Karbonvázat fejleszt a BMW

2015.08.14. 14:34

A BMW elég messzire jutott a karbonszálas karosszériák technológiájában, jelenleg kizárólag ők tudják gépesítve sorozatgyártani, mindenhol máshol ez rengeteg kézi munkát igényel. Kicsit Móricka módon összefoglalva a lényeget, ez úgy néz ki, hogy egy nagy, zokniszerű zsákba húzzák bele a karbonszálat, úgy tartják formában, és aztán injektálják hozzá a műgyantát. A megoldást egyébként nem a BMW fejlesztette ki, ők csak felfedezték és megvásárolták a szabadalmat birtokló vállalkozást.

A karbonszálas kompozit jelenleg az autóipar egyik csodaanyaga, alkalmas arra, hogy kiváltsa az acélt és az alumíniumot a vázszerkezetben, ráadásul úgy, hogy körülbelül 40%-os súlymegtakarítást jelent, miközben ugyanakkora szilárdságot képesek elérni vele.

Annyira beérett a technológia, már a BMW Motorrad is érdeklődik iránta, amivel kiválthatnák az eddig használt alumínium vázakat, például az S 1000 RR-ben, de akár később az R-szériában is felbukkanhat a megoldás.

A jelenleg még kísérleti stádiumban lévő hídváz alakjában nem tér el az eddigiektől, de belső felépítése egészen más - az alapját nyolc hosszú szénszálas négyzetes keresztmetszetű szelvény adja, ezekhez kapcsolódnak a szintén szénszálból gyártott lemezek, amikkel végül kiadja a klasszikus hídváz külsőt. Ehhez jönnek hozzá azok a keresztmerevítők, amik később majd a blokkhoz és a lengővillához kapcsolódnak.

Ezen felül dolgoznak a térhálós csőváz szénszálasításán is, ami során kör keresztmetszetű szénszálas rudakból készítik el a vázszerkezetet - ennél a fő kihívás az elemek kötése, illetve azok automatizált kialakítása.

Mivel az autóiparban már sikeresen használják a sorozatgyártásban a szénszálas váztechnikát - gondoljunk csak a BMW i3-ra és i8-ra, amiknek a teljes önhordó váza így készül, de az éppen érkező új hetes sorozatnál is van egy szénszálas biztonsági cella az utastér körül - nem kizárt, hogy az elkövetkezendő években jönnek a hasonló motorkerékpárok.

Mivel a megoldás még csak a teljesen kézzel készülő szénszálas kasztnikhoz képest számít olcsónak, először csak a csúcskategiórában veszetik be, de onnan jó eséllyel még ebben az évtizedben leszivárog az utcai és a túramotorok szintjére.