Minden amit a CRF1000L-ről tudni akartál

2015.10.16. 11:30

A tegnapi ígéretéhez hűen a Honda valóban robbantott, de egy új változat bejelentése helyett csak egy fullos leírást adtak ki a már nagyjából ismert Africa Twinhez, jelezve, most már tényleg csak egy karnyújtásnyira van a bemutató. Az új modell két változatban lesz kapható, amik között igazából csak az erőátvitelben van eltérés: az egyiknél a soros kéthengeres erejét egy hagyományos, hatfokozatú váltó továbbítja, a másiknál pedig egy dupla kuplungos automata rendszer - ennek újdonsága az offroad mód.

Tehát a már ismert, fogyasztásra optimalizált D, és sportos S mód mellett felbukkan a G gomb is, amitől a sajtóanyag szerint sokkal közvetlenebb lesz a hajtás, jelentsen ez bármit is. Ráadásul az új váltó terepmódban rendelkezik egy automata ereszkedés-segítő funkcióval, amivel meredek lehajtókon folyamatosan megfelelő mennyiségű motorfékkel segíti a vezetőt.

A CRF betűjelzés nem véletlen, hiszen a 998 köbcentis blokk műszaki megoldásai sokban emlékeztetnek a CRF250R és CRF450R terepmotorokéra, ilyen például a kompakt Unicam hengerfej, a váltóház kialakítása és a félszáraz karteres olajozás. Ezeknek köszönhetően a motor nagyon kicsi és könnyű lett, hosszában például akkora, mint a CBR500-é. Az Africa Twin kéthengerese 270 fokkal elékelt főtengellyel készül, így hangja a régi V2-esét idézi, a teljesítménye viszont egy eléggé más liga: 7500-nál 95 lóerőt ad le, míg 6000-nél már 98 Nm áll a vezető rendelkezésére.



A dupla bölcsőváz acélból készült, amihez teljesen állítható Showa felfüggesztés kapcsolódik. Az első kerék 21, a hátsó 18 collos, vagyis a klasszikus enduró méret - elöl 90-es hátul 150-es szélességgel. A lassításról elöl 310 milliméteres tárcsák és radiálisan szerelt féknyergek gondoskodnak. A tervezésnél szempont volt a valós terepképesség, így a motor hasmagassága igen tisztességes 25 centi lett, a tengelytávja 1575 mm, ám az igazán nagy extra a motor tömege, ami szárazon 208 kiló, de teletankolva, minden folyadékkal feltöltve sem több 228-nál. A súlyelosztása közel ideális, 49-51 arányban oszlik el a két tengely között, az ülésmagassága pedig 870 mm, vagyis megegyezik a régi Africa Twinével.

Az ősmodellhez képest viszont hosszabb lett a lengőkar, az akkumulátor közelebb került a tömegközépponthoz, nagyobb lett a kormányelfordítási szög, vagyis jobb lett a motor kezelhetősége, a fordulóköre például mindössze 2,6 méter, ami hasznos lehet a fák között vagy még keményebb terepen, a városi forgalomban.


A CRF1000L külsejét bevallottan a Honda Dakar versenymotorja ihlette, valamint figyeltek arra, hogy eldőlésnél a nagyenduróknál kevésbé legyen sérülékeny - emiatt döntöttek egyébként a merev, kónuszos alumínium kormány mellett, ami remélhetőleg több esés után sem hajlik kiflibe.

A tank 18,8 literes, vagyis hat literes fogyasztással számolva a hatótáv körülbelül 300 kilométer - bár valószínűleg el lehet majd járni kevesebb üzemanyaggal is, és akkor már megközelíti a négyszáz kilométert is a tankolás nélkül megtehető táv.