Jövő: zseb-ABS és villanymotor

2016.01.20. 16:15

A Bosch múlt évben alapította Japánban a motoros fejlesztőrészlegét, a Two Wheeler and Powersports Divisiont, és máris bemutatták a legújabb találmányaikat, egy új kerékagy-motort villanyrobogókhoz és egy kimondottan kisméretű - 250 köbcentis és az alatti - motorokhoz tervezett blokkolásgátlót.

Ez utóbbi az ABS10 névre hallgat, alapját a már ismert ABS9 rendszer adja, de annál lényegesebb kisebb: méretre 45, súlyra 30 százalékkal kevesebb. Két kivitelben készül, az egyszerűbb úgynevezett egy csatornás, vagyis csak az első kereket felügyeli, míg a kétcsatornás már az elsőt és a hátsót is szabályozza fékezésnél. A Bosch szerint az ABS10 költséghatékony választás, vagyis ezeket akár kimondottan olcsó motorokhoz is használhatják a gyártók anélkül, hogy jelentősen megdobná az árat, így olyan szegmensben is alap lehet ez a fajta biztonság, ahol eddig fel sem merült az ABS lehetősége.

A cég másik új terméke egy elektromos robogókhoz gyártott kerékagy-motor. Ennek teljesítménye 2,4 lóerő, de rendelkezik boost-funkcióval, ami rövid ideig extra teljesítményt enged. Ez az egység viszont egyelőre csak Kínában kerül forgalomba - az elektromos robogók ott a legnépszerűbbek, becslések szerint legalább 120 millió darab van most is használatban az ázsiai országban.

Külön extrája az új fejlesztéseknek, hogy kompatibilisek a Bosch többi motoros elektronikájával, mint amilyen a emelkedőn elindulást segítő rögzítő asszisztens (ismerhetjük a KTM 1290 Super Adventure-ből, a Ducati Multistrada Enduróban pedig alapfelszereltség), a holttérfigyelő rendszer (a BMW díványrobogójának újdonsága) és a KTM 690 Duke R végletekig kifinomult vezetést segítő elektronikái.