Bolondbiztos fékezés

2014.12.09. 16:06

A Bosch MSC eddig egyeduralkodó volt a piacon, egyetlen más gyártó sem kínált olyan blokkolásgátló rendszert motorkerékpárokhoz, ami kanyarban is hathatós segítséget nyújt. A motor bedőlésével ugyanis jelentősen csökken a tapadási felület, illetve ilyenkor fékezésnél az abroncsnak az oldalirányú erők mellett hosszirányú terheléssel is meg kell kűzdenie - rövidebben mondva egy kanyarban bemutatott vészfékezés közben rendkívül könnyű pofára esni.

A Bosch MSC ezt ha száz százalékosan kivédeni nem is tudja, de jelentősen javítja a vezető esélyeit: a dőlésszöget és a kerekek forgási sebességét figyelembe véve szabályozza a féknyomást, és osztja szét az első és a hátsó kerék között.
Először a KTM 1190 Adventure kapta meg a Bosch MSC-t, azóta viszont a BMW is megvásárolta - a HP4 legújabb kiadásához már ABS Pro néven rendelhető a kifinomult rendszer, ami hatékonyan óvja a méregdrága sportmotort és vezetőjét.
Az MSC-hez hasonló biztonságot ígér a Continental által fejlesztett OCB (Optimized Curve Braking) is, ami figyelembe veszi az oldalirányú gyorsulást és a dőlésszöget, és ezeket az adatokat feldolgozva szabályozza a fékerőt és annak eloszlását. Ez az egység először a BMW S 1000 XR-ben, a bajor gyártó jövőre érkező túra-funbike-jában fog a felhasználókhoz kerülni.
Csak lazán kapcsolódik a témához, de az Európai Unióban 2016. január elsejétől 125 köbcentinél nagyobb új fejlesztésű motorkerékpárt csak ABS-szel lehet eladni, 2017-től pedig semmilyen új típus nem kerülhet forgalomba blokkolásgátló nélkül.