A legjobbak is beleszaladnak a traffiba

2016.01.08. 11:53

Te jó ég, elhinni is nehéz, mennyire kiélezett az idei Dakar! Amikor már úgy tűnik, hogy a Honda tartalékolja az erejét, akkor hirtelen letarolják a mezőnyt, majd amikor már a néző biztos benne, hogy mellettük senki nem tud labdába rúgni, akkor a KTM megrázza magát, és uralják a pályát. Tegnap pontosan ez történt, a negyedik szakasz fenyegető Honda dominanciája most némileg megtört.

Az első maratoni szakasz extarkemény másnapja elég zúzós volt, 327 kilométer speciál szakaszon kellett átverekedniük magukat a versenyzőknek. Ez nem számít különösen hosszúnak, de a terep rendkívül nehéz volt, Bolíviába átérve 4500 méteres magassággal kellett küzdeniük - ilyenkor már különböző magashegyi nyűgök gyötrik a versenyzőket, átlagos fizikummal már minimális mozgás után is kapkodja az ember a levegőt, a motor pedig érezhetően elgyengül.

Mindennek úgy kellett nekivágniuk, hogy előző nap alig jutott idő a pihenésre, ugyanis a motor karbantartását a versenyzőknek kellett elvégezniük.

"Tegnap nagy nap volt, aztán ma is, én pedig a magashegyi viszonyok miatt kaptam némi fejfájást. Azért így a végén már boldog vagyok, mert a motor jól viselte a két napos maratoni szakasz megpróbáltatásait. Szerintem jó idővel zártam a napot, be tudtam érni minden gond nélkül, és majd meglátjuk, mit ad a holnap. Ismét nehéz lesz, több mint 500 kilométer vár ránk, ezért most nagyon fontos a pihenés. Ma az első és az utolsó száz kilométer volt a trükkös, sokakon kifogott a navilgálás, nekem viszont sikerült megtalálnom a helyes utat. Abban viszont biztos vagyok, hogy a második hét még nehezebb lesz." - mondta a célban az összesített listát vezető hondás Goncalves.

Ezeket a nehézségeket a KTM-es Toby Price vette a legkönnyebben, tavaly a harmadik lett, idén a KTM második szakaszgyőzelmét szerezte meg a KTM-nek. Őt követte két és fél perc lemaradással Stefan Svitko - ő az a szlovák versenyző, aki idén már vezette az összesített listát, amin most éppen második. Ez egy privát versenyzőtől különleges teljesítmény, érthetetlen, hogy a KTM miért nem kínálja meg egy rendes szerződéssel.

"Ez a maratoni szakasz határozottan nehéz volt, a navigálás is trükkös volt. Sikerült a csúcson motoroznom, be is értem pár srácot, ők kaptak egy kis port. A végén azért volt pár hibám, amikor letévedt a tekintetem az útról, de ilyen őrült körülmények között ez van. Főleg az utolsó negyven kilométer volt nagyon nehéz. És ez még csak az ötödik nap volt. A motor szerencsére jól teljesített, nem törtem össze, nincs komolyabb sérülése, szóval csak vigyázni kellett rá, és kész. Egyedül a gumik kopása volt aggasztó a végére, és nagyon elmásztak a csúszós utakon, de legalább volt egy kis móka" - nyilatkozta Price.

A harmadik helyen Matthias Walkner ért be, így a napi eredménylista első három helyére KTM-esek kerültek. A negyedik Barreda Bort lett, aki összesítettben is a negyedik helyen áll, és ami igazán durva, hogy az első tízbe nem is került be más hondás.

Az ötödik helyen a Husqvarna pilótája, Pablo Quintanilla végzett, a hatodikat a szlovák Ivan Jakes szerezte meg, a hetedik helyre viszont végre egy yamahás került, Helder Rodrigues. Nyolcadikként a KTM-mel induló, ötszörös enduró világbajnok Antoine Méo-t intették le, eredményét kicsit beárnyékolja, hogy öt perc büntetést is begyűjtött a nap folyamán.

"Elég jól tudtam nyomni neki, és nem is hibáztam. A végén viszont nagyon bonyolult volt a navigálás, de sikerült megtalálnom a helyes utat - azt hiszem, egy kicsit szerencsés vagyok. Az a tapasztalatom, hogy mindig előre kell látni, hogy mi következik a következő szakaszon" - mesélte Méo.

Az összesítést továbbra is a hondás Goncalves vezeti, de két percnél is kevesebb az előnye - tegnap tizenkettedik lett. De nem csak a második helyen álló Svitko veszélyezteti pozícióját, hanem a szlováktól csak két másodpercnyire (!) álló Toby Price is. Barreda összesítet negyedik helye csak addig számít stabilnak, amíg rá nem számolják a begyűjtött hat perc büntetést - a mért szakasz végén későn kezdett fékezni, és belefutott a sebességellenőrzésbe. Ha most lenne vége a versenynek, egészen a hetedik helyig zuhanna vissza, de az első héten ennyi különbség lényegében semmi. Még az ötödik helyen álló Walkner van az élmezőnyben, őt három perc választja el az első helytől - utána van egy rés, és utána már 6-8 perces hátrányok jönnek.

Érdekesség, hogy Laia Sanz, a legjobb női versenyző nyert 32 percet (tegnap 21. lett, összesítésben a 19.), amiért a negyedik szakaszon súlyos koponyatörést szenvedő Renet-t ellátta, míg a mentők a helyszínre értek - idén nem megy neki úgy a versenyzés, mint tavaly a Hondával, amikor masszívan az élvonalban tudott menni, de egyszerűen nem lehet nem rajongani érte, amikor ekkora főnöke a sportszerűségnek.

A mai, hatodik etap sem sétagalopp: az Uyuniból induló, és ugyanoda érkező magashegyi hurok 542 kilométer speciált tartogat a motorosoknak, amihez 180 kilométer összekötő tartozik. A tengerszint feletti magasság végig 3500 és 4200 méter között lesz.

5. etap eredményei:

1. PRICE (AUS) KTM 04:03:44
2. SVITKO (SVK) KTM 04:06:17
3. WALKNER (AUT) KTM 04:06:24
4. BARREDA BORT (ESP) HONDA 04:09:41
5. QUINTANILLA (CHL) HUSQVARNA 04:10:35
6. JAKES (SVK) KTM 04:11:03
7. RODRIGUES (PRT) YAMAHA 04:11:04
8. MEO (FRA) KTM 04:11:05
9. PEDRERO GARCIA (ESP) SHERCO TVS 04:11:20
10. DUCLOS (FRA) SHERCO TVS 04:12:18

Összesített állás:

1. GONCALVES (PRT) HONDA 14:30:07
2. SVITKO (SVK) KTM 14:31:52
3. PRICE (AUS) KTM 14:31:54 00:01:47
4. BARREDA BORT (ESP) HONDA 14:32:34
5. WALKNER (AUT) KTM 14:33:04
6. BENAVIDES (ARG) HONDA 14:36:53
7. FARIA (PRT) HUSQVARNA 14:38:20
8. QUINTANILLA (CHL) HUSQVARNA 14:38:37
9. MEO (FRA) KTM 14:41:56
10. DUCLOS (FRA) SHERCO TVS 14:43:46