Megvan a Dakar idei sztárja

2016.01.14. 12:16

A Belénből La Riojába vezető tizedik szakasz a dűnékről szólt. Rekkenő hőség,  az előző napi esőktől megduzzadt folyók és felázott homok - a motorokat és a pilótákat is igénybe vette, ráadásul ez egy maratoni szakasz második napja volt, vagyis este a versenyzők nem vehették igénybe a szervizcsapat segítségét, minden karbantartást maguknak kellett elvégezni. Ilyenkor egyfelől nagyon fontos, hogy nap közben odafigyeljenek a technikára, másrészt kiemelt szerepet kap a csapatstratégia - a KTM-nek ebben behozhatatlan előnye van, nagyon sokat tudnak a Dakarról, elképesztő tapasztalatuk van a versenymotorukkal és a versenyzéssel kapcsolatban, vagyis nagyon pontosan tudják ütemezni, hogy mit mikor kell cserélni, karban tartani.

Nagy gondban volt a kilencedik szakaszban a Honda esélyese, Paolo Goncalves, ugyanis egy esésből fakadó sérülés miatt az esélyes jelző is bizonytalanná vált: körülbelül fél órát veszített a hűtő megfoltozásával. Viszont még így is meg tudta őrizni az összesített tábla második helyét.

Az éjszakai viharok miatt a reggeli rajt csúszott, de végül elindult a mezőny, az élen Toby Price (KTM), Kevin Benavides (Honda), Stefan Svitko (KTM) és Pablo Quintanilla (Husqvarna) négyessel. Ekkor már csak 97 motor vágott neki a távnak - köztük két nő is, Laia Sanz a 14., míg Nani Roma felesége, Rosa Romero Font a 75. helyen állt. Szintén érdekes versenyző Jurgen Van Den Goorbergh, aki MotoGP (250 és 500-as kategória) után váltott a Dakarra, versenyzett autóval, volt navigátor kamionban, idén viszont visszatért a motorozáshoz, ráadásul szólóban megy, assistance nélkül.

Szintén megérdemel egy kis figyelmet Emanuel Gyenes, aki ugyan román színekben indul, de magyar versenyző, múlt évben részt is vett a magyar enduró bajnokságban, ahol remekül szerepelt - ha jól tudjuk, a 2. helyen végzett. A Dakaron is remekül megy, a top20 pilóták közé tartozik.

Az elöl motorozó Price a klasszikus bölcsességhez nyúlt, miszerint a legjobb védekezés a támadás, és veszett tempóban kezdte a speciál szakaszt. Bár fél órás előnye elég lenne biztonsági motorozáshoz, ő inkább magabiztosan ment neki az akadályoknak. A nyélgázas stratégiája működött, az első checkpointnál még övé volt a legjobb idő.

Hogy később Price vette vissza a tempót, vagy Svitko és Benavides gyújtotta be a rakétákat, azt csak tippelni tudnánk, de a második ellenőrzőponton már ők vezettek. Először Benavides mászott rá Price nyakára, majd Svitko mindkettőjüknek elment. Rövid ideig a KTM-es Antoine Méo feljött a harmadik helyre, ám ő nem tudta olyan egyenletesen beosztani az erejét, mint a nagyobb tapasztalattal rendelkező pilóták - végül nap végén az ötödik helyen ért be.

Goncalves ugyan nagyon jó tempót ment végig, de nem volt valós esélye az élre állni, a javított hűtővel nem merte annyira hajszolni a tempót - inkább az összesített táblán elfoglalt második helyét próbálta biztosítani, mint feleslegesen kockáztatni - a 30 perces hátrányát egy nap alatt úgy sem lehet ledolgozni, ennél egyszerűbb Price esetleges hibázására építeni, de rövid időre még így fel tudott jönni a napi harmadik helyre.

A negyedik checkpointnál Svitko már stabilan vezetett, ami döbbenetes eredmény. Svitko ugyanis privát versenyző, ez pedig azt jelenti, hogy bár kap támogatást a közép-kelet-európai KTM-től, de lényegesen szerényebbek a lehetőségei a gyári pilótákénál. Ez nem csak személyzet és pótalkatrészben jelentkezik, hanem a motorban is. A nem gyári KTM-esek a Rally Replica nevű versenymotorral mennek, ami egy jól megépített gép, de közel húsz kilóval nehezebb a Factory versenymotornál, és valószínűleg a blokkok között is van különbség - a gyári csapatnak fenntartott masina egy magasabb szint.

"Ez egy kulcsfontosságú etap volt, nekem könnyű volt, mert a motorom jól bírta a tegnapi forróságot is. Főleg a navigációra figyeltem, igyekeztem defenzíven menni, mert bármi megtörténhet." - nyilatkozta Price.

Svitko így megszerezte élete első szakaszgyőzelmét, mögötte a hazai pályán versenyző Benavides ért be, a harmadik Price lett, Goncalves a negyedik helyet szerezte meg. Összesítettben továbbra is Price vezet, előnye még mindig 23 perc, a második helyen Svitko áll, a negyedik Quintanilla (érdekesség: a gyári pilóták Husqvarna motorja csak színben térnek el a Factory KTM-ektől), a negyedik Antoine Méo, ötödik pedig Benavides lett. A legjobb yamahás Helder Rodrigues lett, ő a hatodik helyet őrzi.

A mai napon La Riojából mennek San Juan felé, 431 kilométer speciál mellett 281 kilométer összekötőszakaszt kell megtenniük a nap folyamán. Ez az etap a rugalmas, sokoldalú pilótáknak kedvez, ugyanis a terep rendkívül változatos lesz - ráadásul elég hosszú ahhoz, kijöjjenek, és érvényesülhessenek a különbségek.

10. szakasz eredményei

1 SVITKO (SVK) KTM 03:47:23 
2 BENAVIDES ARG HONDA 03:50:17 (+00:02:54)
3 PRICE (AUS) KTM 03:53:10 (+00:05:47)
4 GONCALVES (PRT) HONDA 03:53:24 (+00:06:01)
5 MEO (FRA) KTM 03:55:06 (+00:07:43)
6 QUINTANILLA (CHL) HUSQVARNA 03:57:18 (+00:09:55)
7 RODRIGUES (PRT) YAMAHA 03:59:24 (+00:12:01)
8 BRABEC (USA) HONDA 04:01:10 (+00:13:47)
9 VAN BEVEREN (FRA) YAMAHA 04:05:24 (+00:18:01)
10 FARRES GUELL (ESP) KTM 04:14:09 (+00:26:46)

Összesített állás

1 PRICE (AUS) KTM 34:49:04
2 SVITKO (SVK) KTM 35:12:16 (+00:23:12)
3 QUINTANILLA (CHL) HUSQVARNA (+35:31:53)
4 MEO FRA (KTM) 35:33:08 (+00:44:04)
5 BENAVIDES (ARG) HONDA 35:34:14 (+00:45:10)
6 RODRIGUES (PRT) YAMAHA 35:45:21 (+00:56:17)
7 BRABEC (USA) HONDA 36:01:12 (+01:12:08)
8 GONCALVES (PRT) HONDA 36:03:49 (+01:14:45)
9 FARRES GUELL (ESP) KTM 36:04:13 (+01:15:09)
10 VAN BEVEREN (FRA) YAMAHA 36:10:59 (+01:21:55)