Ducati, az úttörő

2014.04.16. 10:22

A Ducati egy hónappal ezelőtt jelentette be, hogy továbbfejlesztették Multistrada nevű modelljük elektronikai rendszerét, így a motor képes kommunikálni a Dainese D-Air ruháival - méghozzá vezeték nélkül. A hivatalos bemutatót április közepére tervezték - most pedig be is tartották ígéretüket.

A Ducati Multistrada 1200 S Touring D|Air különlegessége abban rejlik, hogy érzékeli a különböző irányú erőhatásokat, és így a másodperc törtrésze alatt beavatkozik: ha szükséges, kinyitja a motorosruhába integrált légzsákokat. A gyáriak a működést egy videóval is szemléltetik, melyből kiderül, hogy a teljes folyamat mindössze 45 milliszekundumot vesz igénybe, miközben a pislogáshoz például 400 milliszekundumra van szükség.

A ruha elsősorban a gerincet, a mellkast és a kulcscsontot védi, méghozzá a hagyományos protektoroknál - az ígéretek szerint - jóval hatékonyabban. A rendszer ugyanakkor azt is érzékeli, ha a motoros kis sebességgel csúszik el, vagy a Multistrada parkolás közben dől el. Ilyenkor nem lép működésbe a légzsák.

A ruhába varrott légzsákok egy akkumulátor-csomagról kapja az áramot - egy töltés akár 30 órára is elegendő. Az akksi USB-n keresztül, mintegy öt óra alatt tölthető fel teljesen. A dzseki súlyát nagyjából két kilogrammal növeli az új technológia, amely évente átvizsgálást igényel. A motorra egykilónyi többletfelszerelés került. Zöld led jelzi, hogy a vezető vagy az utas ruházata összekapcsolódott-e a Multistrada elektronikájával, a villogó fény a kapcsolat hibáját jelzi. A sárga led rendszerhibára, vagy a lemerülő akkumulátorokra hívja fel a motoros figyelmét.

A Multistrada 1200 S Toruing D|Air májusban érkezik meg a kereskedésekbe, és egyelőre csak Európában lesz kapható. A biztonsági csomag felára mintegy 200 ezer forint, de a hozzá kapcsolható Dainese ruhát külön kell megvásárolni.