Végre egy kétütemű csemege

2011.11.10. 13:46

A katalán Ossa nem hangoskodik, de annál megdöbbentőbb modelleket ad ki. A milánói EICMA motorkiállításra is tartogattak egy szép motort: a hátradöntött hengerű kétütemű endurójuk nem csak színében, hanem részleteiben is a piac egyik legszebb terepgépének számít.

A befecskendezős modell 250 és 300 köbcentis változatban érkezik. A hátradöntött hengerű egyhengerest filigrán króm-molibdén vázba szerelték – furcsán mutat a hengerszög, de mérnökeik ígérete szerint a működés közben ébredő erők a tömegközpontnál összpontosulnak, ami jobb vezethetőséget és könnyebb manőverezést ígér.

Az elrendezést már kipróbálták triálmotorjukon, bevált. A konstrukció további előnye, hogy az üzemanyagtartály nagyon mélyre épült be: alacsonyabbra került a súlypont is. A tank megszokott helyére a légszűrőházat szerelték.

A futóművet az Öhlins szállította. Az első TTX-ek a piac legjobbjai, de az igazi érdekesség a hátsó, féloldalasan szerelt rugóstag – ezzel a kialakítással helyet nyertek a csodálatos, földigilisztaként bordázott rezonátornak. A 260 és 220 milliméteres féktárcsákra Brembo nyergeket szereltek.

A Kokusan által gyártott dupla befecskendező-rendszer igazi csemege: egyik az egy darabból készült forgattyúsházba spriccel, másik közvetlenül a hengerfejbe. A rendszer a szokásosnál jobban hangolható, maximálisan be lehet lőni az adott terepviszonyokhoz és a vezetési stílushoz.

Nem elhanyagolandó tény, hogy az üzemanyaghoz kevert olaj aránya sem állandó – nem kell elégetlen kenőanyagra és nagy kék füstre számítani. Az Ossa 250i/350i tömege száz kiló. A gyártás a jövő év második felében indul be – a gyáriak minél több nemzetközi versenyen szeretnék rajthoz állítani motorjukat.

Akik kevésbé szöcskéznének a buckák között, vessenek egy pillantást az Explorerre: az üléssel felszerelt triálmotorral azokat szólítanák meg, akik nem csak egy zsebkendőnyi területen bolyonganának, hanem kisebb túrákat is tennének. Nagyobb tank és igazi nyereg egészíti ki az éles versenygépen megismert technikát – ez már februárban gyártásba kerül.