Egy magyar motoros is feladta a Dakart

2017.01.05. 12:01

A kezd körvonalazódni, hogy miről beszéltek a szervezők, amikor minden idők legdurvább Dakarját ígérték. A harmadik szakasz kőkemény volt, különösen az első hetven kilométer - ennyi kellett, hogy a rekkenő hőségből dermesztő fagy legyen, ahogyan a pusztából nekivágnak az Andoknak. A szervezetet kikészíti, ha egy nap alatt kell átállni a tengerszintről és 30 fokról 4000 méterre és 5 Celsius-ra. Ráadásul a terep kemény volt, a navigáció bonyolult, a táv pedig 780 kilométer. 

A nap sztárja a hondás Joan Barreda volt, aki fantasztikus motorozással toronymagasan verte a mezőnyt - nem csak a napot nyerte, hanem az összesített lista élére ugrott, bő tíz perces előnnyel. Már a nap elején nagyot ment, az első ellenőrzőpontnál húsz percet vert Price idejére. Érdekesség, hogy Barreda tegnap megszerezte a 15. szakaszgyőzelmét - a néhai Richard Sainct (2004-ben egy Pharao Rally-n egy 80 méteres szakadékba zuhant) ugyanennyi szakaszgyőzelmet szerzett, ami akkor három Dakar-győzelemre volt elég. Barrreda még nem nyert Dakart.

Míg a második napon lényegében nem kellett navigálni, a harmadik szakaszon kulcsfontosságú lett a tájékozódás. A két részből álló, 364 kilométer speciálon könnyű volt eltévedni - a tegnap még az élen álló Toby Price eltévesztette az utat, és 10-12 kilométert bolyongott pluszban. A nap végén a kilencedik lett, az összesítésben az ötödik helyre esett vissza.

A Yamaha legnagyobb esélyese, Xavier De Soultrait is súlyos hibákat vétett, és még a top10-ből is kiesett - az összessített fél óra hátrány viszont a harmadik napon még nem jelent semmit. 

Meglepően jól szerepelt a KTM B-csapatként is emlegetett Husqvarna alakulat, a 2009-es MX3 és 2014-es enduró világbajnok Pierre-Alexandre Renet a harmadik, míg csapattársa, Pablo Quintanilla a negyedik lett - az utóbbi alig egy percre van a top3-tól.

"Szinte meglepett ez a jó eredmény. A szakasz kemény volt, mert elég egyszer elrontanod a navigálást, és utána már csak nehezen találod meg a helyes irányt. A magasság miatt fejfájás gyötör, remélem meg fogom szokni, mert így elég rossz." - nyilatkozta Renet.

A KTM csapat legjobbja Sam Sunderland volt, aki feljött az összesített második helyre, jól sikerült navigálnia, valamint jó tempóban tudta venni a folyóhomokos részeket és a folyómedreket.

"Tudtuk, hogy az első 45 kilométer lesz a legnehezebb, és tényleg nagyon nehéz volt. Sok volt a növényzet, át kellett vágni folyókon, aztán visszatalálni a pályára újra - ez nagyon kemény kihívás. Az első 45 kilométeren 10-15 percet veszítettünk, ami nagyon frusztráló. A második speciál már jobban ment, ott vissza tudtunk jönni egy keveset." - nyilatkozta Sunderland.

Ma a versenyzők átérnek Bolíviába, az 521 kilométeres teljes távra pedig brutális, 416 kilométer mért szakasz jut. A napot tovább nehezíti, hogy az út egyik felére eső várható, a másikon pedig 3500 méter magasságban verethetik a homokdűnéken.

A magyar pilótáknak (igen, korábban hülyeséget írtam, két magyar indult idén) is betett a különösen nehéz szakasz, Dési János a 79. lett, Horváth Lajos pedig kiesett - több esés és a vize elfogyása után kénytelen volt feladni.

Harmadik etap eredmények

1. BARREDA Joan (SPA) Honda 4:23’41
2. SUNDERLAND Sam (GBR) KTM +12’29
3. RENET Pierre-Alexandre (FRA) Husqvarna +15’30
4. QUINTANILLA Pablo (CHI) Husqvarna +16’02
5. GONCALVES Paulo (POR) Honda +16’20
6. VAN BEVEREN Adrien (FRA) Yamaha +19’40
7. CAIMI Franco (ARG) Honda +20’09
8. FARRES Gerard (SPA) KTM +20’43
9. PRICE Toby (AUS) KTM +21’51
10. BRABEC Ricky (USA) Honda +24’16

Összesített eredmények

1. BARREDA Joan (SPA) Honda 7:36’30
2. SUNDERLAND Sam (GBR) KTM +10’20
3. GONCALVES Paulo (POR) Honda +13’42
4. QUINTANILLA Pablo (CHI) Husqvarna +14’56
5. PRICE Toby (AUS) KTM +16’19
6. FARRES Gerard (SPA) KTM +22’00
7. VAN BEVEREN Adrien (FRA) Yamaha +23’07
8. RENET Pierre-Alexandre (FRA) Husqvarna +23’07
9. BRABEC Ricky (USA) Honda +23’13
10. SVITKO Stefan (SLO) KTM +25’54

A kettőnél több kerekű versenyzőkről a Rallydream ír fasza összefoglalókat.