A Triumph is villanymotoron dolgozik

2021.03.24. 00:00

A Triumph két éve vágott bele az elektromos motor fejlesztésébe, többek között Williams Advanced Engineering és a Warwick University segítségével. A projekt finanszírozásába az Egyesült Királyság kormánya is beszállt. A szériagyártású motor felé haladva most éppen félútnál tartanak, ami annyit jelent, hogy készen van a hajtáslánc és megvan a prototípus tervrajza, amelyet a következő időszakban nekiláthatnak megépíteni, majd átvihetnek a szériagyártásba.

A Triumph villanymotorja a TE-1 névre hallgat, és erősen emlékeztet a Speed Triple-re - és állítólag a teljesítménye is hasonló lesz, jelenleg 174 lóerőt ígérnek, amely szép érték, pláne annak a tükrében, hogy a villanymotorjuk mindössze 10 kilót nyom, az inverterrel együtt is csak 15 kiló. A motorkerékpár teljes tömegét 220 kilóra ígérik, és állítólag 200 kilométer megtételére lesz alkalmas egy feltöltéssel. Nulláról nyolcvan százalékra pedig megfelelő áramforrás esetén 20 perc alatt lehet majd felrántani.

A Triumph egy alumínium hídvázba építené be a villanymotort, az akkut és a vezérlőt. A fejlesztésnél szempont volt, hogy minél kompaktabb legyen az egész, ezért az akku és a vezérlő egy egység, illetve a villanymotort és az invertert is egybe építik - az inverter az a rész, amely az egyenáramot váltóárammá alakítja. Ezek így nem csak kisebb helyet foglalnak, hanem rengeteg doboztól, vezetéktől és csatlakozótól meg tudtak szabadulni ezzel.

Az akkumulátor technológiájáról keveset árultak el, de azt elmondták, hogy az eddigieknél nagyobb energiasűrűséget tudtak elérni. A pakk kapacitása nagyjából 15 kWh, ami önmagában nem nagy szó, fontosabb, hogy a hajtáslánc hatékonyságát sikerült javítani, a motor 97%-os hatásfokon működik, az inverteren pedig alig 1% a veszteség.

Az nem derült ki, hogy mikor készülnek el a működő prototípussal, ahogyan az sem, hogy mikor jön, vagy jön-e egyáltalán szériaváltozat.