A rendőrmotor mindig drágább

2011.08.24. 15:18

Hatvan új motorkerékpárt kaptak a magyar rendőrök. A szükséges fény és hangtechnikával, illetve adóvevővel felszerelt BMW R900RTP-k vásárlásáról még az év elején döntöttek, a gépekért darabonként 5,6 millió forintot kért a gyár.

A motorokat eredetileg az uniós elnökségi delegációk kíséretére használták volna, végül a csak július második felében, hetekkel a féléves elnökségi időszak lejárta után álltak szolgálatba. Mint megtudtuk, a BMW általában százötven napos határidővel vállalja a rendőrmotorok szállítását, de ezúttal sikerült jóval korábban elkészíteniük a magyar szállítmánnyal. A gond tehát valahol a magyar döntéshozatali gépezetben lehetett.

Mindegy, az országimázs szempontjából legrosszabbat sikerült elkerülni, hiszen csúcsértekezletet egyáltalán nem rendeztek Magyarországon. Így a nem ritkán kétszázezret futott R1100 és R1150RT-k fogták közre az országba látogató európai csúcspolitikusok járműoszlopait.

Az új motorok tiszteletére ma délelőtt tartottak sajtótájékoztatót Budapesten, a Teve utcai rendőrpalota előtt. Az eseményre utánfutón hoztak egy régi MZ ETZ 251 rendőrmotort, ott volt tíz új BMW, a velük szolgálatot teljesítő rendőrök, illetve az ORFK rendészeti igazgatója, Dr. Halmosi Zsolt r. dandártábornok, akiről kiderült, tizennégy éves kora óta motorozik.

Elsőként nem őt, hanem a nyilatkozattételtől eltiltott motoros rendőröket kérdeztük, az új járművekről. Egyikük elmondta, hogy ő a napi nyolc-tizenkét órás szolgálat után leparkolja a gépet a bázison, és a következő szolgálatig nem foglalkozik az üggyel. Vonakodva hozzátette, főnökei helyében inkább a pontosan ugyanilyen felépítésű, de erősebb R1200 alapú változatot választotta volna.

Érdekesek ezek a rendőrmotorok. Közelről teljesen olyanok, mint egy kütyükkel telepakolt túragép, illetve mégsem. A széria RT-hez rendelhető tempomat elektronikus, mint egy autón, a rendőrváltozat viszont a markolatot rögzítő csavar, semmi több.

Halmosi dandártábornok, aki jelenleg egy 1500-as Suzuki Intrudert hajt, kifejtette, olyan motorokat kerestek, melyekkel könnyebben lehet manőverezni a városban, és teljesítményük megfelel a napi szolgálat kívánalmainak. Ezek alapján a kilencszázas RT bizonyult a legjobb választásnak.

A motoros rendőrök később megsúgták, némelyikük magának is venne valami hasonlót, sőt piszkosul jónak találják az 1150-es RT-t is. Egyetértettek abban, hogy a néhány éve rendszeresített Yamaha FJR egy nehézkes dög, üléspozíciója sokkal kényelmetlenebb és kevésbé fordulékony mint akármelyik BMW. A rendőrség korábban próbálkozott még a Suzuki Bandit 650SA, utólag rendőrösített változatával is, de a 2010. augusztusában bekövetkezett halálos baleset, illetve mindenféle műszaki gondok miatt, bizonytalan időre raktárba zárták a Suzukikat.

Hivatalosan meg nem erősített információink szerint egy ideje általános gyakorlat a rendőrségi motoroknál, hogy a legöregebb, már javíthatatlan, vagy rommá tört gépeket donorként használják a többihez. Csak akkor vásárolnak új alkatrészt, ha nincs leszerelhető cseredarab. Az igénybevétel néha nagyon durva, a szerelők örülnek, ha egy kuplung kibír harmincezer kilométert, és időnként a kardáncsuklók is megadják magukat.

Rendőreink nem csak új motorokat, de védőfelszerelést is kaptak. Pontosan 73 kétrészes motoros-felsőruházatot, 58 pár nyári és 25 pár téli motoros kesztyűt, illetve 14 kétrészes motoros-alsóruházatot, 64 bukósisakot és 54 csizmát, hogy az enyhe idő esetén akár decemberig tartó motoros szolgálat közben a lehető legnagyobb biztonságban legyenek. Bónuszkérdésünkre, hogy mit csinál a motoros rendőr télen, az egyetlen jelenlévő rendőrmotoros nő válaszolt. Az utcán szolgálnak, autóba ülnek vagy gyalogolnak, amíg tart a fagy.