Százhúsz kilométert fél kézzel is

2015.01.12. 13:06 Módosítva: 2015.01.12. 21:27

A szombati pihenőnap lehetőséget adott a versenyzőknek, hogy összeszedjék az erejüket, a csapatok pedig felkészíthették a motorokat a Dakar második felére. Nyolc etap van még hátra, köztük a rettegett marathoni, amikor a motorosoknak maguknak, szerelők és pótalkatrészek nélkül kell megoldaniuk járművük karbantartását.

Joan Barreda Bort öröme nem volt felhőtlen, a táv harmadát törött kormánnyal motorozta végig. Az első helyét legalább nem bukta el
Joan Barreda Bort öröme nem volt felhőtlen, a táv harmadát törött kormánnyal motorozta végig. Az első helyét legalább nem bukta el
Fotó: HRC/Honda

A KTM-es Marc Coma számára a legfontosabb feladat a Honda legjobbját, az első helyen álló Joan Barreda Bortot megelőzni, míg Barredának minimum megőriznie, de inkább növelnie kéne 12 perces előnyét. A Yamaha Racingnél ennél nagyobbak voltak a problémák: a Cyril Despres után hatalmas az űr, jelenleg Alessandro Botturi a legeredményesebb yamahás, ő a 11. helyen áll.

Laia Sanz (Honda) a legjobb női versenyző a 2015-ös Dakaron. A 14. helyen áll
Laia Sanz (Honda) a legjobb női versenyző a 2015-ös Dakaron. A 14. helyen áll
Fotó: HRC/Honda


Érdemes szót ejteni az eddig méltatlanul keveset emlegetett Laia Sanzról, a 2015-ös Dakar legjobb női versenyzőjéről, aki jelenleg a 14. helyen áll. Hasonlóan elismerésre méltó a szlovák motoros, Stefan Svitko teljesítménye, aki az összesített tábla hetedik helyét tartja, ezzel a legjobb, nem gyári csapatban induló pilóta. Költségvetése és lehetőségei messze elmarad a fő ellenfeleitől, miközben olyan neveket szorított maga mögé, mint Ruben Faria, Alain Duclos, David Casteu vagy Alessandro Botturi.
Vasárnap a mezőny ismét útnak indult, hogy legyűrjék az Iquique és Uyuni közti 717 kilométeres szakaszt, amiből 321 kilométer volt a speciál. A legtöbb gondot a csapadék okozta a mezőnynek, a 3500 méteres magasságig feltekeredő nyom néhol veszélyesen csúszós volt. Az ilyen körülményekhez speciális vezetési stílus szükséges. Úgy mondják, hogy csak nagyon finom mozdulatokkal szabad kormányozni, szinte hagyni kell, hogy a motor magától menjen, legfeljebb terelgetni szabad. Ez leírva könnyűnek hangzik, de a szűk, köves ösvényeken 100 km/h körül száguldva csak kevesen tudják ezt a valóságban is bemutatni. A hondás Goncalves viszont nem csak a fotelből osztotta az észt, hanem a nap legjobb idejét futotta.

"Piszkos nehéz volt. Sikerült megfognom az előttem haladókat, jók voltak a motor beállításai, így jó ütemben tudtam haladni. A szakasz felénél elkezdett szakadni az eső, minden csúszós lett, ami már nekem is sok volt. Az utolsó ötven kilométeren borzasztó fejfájás kezdett gyötörni, de végül épen beértem. Lesz munka a motorral is, vastagon sáros az egész" – foglalta össze a napját a Honda pilótája.


Tökéletesen jelzi a mezőny erősségét, hogy az első 10 helyezet hat percen belül motorozott, Marc Coma 14 másodperccel maradt le az első helyről, a harmadiknak beérő Matthias Walknert pedig 30 másodperc választotta el a győzelemtől. 321 kilométerre vetítve ezek nüansznyi különbségek.
Barreda Bort a tizedik lett, de összesített első helyét továbbra is őrzi, igaz, előnye mindössze hat percre zsugorodott.
"Az ilyen szakaszon szuper-odafigyelés szükséges, de még így is... szóval az itiner figyelmeztet, hogy veszélyes szakasz várható, de nem tér ki arra, hogy milyen szempontból. Láttam már messziről, hogy baj lesz, 100 méterre már elkezdtem fékezni, de a sár miatt a motor csak csúszott, nem lassult, szóval estem. Ez a kétszázadik kilométernél volt, és eltört a kormányom, egy kézzel kellett tovább vezetnem. Aztán estem megint, azzal még négy percet vesztettem. Nem nagy ügy, megoldjuk. Most viszont megyek zuhanyozni, eszem egy falatot, és aztán elkezdjük a javításokat" – nyilatkozta a mezőny élén álló Barreda.
Goncalves négy és fél percnyire megközelítette Marc Comát, így a négyszeres bajnok második helyét fenyegeti.
Az idei meglepetésember, az osztrák Matthias Walkner a harmadikként ért be, korábbi hibái miatt így is csak a 27. helyen áll az összesítésben.
"Nagyon csúszott minden, amikor felértem a legmagassabb pontra. Már közel volt a cél, amikor elkövettem pár navigációs hibát, de nem voltak olyan súlyosak, így az élen sikerült beérnem. Nem azért vagyok itt, hogy nyerjek, hanem hogy tanuljak, nem számít, hogy 25. vagy 45. helyezet leszek" – nyilatkozta a futam után.