátuk mögött, és mégis megbízhatónak mondható."

    khm...nem épp ez a tapasztalatom hogy megbizható.
    persze meg lehet csinálni és utána megy de ez nem meríti ki megbízhatóság fogalmát.
    Egy MZ 20-30 év alatt nem ment annyit mint a mai motorok 5 év alatt hidd el.
    ez csak legenda hogy "30 éves és még mindig megy"
    há pesze csak nincs benne annyi kilométer meg a fél motor ki lett cserélve..

    "Amikor a pilótának ismernie kellett gépét, mert mindíg volt rajta bütykölnivaló"

    Jobb is hogy vége annak a korszaknak:D
    Én motorozni akarok nem szerelni.
    heti munka után hétvégén az embernek se ideje se kedverá. Menni akarok nem bütykölni azér van hogy menjen.

  • 2010.08.26 12:40:40joejoe1974

    Beast80 : a 350-es Jawa most is csodálatos számomra.És az a hang :)

  • 2010.08.26 12:50:57Psziho

    na ja akik a régi kétüemű mz-ken nosztalgiáznak nem gondolkodnak el hogy ez a sok fejlesztés az ő érdekükben történt?

    vagy egy alpok túrára is mz-vel mennek 2000 métren két személy +csomagokkal?

    ugyanmár

  • 2010.08.26 13:02:37gtgtgt

    rosszul gondoljátok, nemcsak a trialban marad meg a 2T, hanem minden terepsportban pl. enduro ott még mindig nagy sikerrei vannak
    HAJRÁ 2T
    a 4T is jó, nem azért, na, de a 2T érzés az SIRÁLY!!!

  • 2010.08.26 13:03:45joejoe1974

    Psziho : Nem is tudtam hogy mindenkinek kötelező alpok túrára menni.Ez olyan lesz majd mint anno megünnepelni május elsejét? :D

  • 2010.08.26 13:08:05Psziho

    joejoe1974

    nem tudom miről beszélsz,de ha neked nagyobb élmény egy mz-t túrni és szívni a 2T füstjét a garázsban az is meg van engedve

    én csináltam jó pár éven keresztül,most már inkább csak motoroznék

  • 2010.08.26 13:12:27GERI87

    Azért a egy-két kategóriát kivéve (pl krossz) a 2T már nem rúg nagyon labdába sehol azzal hogy megbízható meg könnyű meg egyszerű.

    Mert ezek egyrészt nem mindig igazak.
    És pl megbizhatóság terén már nem jácccik szinte semmit hogy a 4T-nek pl szelepei vannak.
    Már nem igazán plusz hibalehetőség.
    Ezek a megállapítások már 50 évesek és idejáltmúltak.
    Egy modern (rezós, membrános befecskendezős, powerszelepes) 2T meg már nem egyszerű mint a faék.

  • 2010.08.26 13:16:42faqq

    a közvetlen befecskendezéses 2t katalizátorral és különolajozással ugyan miért ne lehetne jó?

  • 2010.08.26 13:25:59GERI87

    Senki nem mondta hogy nem jó.
    Csak szűk a felhasználási területe.
    Pl Alpokrengető túrázónak nem jó:)

    -A rezó csak bizonyos ford. tartományban müködik.
    Az alatt felett nem használ.
    A power szintén.
    -A forgattyús ház meg a rések miatt mindenképpen nagyobb veszteséggel dolgozik.
    -A kenése is mindenképp rosszabb.
    (nincs olajköd se)
    -Így az élettartam se olyan hosszú.

  • 2010.08.26 13:34:29joejoe1974

    Psziho : kinek mit jelent a motorozás fogalma.Van aki hétvégén elmegy erre arra,és van aki 300-al szaggat autópályán.Ez utóbbiak igen hamar válnak szervdonorrá,és ez nem meglepő dolog.

  • 2010.08.26 13:35:07Psziho

    faqq!

    mondjál példát ilyenre!

  • 2010.08.26 13:37:31joejoe1974

    A motorversenyek is azért váltak unalmassá,mert mindenhol az agyoncsendesített négyütemű vacakok mennek.A moto gp-ben a kétütem kizárásával teljes unalom lesz.

  • 2010.08.26 13:37:33newtehen

    GERI87:"Szelepelni?
    Diesel hajómotor esetleg."
    Meg asszem ducati sportmotor...

  • 2010.08.26 13:38:01Beast80

    Pszicho: Nekem oldalkocsis 350-esem van. Szerintem több cumót tudok vele elvinni mint bármelyik túra isten BMW, Honda.....
    Ugyanakkor megértem, hogy motorozni szerettek nem bütykölni. Én viszont mindkettőt.És 2000 km-t megteszek szerelés nélkül.

  • 2010.08.26 13:39:42Beast80

    Joejoe1974: Sajnos nem. Nem jók szervdonornak. 300 km/h-ról lelassúlva, minden szerv használhatatlan masszává vállik.

  • 2010.08.26 13:39:45newtehen

    GERI87:"A forgattyús ház meg a rések miatt mindenképpen nagyobb veszteséggel dolgozik."

    Mit dolgozik a forgattyús ház? :-D

  • 2010.08.26 13:43:01Beast80

    GERI87: Azért van egy szegmens ahol a kétütemű elv verhetetlen. Persze ez nem a közút, és speciális. RC autóknál ahol a súly mindenek felett, él és virul. Persze nem benzinnel, hanem nitrometánnal, de a legegyszerübb résvezérléssel dolgoznak ma is. És hihetetlen, hogy mit tudnak. A legdurvább verseny blokkok 50.000 fordulaton pörögnek, és 1 le/ccm a teljesítményük.

  • 2010.08.26 13:45:38Beast80

    Newtehen: Ott történik az elősűrítés:)

  • 2010.08.26 13:55:50GERI87

    joejoe1974

    Az hogy 4T vagy 2T semmiköze ahhoz hogy 300-al szaggat vagy sem.
    Azért lett unalmas a GP mert nincs 2T vinnyogás?
    Nemhiszem.

    "Meg asszem ducati sportmotor..."

    Nemtom majd megnézem.

    Mit dolgozik a forgattyús ház? :-D"

    Na szerinted mit?
    2T müködése: nézz utána...

    Beast80

    Igen azért írtam hogy van ahol jó de a legtöbb kategóriában nem.
    És most motorokról volt szó.

  • 2010.08.26 14:04:56Bazsi(HUN)

    Ti már megint a semmiről beszéltek!:D Ez már már szokás itt...Valakinek a 2T van akinek a 4T...:) Ennyi.

  • 2010.08.26 14:14:00Beast80

    Geri: Inkább érdekességnek írtam, nem kötözködésképpen:)

  • 2010.08.26 14:16:14Psziho

    newtehen!

    milyen ducati sportmotorról beszélsz ami szelepes és 2T?

  • 2010.08.26 14:34:18Psziho

    ez a fotó még elfért volna cikkben:

    [link]

  • 2010.08.26 14:44:27laverdasfc

    A 2T lassan kiszorul minden motorkategóriából. A triálból is. Persze vannak előnyei, de mindent egybevetve a 4T kedvezőbb (ezért terjed el jobban).
    Lehet javítani a 2T kedvezőtlen tulajdonságain (fogyasztás, környezetszennyezés, szűk használható fordszám tartomány, stb.), de akkor túl drága és bonyolult lesz.
    Erről Riminiben tudnának mesélni... Még a honlapjukon sem mutatják, pedig azt egyetlen saját blokkjukat hordja.

  • 2010.08.26 15:00:51joejoe1974

    Nem tudom ki mennyire szokott olvasgatni neten teszteket,és pl ezt olvastátok-e.

    [link]



    Azér írok ide,mert olvasva a többi olvasó hozzászólását,úgy gondolom nagyon elfogult vélemények születnek a 4 ütemű cross motorokkal kapcsolatban.Én írnék néhány kellemetlen,és nagyon bosszantó(zsebbe nyúlós)dolgot is,amit a használók,és leendő vásárlók elfelejtenek leírni,és vásárlás előtt figyelembe venni.Azzal kezdeném,hogy kb 10 éve versenyzem,nem profi szinten,az amatőr kupasorozatban,és az Endurocross bajnokságban(2002-ben második voltam II.osztályban).
    Sok évig 2T motort használtam,de jött az új kor,a 4T teknika.Én is váltottam,mint mindenki azóta.Elősször egy 450CRF motort használtam(Újonnan vásároltam,2004-es évj),ami jó válsztásnak tünt a2T 250 ccm után.(jó motor,jó fékek,de kemény rúgózás elöl)de a szervízkölsége,és szervízintervalluma merőben más mint a 2T motoré.Mindenki azt gondolná,kevesebb,de nagyot tévednek.Cseréltem én mindent 1,5 év alatt amit lehetett,és a 2t esetében 2-3 évente kellett csak.Szelep,vezérműlánc,dugattyú.Mivel nyomatékosabb,a kuplung is kevésbé bírta,a lánc,lánckrék is,a gumiról nem is beszélve.Jó kedvemben akár 2 óra alatt is lemotoroztam egy hátsó gumit.A költségek csökkentése végett úgy gondoltam,ha lecserélem 250 CRF-re(2004 évj.garantált 3 üzemórát használt),jobban járok,és pályán is könnyebben kezelhető lesz.Másodszor is tévedtem.Cseréltem ismét szelepet(sokat),dugattyút,vezérműláncot,láncot lánckereket.
    54 üzemóránál megragadt a hajtókar,pedig számláló volt a motoron,és garantáltan 5 óránként cseréltem az olajat(Repsol Racing 10W50),és tisztítottam mind

  • 2010.08.26 15:03:57joejoe1974

    minden motorozás után a levegőszürőt.
    Most Szintén egy CRF 250 amit használok,de már a kettő kipufogós változat.(2006 évj.39.1 órával vettem,a teleszkópok átszelepelése,és a rúgók lágyabbra cserélése után)Az ihlette az írásomat,hogy most(49.1 üzemóra-tehát 10 órát mentem én vele)
    Ismét túl vagyok egy teljes motosfelújításon,mert a hajtókarban lévő kosár 4 darabra tört.A szelepek már 20 óránál vasra lettek cserélve,mert a titán addig bírta.
    Most ismét cseréltem dugattyút,vezérműláncot,hajtókar.Az anyagköltség meghaledta a 100000.- forintot.A hajtólánc,és fogaskerekek is ki lettek már régen cserélve,mert azok is hamarabb elkoptak mint anno a 2T-n.
    Szóval részemről a nagy kérdés,hogy 4T,vagy 2T,úgy gondolom egyértelműen eldőlni látszik.A 4T motorok igaz könnyebben motorozhatóak,de a szervizintervallumuk,és alkatrészáraik jóval,de jóval meghaladják a 2T motorok használhatósági idejét.
    Csak azért írtam,mert szerintem sokan nincsennek ezzel tisztában,és csak 4T motor szeretnének vásárolni.Összeségében a 4 ütem sokkal drágább,és kötségesebb.

  • 2010.08.26 15:06:30joejoe1974

    Én 4 év 4T után ismét 2T motorokat nézegetek,mert belefáradtam az 50 üzemóránkénti sok-sok százezer forint ráfordításába,hogy a motoromon a még nagyobb(és költségesebb) javításokat elkerüljem.Hajtókar szakadás.Motorblokk kilyukadás.szelep leszakadás,stb.
    Én a 2T motoromon 20 óránként cseréltem a dugattyút,és három dugattyú után a hajtókart.Ami a4T alkatrészárainak a felébe került.
    Tehát én azt mondom,hogy HAJRÁ 2 T!
    Élvezeti értékét nézve talán még élvezetesebb,viszont nagyobb motorozási,technikai tudást igényel,de SOKKAL OLCSÓBB!
    És szerintem ez sokaknak fontos szempont!
    Ebben az országban a motorsportból úgy is lehetetlen megélni,és szint az összes versenyzőre mondható,hogy mivel nem a spotbol él,hobbista,és az egészet csak a motorozás szeretete miatt csinálja.
    Nem a szerelés szeretete miatt,mert akkor nem motorozna,hanem a hétvégente is motort szerelne!:)

  • 2010.08.26 15:21:03laverdasfc

    joejoe1974:

    Nem akarok beleszólni, meg neked van versenytapasztalatod is, ami nekem nincs, de 2 apróbb észrevétel:

    Nem kellene egy másik márka négyüteműjét is kipróbálni? Nem csak Honda van a világon. Suzuki, KTM, Yamaha? A Suzuki hasonló kategóriás gépeit elég tartósnak mondják, rengetegen terepeznek vele versenyszerűen.

    Az, hogy a gumi, és a lánc+lánckerekek jobban kopnak, mint a 2T-n, szerintem 2 dologból jöhet: Egyrészt tényleg nyomatékosabb a gép, ami üdvözölendő. Másrészt valszeg tényleg jobban kezelhető, ezért jobban tudsz vele a határon motorozni, terhelni, keményebben oda mered rakni a gépet. Ez is jó, nem?
    Azt meg mindenki tudja, hogy a versenyszerű terepezés nem olcsó móka.

  • 2010.08.26 15:30:00joejoe1974

    laverdasfc : ez nem az én írásom.Én nem foglalkozom négyüteműekkel.

  • 2010.08.26 15:52:46Psziho

    a kétütemű az elmúlt 20 évben alig fejlődött a 4T meg növelte 'nem kicsit' a teljesítményét és lefaragta a súlyát

    az hogy egy kétütemű jelenleg olcsóbb és olcsóbb szervizelni egy dolog,ez nem mérvadó max nekünk

  • 2010.08.26 16:00:09kelsza

    joejoe1974: Néztem is egy nagyot :) Hogy került be?

  • 2010.08.26 17:06:05Beast80

    Psziho: mondjuk ez nem csoda. A parlagfű is csak ott nő, ahol nem kaszálják(el) évente.
    Azzal, hogy a közutak után a versenypályán is űldözötté vált a 2T nem is nagyon volt esélye fejlődni.

  • 2010.08.26 17:27:43Psziho

    Beast80!

    nem ez a döntő!

    a gyártástechnológia fejlődése smafu?
    minden technológia fejlődik a hengerfejek öntéstechnológiájától kezdve a szoftverháttérig minden,így a bonyolultabb komolyabb technológiát igénylő motorok megjelenhetnek versenyképes áron

    a magnéziumöntvények króm molibdén ötvözetek szinte már bármelyik motorban megtalálhatóak a 2T igénytelensége és egyszerű felépítése már nem akkora előny mint régen,míg a működési elve korlátozza a fejlődését

    a dízelmotoroknál is a piezókristályos befecskendezés és a villámgyors processzoros vezérlés olyan távlatokat nyitott meg,amit egy benzinmotor nem tud hasznosítani mert az a technológia egy benzinesre nem alkalmazható

  • 2010.08.26 17:34:44Beast80

    Pszicho: Ebben igazad van. Ismét csak az RC motorokhoz tudok visszakanyarodni, ahol a kétütemű elvet mégis tudták még csiszolgatni, és pont az említett anyagfelhasználási újítások miatt. Bejöttek a kerámiabevonatok, meg a legprecízebb megmunkálási eljárások, és csak tátott széjal lehet nézni, hogy mire képesek ezek a kis dögök. És ott ugyebár a versenyzési célok miatt fejlesztettek. Szerintem a 2T-t pont akkor kezdték kiirtani, amikor az eljárások, és az anyagok fejlődése okán még pont tudtak volna továbbfejlődni.

  • 2010.08.26 17:41:27Psziho

    triálmotorokon jeleneleg a 4T hátránya 3 kilógramm,de a gázreakciói motorféke előnyösebb mint a 2T

    a vb. és a magyar bajnokságot is 4T triállal nyerték meg /montesa-honda/ amikből szétszedett motort még soha senki sem látott

    egyedül az a tipus injektoros,de meghibásodásról még nem hallottunk

    egy hátránya van az ára használtan is másfélszerese mint a 2T-k,vajon miért mert szar?

  • 2010.08.26 17:47:48Psziho

    Beast80!

    egy szelepelt 4T mindíg is precízebb korektebb égésű szerkezet lesz,és a kenéstechnikája is sokkal jobb

    egy rc-ben persze nehéz elképzelni hogy bordásszíjjal vezéreljenek hengerenként 4 szelepet,de 20 éve a 40 lovas 200 kilós dr korszakban sem gondolta senki hogy az offroad sportban egyenrangú elenfelek lesznek a 4T-k

    azt sem gondolta akkoriban senki hogy egy s80-at lehet majd 1.6-os 110 lovas dízellel hajtani

  • 2010.08.26 18:00:53BocaNegra

    Krosszba nekem is inkább a 2T (most is ilyet hajtok), mert nekem jobban tetszik (meg egy krosszmotor visítson, ne dörögjön). Tény, h a 4T-t, könnyebb megülni, de alkatrészben tényleg horror.

    Viszont közúton, főleg túrázni, én sem választanék 2T-t (még ha lenne ilyen, akkor sem).

  • 2010.08.26 18:05:35GERI87

    "egy szelepelt 4T mindíg is precízebb korektebb égésű szerkezet lesz,és a kenéstechnikája is sokkal jobb"

    Ez a lényeg.
    Mint ahogy én is írtam lehet hogy pl bizonyos kategóriákban jó még a 2T de a hétköznapi utcai motorozásban már nem.

    A müködési elvéből adódóan nem tudja teljesíteni a mai emissziós és fogyasztási követelményeket.
    Nem beszélve az élettartamról.

  • 2010.08.26 19:11:29joejoe1974

    Szia Kelsza! :D Te itt?

    "Az új enduró a TE típusnevet kapta: rögtön két verzió, 250-es és 300-as érkezett. A versenygének természetesen megvannak, hisz pont a sportolók igényei hívták életre az új Husaberget. Sokaknak nem felelt meg az üzemórás négyüteműek magas karbantartási költsége, mások az igazán robbanékony karaktert hiányolták."

  • 2010.08.26 19:15:18joejoe1974

    Amúgy pl kis köbcentiben a négyütemű motor viselkedése szánalmas.Naponta látok kínai négyütemű szarokat,a gyorsulásuk borzasztó rossz.

  • 2010.08.26 19:46:59Psziho

    joejoe1974

    úgy beszélsz mintha a 2T kínaiak hasítanának

    egy piaggio 4T 50 köbcentiből lazán hozza a 75-öt

    igen a jog jobban gyorsul 4 liter benzinből,de ezek a 4T-k max 2 literrel beérik

  • 2010.08.26 20:00:27hehe64

    Na, lehet megkövezni.

    1. A kétütemű motorok hatékonysága jobb, mint a négyüteműeké, mivel pontosan 2x annyi ún. munkaüteme van, mint a négyüteműeknek.

    2. A kétütemű motor kevésbé hajlamos a kopogásra, mivel alacsonyabb az égés hőmérséklete.

    3. Egy kétütemű motor töredéknyi Co, és No2 gázt bocsát ki, ezért egy egyszerű koromszűrő/katalizátor párossal tisztább üzemű, mint egy mai négyütemű, azonos űrtartalmú motor.

    4. Az élettartama már a 60-as években sem volt kisebb, és most sem az.

    5. A 30 évnyi elmaradt fejlesztés nagyon nehezen pótolható, a négyütemű technika jelenleg jóval fejlettebb.

    És végül. Amíg a jelenlegi technika nem ütközik fejlesztési korlátokba, a nagy autógyárak biztosan nem fogják átállítani nagy pénzekért a gyártósorokat.

  • 2010.08.26 20:27:56gtgtgt

    veszekszünk itt a qva életben kinek ez kinek az, de a 2T egyedibb sztem, de mind a kettő jóóó naaaaa
    2T&4T FOREVER

  • 2010.08.26 21:10:35GERI87

    Akkor kezdem a kövezést:D

    "A kétütemű motorok hatékonysága jobb, mint a négyüteműeké, mivel pontosan 2x annyi ún. munkaüteme van, mint a négyüteműeknek."

    Nem igaz mert a vezérlés módja miatt max 40-50%-al ad le nagyobb teljesítményt azonos hengerűrtartalom esetén.És nagyok a veszteségei a szívási és sűrítési fázisban amit tökéletesen nem lehet kiküszöbölni.

    3.

    Ez sem igaz mert ott a kibocsátott olaj.
    Ami miatt meg katalizátort se nagyon lehet rá tenni mert eltömíti.

    4
    De bizony kisebb a rossz kenés miatt.

    5.
    Azért nem fejlődött mert a 4T tulajdonságai kedvezöbbek voltak több lehetőség volt benne.
    Nagyon fejleszteni már nem lehet mert a dugattyú vezérlés miatt a kenés szívás sürítés tökéletlen.

  • 2010.08.26 21:12:19GERI87

    A kopogás meg szerinted mennyire veszélyes tényező manapság?:D

  • 2010.08.26 21:16:41GERI87

    A négyütemű fejlődéséről meg annyit hogy az elv soha nem változott a mai technologiák nagy részét már vagy 50 éve ismerik csak mostanra került piacra.
    Ugyhogy szó sincs gigászi fejlődésről a 2T is elérte fejlettsége nagy részét már jó pár évtizede.

  • 2010.08.26 21:19:16Szsrobert

    2T? 4T?
    Villanymotor. :-D

  • 2010.08.26 21:29:27joejoe1974

    Azért nem mindegy hogy pl egy 250-as kétütemű krosszgép forog 8-9 ezret,a négyütemű meg 10ezer fölött.Nem csoda hogy a titán szelepek sem bírják,és 5(!!) óránként kell olajat cserélni bennük.Mi ez ha nem környezetszennyezés?
    A másik meg hogy egy kétütemű krosszgép 56 lóerős,egy négyütemű meg 45 lovas,de erőben annyi az eltérés hogy a 250-es négyüteműt lazán leveri a 125-ös kétütemű.

  • 2010.08.26 21:30:08Szsrobert

    "És nagyok a veszteségei a szívási és sűrítési fázisban amit tökéletesen nem lehet kiküszöbölni."

    Hol a veszteség? Ha nagy lenne a sűrítési vesztesége, erős lenne a motorfék. A kipunyílás zárása utáni közvetlen befecskendezéssel nem jut ki keverék a hengerből.

    Olajozás nyomás alatt megoldható a megfelelő helyeken 1:50-nél jóval kevesebb olajjal.
    A négyüteműek hová teszik az elfogyasztott olajat?

    Egy "modern" motor alkatrészeinek számát, előállítása költségét és nyomatékát hasonlítsuk össze egy villanymotorral.

  • 2010.08.26 21:34:24joejoe1974

    Szsrobert : az általam említett czetkások a pályán beszélték hogy a mostani négyüteműeken éppúgy érzik az olajszag mint a kétüteműeken.Ha nincs olajveszteség egyesek szerint akkor honnan az olajszag? :D

  • 2010.08.26 21:36:54Psziho

    joejoe1974

    ne haragudj de folyamatosan hülyeségeket beszélsz mást se
    neked nem kéne ezeket a dolgokat erőltetni hidd el,kicsit inkább olvasgass még

  • 2010.08.26 21:40:57joejoe1974

    Psziho : semmi gond belőle ha véded a négyütemet :D

  • 2010.08.26 21:44:40GERI87

    "56 lóerős,egy négyütemű meg 45 lovas"

    Azért én megnézném a nyomatékát a 4T-nek.

    "Hol a veszteség? Ha nagy lenne a sűrítési vesztesége, erős lenne a motorfék. "

    Nem. Mivel a rések miatt levegő mindenképp távozik (ami veszteség és csak korlátozott fordulatszám tartományban rezoval valamennyire orvosolható) még ha közvetlen befecskendezéssel a benzin nem is.
    A motorfék meg 2T nél mindenképp gyengébb a rések miatt.

    "A négyüteműek hová teszik az elfogyasztott olajat?"

    :D
    NEM fogyaszt olajat.
    Max kartergáz van.
    Nem kell hová tenni.
    Most ez hülye kérdés volt.

  • 2010.08.26 21:46:06Psziho

    joejoe1974!

    nem védek én semmit,minden hétvégén 6-7 órát töltök egy kétüteműn hidd el

    hogy melyik a jobb konstrukció azt úgyis eldönti /eldöntötte már/ az idő

  • 2010.08.26 21:48:45akos696

    Nekem bőven megfelel a 2T az Aprilia Scarabeo-ba katalizátorral. Melegen egy deka füstje nincsen és a lámpánál előre állva simán lehagyom a bambuló autósokat. Nekem fontos, hogy ne legyen rendszámos, de ne is bukjak meg vele (már előfordult). Tehát 50ccm legyen, abban a 4T sokkal lomhább. Igaz kajál is vagy 3,8-at, de kit érdekel, ha 1600-ból eljárkálok egy hétig vele és nem gyorsul le egy emberekkel megrakott Ikarus, mint a 4T-t.
    4T ben meg ott figyel a V4 a garázsban a hétvégi túrázásra. :) Nekem ez a tökéletes párosítás.

  • 2010.08.26 21:50:46joejoe1974

    a négyütemű kis köbcentis robogók gyorsulása egy vemhes csigáéhoz mérhetőek :D Életveszélyes a mai forgalomban.

  • 2010.08.26 21:56:37GERI87

    3,8-at?

    Én ezért sem szeretem a robogókat.

    Öcsém 125-öse ( 4T ) 2,8-at eszik és megy 90-et utazóba.
    Gyorsulása is kielégítő.

  • 2010.08.26 22:10:14muz

    A vita nem érdekel ,de ezekből a gépekből párat betolnék a garázsba.Motornál nekem a gazdaságosság nem szempont,az élvezeti faktor viszont igen.
    Mielőtt szóba kerülne,nem vagyok lóvés és 50 lovas a gépem(na de milyen 50 ló?!)viszont iszik is a ménes:-))

  • 2010.08.26 22:39:39hehe64

    Kedves GERI87. Igazi Magyar Embör vagy.
    Ezért természetesen igazad van.

  • 2010.08.27 00:01:45akos33

    joejoe1974 2010.08.26 21:29:27

    nem tudom te hol élsz de az én 125-ös 2T DT-m is 10 000-nél adta le a 30LE-t....egy 250 2T krossz akár 14-15-öt is forog...

  • 2010.08.27 10:37:05GERI87

    hehe64

    Ha hülyeséget írsz akkor ez van.

  • 2010.08.27 14:37:45joejoe1974

    akos33 : nem tudom hol élsz TE,de ha olvasnál néha akkor nem írnál hülyeséget.Összehasonlítasz egy utcai 125-öst egy 250-es krosszgéppel? :D
    Pár számadatot megosztok veled.Egy 2004-es évjáratú Suzuki RM250 (kétütemű)teljesítménye 55lóerő 8000-es fordulaton.Forgatónyomatéka pedig 50Nm 7500-as fordulatszámon.Egy 2009-es Suzuki RM-Z (négyütemű) teljesítménye 43 lóerő 11000-es fordulaton.Forgatónyomatéka 28.7Nm 8500-as fordulaton.

  • 2010.08.27 14:59:56joejoe1974

    Nagyobb gépeknél pedig pl egy 1997-es Honda CR500 (kétütemű) 66 lóerős 6000-es fordulaton és 76Nm a nyomatéka szintén 6000-es fordulaton.A 2010-es Honda CRF450R (négyütemű) pedig 55.7 lóerős 9000-es fordulaton,és a nyomatéka pedig 50Nm 6500-nál.

  • 2010.08.27 16:18:59Psziho

    joejoe1974!

    ezekkel az adatokkal azt akarod érzékeltetni hogy mivel kevesebbet pörög ezért tovább bírja a 2T?

    csak azt is számold ide hogy a 2T 2%-os benzin levegő keverékkel ken a 4T meg nyomás alatti 100 fokos finom olajjal

    ha csak annyit akartál írni hogy erősebb a 2T akkor igazad van,de a hatásfokát azért jól mutatja hogy kétszer annyit robbant mégis max 10-20%-al nagyobb a teljesítménye

    a nyomatékgörbélye meg olyan púpos mint a katicabogár

  • 2010.08.27 18:17:19joejoe1974

    Ha azt vesszük hogy annak idején az ezres négyütemű és az 500-as kétütemű motor egy teljesítményszinten volt,akkor nem biztos hogy 10-20% a teljesítménykülönbség a kétütem javára.

  • 2010.08.27 18:19:14joejoe1974

    Az utcai motoroknál meg azért nem mindegy az ütemszám,mert olcsóbb egy kétüteműt felújítani mint egy négyüteműt.Ami a négyütemnél bejön a kevesebb fogyasztással az elmegy a drágább alkatrészeken.

  • 2010.08.27 18:38:30Kick start

    joejoe1974

    "Az utcai motoroknál meg azért nem mindegy az ütemszám,mert olcsóbb egy kétüteműt felújítani mint egy négyüteműt.Ami a négyütemnél bejön a kevesebb fogyasztással az elmegy a drágább alkatrészeken."

    Utcai motoron mit akarsz felújítani?

    Cserélsz olajat 10000Km-enként (na jó van amelyiknél még 5000Km-enként kell) meg beállíttatod a szelephézagot, esetleg még vezérműláncot is, más dolgod nincs.

    Nem kell dugógyűrűt cserélni és dugattyút sem mint a kétüteműeknél.

  • 2010.08.27 19:42:46GERI87

    "Egy 2009-es Suzuki RM-Z (négyütemű) teljesítménye 43 lóerő 11000-es fordulaton.Forgatónyomatéka 28.7Nm 8500-as fordulaton."

    Miről beszélsz?
    A 250-es 2T a 450-es 4T vel kell párba tenni.
    250ccm esetén a 2T nyilván erősebb de akkorsem dupla annyival mert már irva volt hogy max 40-50% al nagyobb a teljesitménye.

    "Az utcai motoroknál meg azért nem mindegy az ütemszám,mert olcsóbb egy kétüteműt felújítani mint egy négyüteműt.Ami a négyütemnél bejön a kevesebb fogyasztással az elmegy a drágább alkatrészeken."

    Le vagy maradva pár évtizedet.
    Ez 1955-be talán igaz volt ma már hülyeség.
    Mire egy négyüteműt először felújítasz úgy 150.000-nél (vagy sokkal késöbb) egy 2T esetén már egy csomoszor cseréltél dugattyút....

    "az ezres négyütemű és az 500-as kétütemű motor egy teljesítményszinten volt,"

    Azért nézz utána mennyit forgott az egyik meg mennyit a másik.
    ja és hogy mien szük tartományban használható az is érdekes tud lenni...

  • 2010.08.27 23:35:52Psziho

    joejoe1974!

    én nem szagolgatlak,akkor te leszel a sorban hátul ha motorozunk mert a kétüteműnek ott a helye:D

  • 2010.08.28 12:16:22Szsrobert

    "Ami a négyütemnél bejön a kevesebb fogyasztással az elmegy a drágább alkatrészeken."
    Ha a Honda Innova tényleg elmegy 1,7l/100km-rel, akkor nem biztos(MZ 3-4 liter E85-öt kér).

    "Mire egy négyüteműt először felújítasz úgy 150.000-nél"
    Melyik négyüteműt, mekkora motorral, és mennyibe kerül a felújítás? Nagyon széles a választék.

    "én nem szagolgatlak,akkor te leszel a sorban hátul"
    E85-tel szagolhatod, a benzines 4T büdösebb.

  • 2010.08.28 13:31:56Psziho

    Szsrobert!

    hiába szajkózód még mindíg hülyeség

    amióta megnyílt nálunk az etanolos kút a motorok 10 %-a azzal jön hozzám javításra:D

    már beszereztem egy vákumos tankleszívót is

  • 2010.08.29 21:13:19Szsrobert

    És mi a bajuk az E85-től?

    A benzincsapon, vagy a lopócsővel nem jó leszívni?

  • 2010.08.30 06:37:06meakzs

    A kétütemű 1 igénytelen motor nem igényel mást csak keverék benzint , nem hiába nincsenek 4ütemű LÁNCFŰRÉSZEK.
    JA és a fűkaszák még szelepet is tartalmaznak, ha KEVESEBB az alkatrész, KEVESEBB a meghibásodási lehetőség.

  • 2010.08.30 08:39:51JawasZoli

    Beast80-nak, lehet az EU-ban kapni Jawa 350-et ujonan, Angliaban ujra forgalmazzak, es szerencsere alkatreszt is. Beszeltem azzal aki forgalmazza, es egyenkent kell levizsgaztatni/karosanyag kibocsatast merni rajta es ugy lehet forgalomba helyezni.az ara az 3000 angol font, azaz kb 1 millio fornit.gondolom otthon meg remegy egy rakas ilyen olyan ado meg miegymas. nem tudom, hogy e csehektol be lehetne-e vinni. amugy hajra 2t.

  • 2010.08.30 08:43:09JawasZoli

    uj 2t az eu-ban
    [link]

  • 2010.08.30 09:18:11Psziho

    Szsrobert!


    a 2T japán v. olasz robogók csak akkor mennek el vele ha 1/5-öd rész alatt van a keverék

    ki lehet számolni mennyit spórol a mókus vele,meg reggelente szétkúrja a berugót mire elindítja

    ha átfúvókázza akkor egy jog 5 litert eszik és még mindíg szarul indul

    akkor mit spórolt?
    venni kell egy 4T vespát az elmegy 1.5-2 literből

    a benzincsapnál lassan folyik nincsen időm várogatni
    20 literes kannában gyüjtön a lszívott etanolt most telett meg a második:D

    pár ismerősőm is kipróbálta 206-ba -focusba átalakítás nélkül nem érdemes beletenni mert a lambda szonda megkergül
    átalakítóval is sokkal többet eszik mire térül meg?

  • 2010.08.30 10:49:19Szsrobert

    Ezért nincs japán/ olasz robogóm.
    Spórolok vele.
    JOG 5 literrel? ETZ125-ös hengerrel 3 liter/100km E85-ből, 1:40-es BeszArol 2T-vel.
    Ha kis fogyasztás kell, CBR/YBR/ANF Innova 125.

  • 2010.08.30 10:49:51Szsrobert

    Azért 1 millióért nem Jawát vennék.

  • 2010.08.30 11:13:24Psziho

    Szsrobert!

    no igen van akinek megfelel az etz,bár nekem egy 125-ös négyütemű vespa rendszám nélkül ezerszer inkább
    átiratás eredetiség műszaki-kapják be!

    nem vagyunk egyformák

  • 2010.08.30 11:28:24Szsrobert

    Nekem megfelel az ETZ.
    Egy 125-ös Vespával rendszám nélkül nem tudunk jutalomcsekk nélkül ketten motorozni.
    Egy olcsó alkatrészes négyütemű jobb lenne, de épp az átíratás-eredetiségvizsga költségei miatt nem cseréltem le az MZ-t.

  • 2010.09.08 19:24:362stroke

    a multkor a benzinkúton,egy új suzuki 250 robogostól,megkérdeztem ,mennyit eszik a gép,a válasz,3,5-5 l között,és kérdem ez milyen sebességnél,ő hajtja a gépet 100km sebességgel,és így 5 liter,kiderült közben,hogy 120km/h a vége,és kétszer lett már generálozva+1000km en 8dl olajat megeszik gyárilag,az én harmincéves 250 2t yamahám,100km/h nál 4.5l fogyaszt,és 150nél még húz,és évek óta nem kellett hozzá nyulni!

  • 2011.01.20 10:07:46botond1986

    ahogy olvasgatom az előnyöket és a hátrányokat az valami fantasztikus, egyik tábor győzködi a másikat, hogy melyik a jobb a 2t vagy 4t. nem mindegy?
    kinek mi
    az lényeg hogy motorozunk!
    amúgy ez közös a magyar emberre , hogy rögtön a különbséget nézni nem a közöst!

Szóljon hozzá!

 
Ehhez a bloghoz csak belépett felhasználók szólhatnak hozzá.