Az új S 1000 RR alapjaira épített BMW S 1000 XR nagyon erős induló a túraendurók és a sportmotorok határán mozgó műfajban - kényelmes ülés, hosszabb rugóutak, de sportmotorból származó blokk és feszes hangolás - nem triviális kombináció, de az első S 1000 XR is piszkosul jó motor volt, az új pedig még veszettebbnek ígérkezik.
Például könnyebb lett, 5 kilót sikerült leborotválni róla, vagyis jelenleg 226 kilós menetkész tömeggel rendelkezik az XR, amelyhez 162 lóerő tartozik 11 ezres fordulatnál, míg a legnagyobb nyomatéka 114 Nm 9250-nél.
A BMW szerint az új négyhengeres jobb vezethetőséget biztosít a teljes fordulatszámtartományban. A Dynamic ESA már az alapfelszereltség része, míg a Dynamic ESA Pro feláras extra - a különbség a kettő között, hogy a Prohoz jár plusz két üzemmód (Road és Dynamic).
A hattengelyes IMU ebben a kategóriában már természetes, ahogyan a teljes elektronikai csomag is - kipörgésgátló, egykerék-kontroll, kanyar ABS egyaránt van, ahogyan a motorfék szabályzó és a hill hold controll sem hiányozhat. Négy üzemmódot ismer a rendszer, Rain, Road, Dynamic és Dynamic Pro programok közül választhat a motoros (nem keverendőek a futómű üzemmódjaival), a kétirányú gyorsváltó viszont feláras extra - az eddigi tapasztalatok szerint érdemes lesz rá beruházni.
Az új vázba a blokkot úgy építik be, hogy a korábbinál jobban kivegye a részét a strukturális merevségből, illetve a lengőkar is hosszabb lett. Ezen felül minden lámpa ledes, beleértve az új szimmetrikus fényszórót is.