Visszatér a kaliforniai Jawa

2011.11.22. 11:35

Látszatra halottak, de a Jawa mindent megtesz a túlélésért. Hogy ez összejön-e nekik, a mai gazdasági helyzetben kétséges, de legalább a raktáraikat megpróbálják kisöpörni. Folyamatban levő fejlesztésük a 250-es Travel alapjain próbálja meg visszahozni az utolsó nagy nemzetközi sikerüket, a Californiant.

Annak ellenére, hogy Magyarországon a 350/632 hívják tévesen kaliforniainak, ők az öregebb, hetvenes évek elején kifejlesztett, kifejezetten szép modelljüket támasztják fel – feltehetőleg a bomlófélben levő gyár egy elfeledett raktárában még találtak rá egy kisebb készlet tartályra.

A fejlesztést a partnerükkel, a Mates Motoservis-szel végzik – a cég székhelye Lošánkách u Kolínban található; a képeket maga a gyár szivárogtatta ki a cég Facebook közösségi oldalán. A kéthengeres léghűtéses 17 lóerőt ad le, amihez 17,3 Nm forgatónyomaték társul. A furat-löket aránya 53x53 milliméter.

A Travel össztömege 139 kiló, feltehetőleg a Californian esetében sem kell hízásra számítani. A gyár tervei szerint a retró hangulatú kéthengeres tavasszal kerül a boltokba. Váza, futóműve és féke megegyezik majd a testvérmodellel, vagyis hátul dob, elöl pedig szóló, 320 millis tárcsával szerelt fék található – az árról még nincs hír, de feltehetőleg marad a 60 ezer cseh koronás, vagyis 780 ezer forintos határ körül.

Aki egy kicsit nagyobb motorra vágyik, vessen egy pillantást az év közben bemutatott Sportardra. A csehek szakítottak az eddig használt Rotax blokkal, a túraenduróba a Yamaha, az Aprilia és a Derbi által is használt, a Minarellinél gyártott 660-as folyadékhűtéses egyhengerest szerelik.

A világ legcsúfabb vázának tartott konstrukciót kidobták, helyette egy normálisat hegesztettek. A félelmetesen ormótlan kipufogó is az olvasztótégelybe került, helyette egy egészen hétköznapit rendeltek, feltehetőleg Olaszországból.

A furcsa dekorációt leszámítva egészen izgalmas a legnagyobb Jawa. A három lámpával megtömött fejidom se rossz – ennyi karakter kifejezetten kell a motornak. A 168 ezer cseh koronába, vagyis nagyjából kétmillió forintba kerülő motor elöl két, 305 milliméteres, hátul egy 280-as féktárcsát kapott – menetkész tömege 193 kiló.