Mert a kétütem jó, ugye?

2014.06.19. 08:10

Ahogy az autóiparban a Wankel-motor, a motorkerékpároknál a nagyköbcentis kétüteműek sem most élik fénykorukat. A Ronax azonban mégis úgy érezte, érdemes lehet rámozdulni erre a piaci résre, és június elején bemutatta a nemes egyszerűséggel csak 500 névre keresztelt félliteres sportmotort.

Ami a külsőt illeti, a Ronax újdonsága jelentős hasonlóságot mutat a kétezres évek elejének Honda NSR 500-as versenymotorjával. Azzal a géppel nyerte meg Valentino Rossi a gyorsaságimotoros-világbajnokság utolsó ötszáz köbcentis idényét - a következő évtől vezették be a 990 köbcentis négyüteműeket, a MotoGP géposztályt. Persze annyi különbséget már első ránézésre is észrevehetünk, hogy a versenymotor első légbeömlőjének helyén a Ronaxnál LED-es fényszóró kapott helyet. A farokidom sárga mintázata pedig Valentino Rossi 46-os rajtszámát idézi - a teljes dizájn lemásolásának nyilván jogi akadálya lehetett.

A blokk szintén hasonlít az NSR 500-éra: ötszáz köbcentis V4-es, melynek furata 54, lökete 54,5 milliméter. Igaz, a hengerszög itt nyolcvan fokos, míg a Honda versenymotorjáé 112 fokos volt. A teljesítmény - ha nem is sokkal, de - elmarad Rossi gépétől, de gyengének a Ronax sem nevezhető a maga 160 lóerejével - ezt egyébként 11500-as fordulaton adja le. A motor viselkedése két fokozatban, sport és eső módban állítható. A felfüggesztés Öhlins-gyártmány, a megállásról pedig monobloc rendszerű Brembo fékek gondoskodnak.

Hogy még egyértelműbb legyen az utalás Valentino Rossira és az NSR 500-ra, a Ronax mindössze 46 darabot gyárt majd utcai sportmotorjából, mely karakteréből adódóan minden bizonnyal nem a legkönnyebben motorozható gép lesz a piacon. Mellesleg igen borsos árat is kérnek érte: 100 ezer euró, azaz 30 millió forint körüli összeget kell kicsengetni a Ronax 500-ért. A megrendelőknek 30 százalékos előleget kell befizetniük, amelyet az adók tovább emelnek. Ráadásul az elkészült motor hazaszállításáról is maguknak kell gondoskodniuk, a gyártó ilyesmivel nem foglalkozik.