A KTM-mel már el sem eshetünk?

2013.09.26. 10:40

A KTM legújabb túraenduróinak, a 2014-es modellévre felfrissített 1190 Adventure-nek és Adventure R-nek a bemutatására készül, melyek a hírek szerint minden eddiginél biztonságosabbak lehetnek. Ezeken a gépeken alkalmazzák ugyanis először a Bosch MSC-rendszerét (Motorcycle Stability Control). Az új biztonsági extra a Bosch 9ME+ blokkolásgátlót egészíti ki, tulajdonképpen kombinálja az ABS-t és a kipörgésgátlót.

Az MSC-rendszer előnyei elsősorban kanyarokban, a motor bedöntésekor lesznek érezhetők. Az érzékelők a dőlési szögről is adatokat küldenek a vezérlőegységnek, amely meggátolja a kanyarodó motor kerekeinek megcsúszását, illetve a fékezéskor történő túlzott felegyenesedést. Emellett természetesen a kanyarból való kigyorsításkor is hasznát vehetjük, hiszen nem engedi túlzottan kipörögni a hátsó kereket - ezzel is a megcsúszás veszélyét csökkentve. Az MSC akkor is képes optimális fékerő-elosztást biztosítani, ha a motoros hibázik, és csak az első- vagy hátsó fékkel próbál lassítani.

A rendszer része továbbá az egykerekezés-gátló is, mely nemcsak az első kerék gyorsításkori elemelkedését, hanem a fékezéskor fellépő előrebillenést (stoppie) is megakadályozza. Az MSC szenzorai a megfelelő működéshez másodpercenként több száz jelet, illetve adatot küldenek a vezérlőegységnek, így biztonságosabbá téve a közúti motorozást. A Bosch szerint azonban továbbra sem árt az óvatosság, hiszen a fizika törvényeit egyetlen biztonsági extra sem írhatja felül.

A Bosch MSC-rendszer decembertől elérhető lesz a hamarosan bemutatásra kerülő KTM 1190 Adventure és Adventure R modellekhez. Az Adventure ára egyébként MSC-vel felszerelve 13799 angol font (4,9 millió forint), míg nélküle 12999 font (4,6 millió forint) körül alakul majd. A Motorcycle Stability Control a 2013-as modellekhez utólag 335 fontos (120 ezer forintos) áron utólag is kérhető - hogy erre Magyarországon is lesz-e lehetőség, egyelőre nem tudni.