Készen van a Yamaha közepes túraendurója

2017.07.05. 12:01

Ne legyenek senkinek kétségei, ősszel a Yamaha bemutatja a mega-funky MT-07 túraenduró változatát, mármint a rendes túraenduró változatát, ami nem Tracer, hanem Ténéré lesz. Ennek az előzetesét láthattuk tavaly Milánóban T7 Concept néven, azóta pedig egyre több jel utal arra, hogy készül a végleges változat - most például az MCN hozott le róla kémfotókat.

Jelenleg a Yamahának nincs aktuális, rendes offroad képességekkel rendelkező túraendurója, az XT660Z-t ugyanis kinyírta az Euro4, így különösen indokolt egy ilyen modell bemutatása. Az MT-07 ideális alapot ad, a 689 köbcentis soros kéthengeres blokk karcsú, könnyű és erős, 74 lóerő elég ehhez a műfajhoz.

A prototípus álcázását egyedien és hatékonyan oldották meg, a motort takaró lepelből arra következtethetünk, hogy a motor lényegében készen van, és mivel nincsenek rajta ideiglenes elemek, mindent rejteni kell, még a körvonalakat is. A felnik, a kipufogó, az ülés, az irányjelzők és a zárófény is véglegesnek látszik, nem olyan szedett-vedett, gyorskötözős kuszaság, mint amilyenek a még fejlesztés alatt álló modellek szoktak lenni.

Jól látszik, hogy a T7 fejlesztésénél valóban szempont volt a terepképesség, nem csak a styling része: 21-es első és 18-as hátsó kerék, Pirelli Scorpion MT90 abroncsok, tisztességes szabad magasság, ezzel el lehet menni necces helyeken is. 

További terepes extrák közé tartozik a széles kormány és a kivehető gumibetétes endurós lábtartók.

Úgy tűnik, hogy a T7 erősen utalni fog a Dakar versenymotorokra, ezek közül a legnyilvánvalóbb az egymás fölé épített két fényszóró, az összhatást pedig tovább lehet fokozni haspáncéllal és bukókerettel - amelyeknek jól látszódnak a felfogatási pontjai.

A blokk és az elektronikus asszisztensek egyezni fognak az MT-07-tel, a lengővilla viszont más lesz, ahogyan a vázon is módosítanak - dupla bölcsőváz jellegű alsó csövekkel egészítik ki, ami egyfajta védelmet biztosít a blokknak és a hűtőnek. Az első villát fordítottra cserélik, remélhetően állítási lehetőséget is tesznek rá.

A végeredmény a T7 tanulmánynál kevésbé lesz radikális, egyrészt alacsonyabb lesz, másrészt az ülés utasszállításra is alkalmas lesz, és úgy általában kevésbé lesz célszerszám-jellegű. A Yamaha részéről nagyon ügyes húzás ez a modell, hiszen nem igazán lesz logikus ellenfele. A Triumph Tiger 800 XC és a készülő BMW F 850 GS, valamint a fejlesztés alatt lévő 790-es KTM Adventure a 100 lóerő körüli ligában indulva túl sok a T7-hez képest, míg alatta endurónak legfeljebb sok-sok jóindulattal hívható, lényegesen szerényebb túramotorokat találni.