Vannak silány bukósisakok

ADAC összehasonító

2013.07.04. 06:37 Módosítva: 2013.07.04. 06:37

Hiánypótló tesztet hozott össze az ADAC, vagyis a német autóklub – az Allgemeiner Deutscher Automobil-Club tagjainak száma több, mint 18 millió fő. A legendásan elfogulatlan intézet a túrasport bukósisakokat vizsgálta; a végeredmény nem világrengető meglepetés, de az első négybe egy olyan márka is bekerült, amit idehaza semmire sem tartanak a motorosok.

95 és 229 euró (29 és 70 ezer forint) közötti bukókból választottak ki tizenegyet, olyanokat, amelyekhez csatlakoztató volt belső optikai betét, a Pinlock. Ezt nem mindegyikhez kínálják alapáron, de a teszt ezeket beszerelve zajlott – az ADAC viszont kiemelte a Nolant, a Sharkot és a HJC-t, amelyek dobozában gyárilag ott volt a betét.

A győztes a Nolan N86 Classic lett – a kényelmes párnázás s a plexi optikai tulajdonságai kiemelték a mezőnyből, osztályzata 2,0. Az ezüstérem a 2,2-re értékelt Shark S900C-t illeti meg: a kiváló ütéselnyelés, plusz a minőségi plexi jó vétellé teszik.

A HJC IS-17 és a Probiker RSX5 szintén jó érdemjegyet szereztek: az előbbiről elhisszük ezt, a második meglepetés, hisz a márkát a tipikus, névtelen lousisos kategóriába soroltuk; mostantól ideje figyelni rájuk. A német tesztmester szerint a HJC jobban is végezhetett volna, ha a nyakpánt párnázása ergonomikusabb – hosszú úton egy ilyen apróság igazán kellemetlenné teheti az utazásunkat. A Probiker átlagos, kivéve az ütéselnyelő képessége; a kiváló érték tette lehetővé, hogy az első négyben végezzen – a lista vezetőinek legolcsóbbja ez.

A balesetekkor nem járunk jól, ha Rocc 520 vagy LS FF384 II van a fejünkön. Az ADAC teszteredményei alapján mindkettő meghaladta azt a HIC (Head Injury Criterion) értéket, amely az ECE biztonsági normában lett lefektetve – osztályzatuk 3,6 és 4,0.

 
Az árak (Euro) Tömeg (g) Értékelés Védelem Optikai minőség Légellenállás Komfort
 Nolan N86 Classic 200 1577
2.2 1 2.3 2.2
 Shark S 900 C 229 1623 2.5 1.3 2.9 2.1
 HJC IS-17 200 1553 3.4 1.2 2.8 2.1
 Probiker RSX5 175 1597 2.4 2.3 3 2.5
 NEXO Fiber Comfort Air 206 1492 Megfelelő 2.7 1.8 3 2.7
 Brave Hero 180 1553 Megfelelő 2.6 2.4 3.2 2.5
 MTR S-811 95 1639 Megfelelő 3.2 2.3 3.4 2.3
 GIVI 40.2.GT 200 1620 Megfelelő 2.8 2.8 3.2 2.8
 Roman Ulm 160 1657 Megfelelő 2.7 3.3 3.4 3
 ROCC 520 176 1514 Nem  megfelelő
3.63 1.4 3 2.4
 LS2 FF384 II 145 1639 Nem  megfelelő 4.03 1.3 3.5 2.8

A párásodás tekintetében csupán a Römer kapott igazán rossz, négyes osztályzatot, a többi sisakot kettesre és egyesre értékelték. Nem mellőzték a karc-ellenállást sem: a Probiker, a Hero, az MTR és a Givi plexije gyárilag védett felülettel van ellátva. Ez tényleg fontos, hisz minden apró karc rémálommá változtathatja az esti vezetéseket.

Ebben az árkategóriában igazából egyik sisak sem volt halk, így aki a fülére is vigyázna, drágábbat keressen. A kényelemben is vannak elmaradások, az ADAC főleg az LS2-t húzta le, de igazából egyik sem ért el nagyon jó osztályzatot.

A német intézet a vizsgálatot az Unió területén érvényes ECE R-22.05 szabvány alapján végezte, kiegészítve azokkal a személyes, mind a tíz bukóra érvényessé tett értékítéletekkel, amelyek lehetővé teszik, hogy ne csak számok legyenek egy teszt végén. Figyeltek többek között még arra is, hogy a szemüvegesek melyikben érzik otthon magukat, vagy hogyan szellőzik például a fejtető – az ilyen apróságoktól vált igazán teljessé a középkategóriájú túrasport sisakok összehasonító tesztje.