Bréking: Kéthengeres Husqvarna!

2011.07.01. 15:50

Még a kategóriába sorolás is nehéz, hiszen sem az eddigi sportmotorokra, sem a szupermotókra nem hasonlít a BMW tulajdonában lévő Husqvarna szenzációja, csak az látszik egyértelműen, hogy kanyargós úton szinte mindnek könnyedén kifújja majd az orrát. Az eszeveszett formájú, szuperkompakt Nuda R-t először ma, a BMW Motorrad Innovation Day-en mutatták meg az újságíróknak.

A Nuda R, a BMW F800-asokból ismert, Rotax-féle kéthengeres soros blokkot kapta, de a piros szelepfedelet viselő motor az alapos átalakítás után biztosan sokkal elevenebb lesz, mint amit a BMW-knél megszoktunk. Az új Husqvarna nagyon kicsi motor, formái a korábbi V3-as koncepciót vagy a cég aktuális terepgépeit idézően szögletesek, tankja felülről például olyan, mint egy támadásra készülő királykobra feje.

A kiegészítő alkatrészek választásakor sem voltak megalkuvóak a Husqvarnánál. A műszerfalon ott a fokozat kijelző, amúgy egészen apró elektronikus szerkezet. A széles kónuszos csőkormányt az Axis szállítja, a futómű minden paramétere állítható, ami el is várható, hiszen a hátsó rugóstag az R-verzión az Öhlinstől származik. Az első fék alul-fölül radiális Brembo monoblock rendszer, nem hiányoznak a fémfonatos fékcsövek, és nem spóroltak a karbonnal sem, hiszen több kis takaróelem, illetve a vaskos kipufogó felfogatása és hő terelő lemeze is szénszálból készült. A tapadással sem lesz gond, legalábbis ha a szériamotoron is megtartják a Metzeler Sportec M5 Interact gumikat, melyeket hátul 180/55 ZR17, elől 120/70 ZR17 méretben szereltek a Nuda R-re.

Érdekesség még, hogy az új Husqvarna elvileg kétszemélyes, de az aktív üléshelyzet csak a vezetőnek kedvez, az utas a dizájn áldozata lehet, legalábbis az R verzión. De semmi gond, hiszen már most bejelentették az olcsóbb, teljesen Sachs futóművel és egyszerűbb fékkel szerelt, feldobozolható Nuda-t, melyet fürge túramotornak ígérnek. A két új Husqvarnát az őszi kiállításokon láthatja majd a élőben közönség, de gyártásuk hamarosan elkezdődik, így biztosan nem kell sokat várni a tesztlehetőségre sem. Az árakról egyelőre csak annyit árultak el müncheni bemutatón, hogy az valamivel a hasonlóan radikális utcai gépeké alatt de a BMW F800 fölött lesz.

Érdekes versengés bontakozhat ki az egy liter alatti csupasz sportmotorok közt, hiszen úgy tudjuk, a KTM már élesíti új fegyverét a kis V2-es blokkot, és régóta keringenek hírek a Duke utódjáról is.

A Husqvarna mellett két másik szenzációja is volt a BMW Motorrad Innovation Daynek. Az egyik, hogy a bajorok összefüggő rendszerré alakítják az eddig, gombnyomással állítható elektronikus futóművet, melyet a következő években megjelenő BMW motorokon menetstabilizáló rendszer felügyel majd. A BMW Dynamic Damping Control nem csak a fékerőt változtatja majd a körülményeknek megfelelően, de az elektronikusan állítható futómű paramétereit is külső beavatkozás nélkül módosítja majd, ha az útviszonyok romlanak, vagy a vezetési stílus változik.

A rendszert egy következő lépcsőben a BMW autóknál szintén kísérleti fázisban lévő forgalomkövető rendszer egészíti ki. A Connected Ride megoldás képes lesz kommunikálni a többi járművel, sőt észleli majd a közlekedési lámpákat, a sávelhagyást, és a kresztáblákat is, sőt figyelmezteti a motorost a közelgő veszélyre.

Most már biztos, hogy a BMW előáll elektromos robogó is, mégpedig nagytestű és sportos felépítésű. Münchenben már nem csak mozdulatlan szoborként láthattuk a szép új világ hírnökét, de el is zümmögött egy az újságíró orrok előtt, hogy lássuk, milyen közel járnak a bajorok a villanykanapé bemutatásához. Az alapadatok ígéretesek, hiszen a mérnökök szerint a gép képes lesz tartani az autópálya tempót, és körülbelül száz kilométeres hatótávolságot várhatunk tőle. Már csak az a kérdés, hogy ezeket egyszerre is képes lesz-e tartani a BMW. Ha igen, akár éveken belül a zöldtudatos ingázók fétise lehet.