De ki fogja ezt megfizetni?

2014.09.10. 13:50

A Matchless motormárkát még 1899-ben alapították Nagy-Britanniában, évtizedekkel később, 1966-ban azonban hosszú szünet kezdődött. Les Harris aztán 1987-ben döntött úgy, hogy utcai motorokat épít a márkanév alatt, néhány évtized múltán azonban ő is felhagyott ezzel.

2002-ben felmerült a Matchless nagy visszatérése, akkor úgy tűnt a MotoGP-ben próbálnak majd kibontakozni. A jogokat később az olasz Franco Malenotti vette meg, aki elhatározta, hogy 2014-ben már be is mutat egy prototípust a nagyközönségnek. Tavaly nyáron már apró infómorzsák szivárogtak ki a terv előrehaladásáról, most pedig végre el is készültek a tanulmánnyal.

A motor formatervéről az első két szó, ami eszünkbe juthat, talán a furcsa és az érdekes. A hosszúkás üzemanyagtankot viszonylag magasan helyezték el, az ülés alatt és mögött azonban kis ürességet láthatunk, a hátsó kerék szinte különálló egységet képez. A Model X típusjelzést egy 1929 és 1940 között gyártott géptől kölcsönözték, igaz, a régi és az új motorkerékpár közt a külső hasonlóság elenyésző.

Műszaki oldalról annyit tudni, hogy az S&S által gyártott, 1916 köbcentis V2-est faragták a Model X-be, ehhez pedig hatgangos váltót társítottak. A hajtást lánccal oldották meg. Az első fékhez 12 dugattyús, a hátsóhoz hatdugattyús nyerget álmodtak meg. Az ülésmagasság, 74-től 80 centiméterig állítható.

A Matchless Model X-et az őszi, milánói EICMA motorkiállításon leplezik le hivatalosan, és a pontos részleteket is akkor hozzák nyilvánosságra. Várhatóan az árat is csak akkor tudjuk meg, azonban az már most is sejthető, hogy aligha lehet hozzájutni tízmillió forint alatt a feltámadó legendához. Kérdés, lesz-e fizetőképes kereslet rá – ellenpéldaként a közelmúltban csődöt jelentő Horexet említhetnénk.