Elpusztítja az agyat a Honda MotoGP replikája

2015.06.11. 12:56

A történet 61 éve indult, akkor találta ki ugyanis a Honda, hogy rajthoz áll a Man TT-n, ami akkor még a gyorsasági világbajnokság egyik futama volt. 1959-ben még nevettek az akkoriban lenézett japán márkán, aztán 1962-ben a hitetlenkedők hamar bekussoltak: a Honda nyert két kategóriában is. Azóta is ott vannak a legjobbak között, évek óta meghatározzák a MotoGP mezőnyét, minek ragozzam, van közük a versenyzéshez.

Hogy a kétszeres világbajnok Honda RC213V versenymotorjuk utcai változata, az RC213V-S pontosan mi is, nehéz megmondani. Erődemostráció, technológiai demó, az NR750 szellemi utódja? Valószínűleg mind a három egyszerre. Elképesztően könnyű, döbbenetesen erős, csodálatosan kidolgozott - egy prototípus versenygép lámpával, tükörrel és rendszámmal. A Ducati Desmosedici RR óta nem láttunk ilyet.

Állítólag a mérnököknek a legfőbb kihívást az jelentette, hogy a versenygép képességeinek csorbítása nélkül lehessen közúton is használhatóvá tenni az RC213V-t. Az utcai és a GP motor között a rendszámozáshoz szükséges perifériákon kívül két különbség található: a szelepek zárása nem pneumatikus, hanem spirálrugó húzza vissza, illetve a seamless-nek nevezett akadálymentesen visszakapcsolható váltó helyett hagyományos erőátviteli egységet építettek hozzá.

Az RC213V-S tengelytávja 1465 mm, vagyis három centivel hosszabb, mint a versenymotoré, a hasmagassága is több fél centivel, a száraz tömege 170 kiló (Sport csomaggal 160). A meghajtásról egy 999 köbcentis, fogaskerekes vezérlésű V4-es gondoskodik, ami alapból 159 lóerő, Sport csomaggal viszont rettenetes, 215 LE. Ugye nem kérdés, hogy melyiket fogják venni.

A különleges megoldásokért, a versenytechnikáért viszont zsíros összeget kell fizetni. Az árazás jól jelzi, hogy ez kimondottan gyűjtői motor, ami mellett a Kawasaki H2 is olcsó hobbinak tűnik. Az RC213V-S-ért nagyjából 56,5 millió forintot kérnek, ami közel duplája az előzetes becsléseknek. Ez egyértelműen nagyon sok pénz, de nem igazán lehet megmondani, hogy drága-e, hiszen nincs konkurenciája, kétszeres GP-világbajnok motort rendszámmal nem lehet mástól vásárolni.