1800 köbcentis bokszert villantott a BMW

2018.12.10. 10:19

A BMW a lég-olaj hűtésű bokszermotorjával kezd csapdába kerülni: a ma már csak az R nineT sorozatban használt blokk vélhetően vészesen közeleg a határaihoz, egyszerű reszelgetéssel már nem lehet továbbfejleszteni - mármint úgy, hogy teljesítse az Euro5-ös környezetvédelmi normát. A német gyártó minden bizonnyal keresi az utat, hogyan lehetne átmenekíteni a 2020-as évekre a léghűtést, és ennek az útkeresésnek egy fontos állomása a múlt héten bemutatott R18 nevű, 1800 köbcentis, léghűtéses bokszermotor.

Egyelőre prototípus blokkról van szó, amelyről csak annyit mondtak, hogy egyedi darab, és odaadták egy japán motorépítő műhelynek, a Custom Work Zonnak, hogy tegyenek köré egy járművet, ők pedig eleget téve a felszólításnak építettek egy kimondottan radikális street trackert.

Várhatóan a jövőben több műhely is előáll a saját R18 változatával, Roland Sands például pletykák szerint szintén kapott megbízást, és várhatóan a végén elkészül egy szériakész darab. Óvatos célzás, hogy az egyik kép hátterébe egy BMW K 1600 B-t rejtettek el, vagyis sejthető, hogy a cruiser piacot célozza a BMW a K18-cal.

A BMW szerint az R18 prototípus szakaszban van, és nem is nyilatkoztak a további tervekről, de sejthető, hogy az amerikai piac a cél, ahol két kulcsszó van: a cruiser és a hagyomány. A BMW-nek ebből egyelőre az utóbbi van meg, a cruiser műfajban eddig nem tudtak maradandót alkotni: az R 1200 C sorozat nem lett sláger, és azóta is csak keresik az utat, például egy időben a W3 elrendezéssel is kísérleteztek - aztán mostanra eljutottak oda, hogy a BMW legfontosabb hagyománya a bokszer, az amerikai piac pedig konzervatív.

Éppen emiatt tartják fontosnak, hogy a 100 éves múltjukat hangsúlyozzák, és például ezért maradnak a léghűtésnél, és veszi elő újra a nyomórudas vezérlést és a 30-as évek formáit.

A Custom Works Zon vezetője, Yuichi Yoshizawa odafigyelt arra, hogy a BMW-s jelleget ne csak a bokszermotor őrizze, ezért döntött például a kardánhajtás mellett is, az inspirációnak pedig Ernst Jakob Henne rekorder gépeit nézegette az 1920-as és 1930-as évekből. (Henne német autó- és motorversenyző volt, több sebességi rekordot is beállított, például 1929-ben 216 km/h-s sebességre gyorsult a kompresszoros 750-es BMW-jével - de ez csak egy volt az összesen 76 rekordjából. Később megszerezte a pilótaengedélyt, de a Luftwafféhoz nem vették fel, mert a versenyzői karrierje során beszerzett koponyasérülései miatt alkalmatlannak nyilvánították. A háború után a Mercedes fejlesztője lett. Élete utolsó 11 évét a Kanári-szigeteken töltötte feleségével, 2005-ben, 101 évesen hunyt el.)

A CWZ BMW-jének a látványát a blokk mellett a térhálós váz és a 21-es első és a 26-os hátsó kerék határozza meg, és a motoron szinte minden kézi munkával készült. 

Várhatóan a hivatalos BMW tanulmány 2019 őszén jelenik meg, a szériaváltozat pedig 2020-ban érkezhet legkorábban.