Dakar 2012: Despres verhetetlen

2012.01.17. 12:16 Módosítva: 2012.01.17. 13:34

Aligha lesz a közeljövőben olyan márka a Dakarnak nevezett, valójában évek óta Dél-Amerikában zajló verseny történetében, amely képes lesz akár csak megközelíteni a KTM, elmúlt tíz évben elért sikereit. Hogy pontosan miért nem kapaszkodnak jobban például a japán gyártók, azt könnyű kitalálni. Valószínűleg sem a Honda, sem a Yamaha nem lát komoly reklámértéket abban, hogy elmondhatja magáról, az övéi dominálnak a Dakaron. A két hétig tartó versenyen már évtizedek óta esélye nincs azoknak, akik mögött nem áll korlátlan mennyiségű pénz és technikai személyzet.

A másik ok ennél szimpatikusabb. A KTM sportmotor márka. Népszerűségét még ma is elsősorban enduróinak és krosszmotorjainak köszönheti, így elemi érdeke, hogy a lehető legtöbb világversenyen dobogós helyezést, vagy bajnoki címet érjen el. Az ilyen jellegű motorok vásárlói néha maguk is versenyzők, illetve lelkes amatőrök, akik edzés után a sportcsatornákat bámulják és az ott látottak alapján is döntenek, amikor motorkerékpárt vásárolnak.

Az argentínai Mar de Platából indult és Peru fővárosában, Limában ért véget az idei Dakar. A versenyzőknek összesen 9000 kilométert kellett megtenniük, nagyrészt sivatagi körülmények közt, homokos-köves ösvényeken. A motorkerékpárok hengerűrtartalmát két éve 450 köbcentire korlátozták, mégse gondolhatjuk, hogy ezek a hihetetlenül magas és testes rallygépek lényegesen gyengébbek vagy lassúbbak lennének, mint elődeik.

Ráadásul, a KTM állítja, nincsenek teljesen különálló fejlesztéseik, a versenymotorok széria alkatrészekből állnak, és egy alapos felkészítés után gurítják őket a rajthoz. A futamokon gyűjtött tapasztalatok pedig rövid úton visszaszivárognak a kereskedésben megvásárolható KTM-ekbe.

Az idei futam két domináns pilótája, a kettes rajtszámot viselő Cyril Despres és az egyes rajtszámmal látható Marc Coma régi arcok a KTM-nél. Idén a legtöbb, összesen öt szakaszgyőzelmet Coma zsebelhette be, megelőzve csapattársát, aki végül pontjai alapján állhatott a dobogó legfelső fokára a célba érkezés után.

Már a korai szakaszoktól a két pilóta diktálta a tempót, majd szerzett akkora előnyt, amelyet később egyetlen versenyző sem volt képes ledolgozni. A végeredmény önmagáért beszél, hiszen Despres, 15 perces büntetése ellenére megszerezte karrierje negyedik Dakar-győzelmét. Mögötte, egy órányi büntetéssel végzett Marc Coma, a harmadik helyezést pedig a Yamahával induló Helder Rodrigues szerezte meg, egy WR450F Rally nyergében.

Rodrigues két szakaszgyőzelmével szintén büszke lehet teljesítményére, hiszen a 14 napon és 13 szakaszon át tartó verseny végén összesen 97 pilóta gördült a limai célvonalon.

Érdemes megjegyezni, hogy a Yamaha szintén győztest ünnepelhetett, hála a quaddal induló Alejandro Petronellinek, aki testvérét Marcost előzte meg, így sorozatban másodszor nyerte a négykerekű terepmotorok kategóriáját YFM700R-jével.

A képekre kattintva még több poros motort és elgyötört, de vidám versenyzői arcot láthat.