Egyszerre erős és tartós? Igen, lehetséges

2011.10.03. 10:42

Elállt a szavunk amikor két éve megláttuk a Husqvarna BMW-korszakbeli csúcsmodelljeit, az azonos alapokra épített TC449 krosszmotort, és a TE449 endurót. A gyár soha nem csinált titkot abból, hogy a különleges konstrukció az időközben megszűntetett BMW G450X rokona, de jó is ez így, hiszen a bajorok profiljába bajosan fértek a kőkemény terepmotorok, a Huskynak pedig nem ártott ez az emlékezetes fordulat. A cég azóta is nagyon koncentrál ezekre a modellekre, megnéztük, hogy a kötelező grafikaváltáson kívül mit fejlesztettek a 2012-es szezonra.

A TC449 frissítésekor elsősorban az élettartam növelésére koncentrált a Husqvarna, de azt ígérik, hogy a blokk, az új szívócsonknak, a nagyobb légszűrőháznak és az átprogramozott befecskendezőnek köszönhetően a teljes fordulatszám-tartományban érezhetően erősebb lett. Hogy mennyivel? Ezt ebben a kategóriában egyik gyártó sem közli. A blokkba erősebb főtengelyt szereltek, kopásálló bevonatot kapott a hajtókar is, így tágabbá vált a szervizintervallum.

A TC449 pilótája mostantól akár menet közben is válthat a kétféle gyújtástérkép közt, így eldöntheti, hogy lágyabb gázreakciókat akar-e a technikásabb szakaszokhoz, vagy több tüzet a kigyorsításokhoz. Persze a csúcsmodell vázát is átdolgozták, de sokkal érdekesebb az a miniforradalom, amely a kisebb, Husqvarna TC250-en zajlott.

A Világbajnokságon a KTM-mel vívott őrült harc állása, hogy az osztrákok dominálnak a motokrosszban, de a Husqvarna mindenkinek odavert az Enduro vb-n, így a TE modellek most két világbajnoki címmel is villoghatnak. Biztos ami biztos, a jövő évi TC250-ben azért átadják civil vásárlóiknak az élesben szerzett fejlesztési tapasztalatokat. Az amúgy is zseniális negyedliteres, huszonkét kilogramm tömegű blokk teljesen megújult. Mivel a korszakváltást jelentő TC250/449 projekthez anno csatlakozott a BMW Forma-1 csapatának egykori vezető motortervezője, Ralf Kleid is, minden egyes motorikus fejlesztéskor az F1-vonalat emlegeti a Husqvarna.

Meg sem lepődünk, hogy a 2012-es TC250-ben könnyebb a dugattyú, átdolgozták hengerfejet, és ellenállóbbá tették a szelepvezetőket. Az új váz nem csak fekete színében tér el az eddigitől, de több ponton merevítettek rajta, és teherviselő képessége is javult, főként a kormánnyak környékén. A változtatás állítólag érezhetően könnyebben manőverezhetővé varázsolta az alig egymázsás motort. A hátsó Kayaba rugóstagon a lassú és gyors, húzó- illetve nyomófokozati csillapítás is állítható. Az első teleszkópvilla zárt csillapítóegységét is a Kayaba készíti, itt a rugó-előfeszítést növelték.

A négyütemű negyedliteresek közt mára elterjedté vált az akkumulátor nélkül is működő befecskendező rendszer. A kis TC legújabb változatához ezt az ügyes alkatrészt a Keihin szállítja, új a CDI gyújtás is, melyet háromféle, előre programozott térképpel látnak majd el.

A tehetősebb krosszozók általában ledobják a gyári kipufogórendszert, hogy valamilyen márkás, a teljesítmény utolsó cseppjeit is kipréselő megoldást tegyenek fel helyette. A TC250-en ezzel érdemes várni egy kicsit, hiszen a gyár speciális teljesítményfokozó kamrával ellátott Akrapovič rendszert szerel a gépre.

A fentiekből kitűnik, hogy itt nem egyszerű ráncfelvarrásról van szó, a Husqvarna generációváltást hajtott végre sikeres negyedliteresén. Már csak az a kérdés, hogy a hobbimotorosok mit tudnak majd kezdeni az elődmodelltől külsejében is tökéletesen elkülönített TC250-nel.

A Husqvarna hazai vonatkozású híre, hogy az ANDL Husqvarna-Racing Team felfedezettje, a mindössze tizenöt éves Pataki Martin több haza motokrossz-bajnokságon is pontszerző volt, így a csapat jövőre további fiatalokat vonna be a versenyzésbe. A toborzás már elkezdődött, a 2012-es Husqvarnákat pedig hamarosan a közönség elé vetik, hadd teszteljék.