Sarah Conornak igaza volt

2016.01.07. 16:45

2015 egyik legérdekesebb motoros projektje volt a Yamaha Motobot, ami egy olyan humanoid gép, ami képes volt motorkerékpárt vezetni - gázt adni, fékezni, kuplungolni, váltani, kanyarodni. Bár önmagában ez nem egy hasznos tárgy, de rengeteg érdekes tanulsága lehet a kutatásnak, amik egy részét a motorok fejlesztésénél is fel lehet használni.

A Las Vegas-i Consumer Electronics Show-n (CES) a Yamaha elárulta, hogy 2017-re a robotjuk már versenypályán fog tudni menni, 200 km/h feletti sebességet is elérve. Ezt a szintet kettes fázisnak nevezik a fejlesztési tervben, és a legnagyobb kihívást a különböző alrendszerek összehangolása jelenti - állításuk szerint majd a legújabb generációs vezetést segítő berendezések fejlesztésénél lesznek nagyon hasznosak a megszerzett tapasztalatok.

Ezen felül nagyon sokat megtudhatnak a motorozásról, illetve a Motobot egy hatalmas lépés lehet az önvezető járművek felé - ennél a pontnál egyébként nem önvezető motorkerékpárokra gondoltak, a Yamaha ugyanis nagyon sok autógyárnak partnere, beszállítója.

Ahhoz, hogy a Motobot alkalmas legyen pályamotorozásra, sokféle szenzorral fel kell szerelni, például szükség lesz GPS-re a tájékozódáshoz, giroszkópra a dőlésszög érzékeléséhez, és még tucatnyi adatra, amiből ki tudja számolni a számítőgép, hogy éppen mi történik, és mit kéne tenni a sikeres körbeéréshez.

A robotikai kutatások egyébként nem idegenek a motorgyártóktól, gondoljunk csak Asimóra, a Honda robotjára.