Magyarország MotoGP-t rendezhet 2022-ben

2019.11.14. 13:39

2022-től kezdve Magyarország helyszíne lehet egy MotoGP futamnak - az addigra 22 fordulósra bővülő naptárban hazánk is szeretne helyet kapni. A kormányunk szándéknyilatkozatot is aláírt a Dornával, miszerint 2022 és 2026 között öt versenyt rendezhetnek nálunk, mégpedig egy új pályán, melyet az ország keleti részében építenénk meg. Ez a nyilatkozat egyelőre csak az első lépése egy hosszú és nehéz útnak, amelynek a végén a ténylegesen megrendezett verseny van.

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium a hazai MotoGP-t egy hosszútávú gazdaságélénkítő stratégia részének tekinti, de egyelőre se versenypálya, se promóter - az előbbi nyilvánvaló feltétel, de a promóter is kötelező kör, a Dorna sajtóközleményéből kiderül, hogy verseny csak akkor lehet, ha legkésőbb jövő év februárjában szerződést kötnek egy promóterrel.

A versenypálya sem egy triviális dolog, ugyanis nem elég körbeaszfaltozni egy sertéstelepet, annak meg kell felelnie egy elég összetett szempontrendszernek (infrastruktúra, biztonsági előírások, stb...), hogy megkapja a FIM homológizációját - vagyis rengeteg tennivaló van még, hogy ebből tényleg legyen valami.

Az egyeztetések során állítólag komoly szerepe volt Talmácsi Gábornak, ugyanis a szóbeszéd szerint a Dorna elnöke, Carmelo Ezpeleta csak a magyar világbajnokkal volt hajlandó tárgyalni.

A magyar MotoGP futam ötlete volt már ennél előrehaladottabb állapotban, ugyanis kétszer is volt GP futam a Hungaroringen. Először 1990-ben, amikor az ötszörös világbajnok Mick Doohan nyerte a királykategóriát, míg a 250-esek között John Kocinski, a 125-ösöknél pedig Loris Capirossi állhatott a dobogó tetejére. A második és egyben utolsó GP futam 1992-ben volt, amikor egy másik legenda, Eddie Lawson nyerte a futamot a Cagivával.

Ezekhez képest elég csúfos volt a legutolsó próbálkozás, amihez csak 11 évet kell visszaugrani az időben: a Balatonring sztorija korrupcióval, hűtlen kezeléssel és nagyon gyanús figurákkal volt kikövezve - a nyomai pedig még mindig látszódnak a műholdképeken. A sávolyi pálya ma leginkább rohad, adósságot termel és illegális szemétlerakóként működik. Annak idején a Balatonring helyett került be a GP naptárba Aragón, ahol azóta is kiváló versenyeket futnak.

Ha az új magyar GP pálya mégsem jön össze, a MotoGP nem lesz bajban, ugyanis egy új indonéz pálya mellett Brazília, Vietnám, Mexico, Chile és Argentína is pályázik egy futamra.