Pannonia: zseni a próbapadnál

2012.04.30. 10:55

Emléktáblát kapott a tervező-zseni: Sági Lászlóra (1923-1999) április 28-án emlékeztek meg a magyar motorok rajongói a Csepel Művek bejárata előtt. A szerény és segítőkész konstruktőr számos izgalmas és korszakalkotó gépet alkotott - kár, hogy ötletei jó része sosem kerülhetett gyártásba.

1937-ben esztergályos tanulóként kezdett a Weiss Manfréd műveknél, 1958-tól a Csepeli Motorkerékpárgyár vezető konstruktőre. Tehetségére már a negyvenes években felfigyeltek: kardántengelyes gépet épített, amely hajtását egy 100-as Csepel egyhengeres végezte. Ezt néhány évvel később tökéletesítette: 7 lóerős, forgótárcsás, a kardánt a hátsó lengővillában forgató motort készített.

Jóval a hivatalos irányadás előtt robogót terveztet, a Cimbora tekinthető a Tünde elődjének. 1963-ban megalkotta a kazettás váltójú K1-et, a P20 elődjét. Számos akkori versenyző volt hálás tudásának: ha tehette, sportgépeket is készített. Az igazi csemegék azonban a soroksári pincéjében születtek - többek között Wankel-motoron is dolgozott, koncentrálva a tömítetlenség kiküszöbölésére.

A régi magyar márkák rajongói mellett egykori kollégák, mérnökök is részt vettek a megemlékezésen: Dr. Kováts Miklós, főmérnök, Megyeri József, műszaki és gazdasági igazgató, Zajzon András, a P-20 főtengely dinamizálásának és számos prototípus kialakításának a felelőse, Fritz György, a kisérleti osztály dolgozója, Györkös Nándor, próbamotoros, fékpadi dolgozó, Lackner Pál, technológiai mérnök.

A helyszínen megjelent Hamar Zsigmond Danuvia versenyző, Karsai úr, a szocialista Magyarország egyetlen igazi motoros boltjának vezetője, Ocskay Zoltán szerkesztő, szakíró, Maróti József, a Magyar motor gyűjtemény gazdája, Szakács László, a Balassagyarmati Pannónia Múzeum vezetője és Sági László családja is.