A valami visszatért, és még erősebb lett

2022.11.11. 09:51

A fenti cím nem valami zs-kategóriás horrorfilmhez tartozik, hanem az Aston Martin és a Brough Superior közös agymenéséhez. Az AMB 001-ez három éve, szintén a milánói EICMA szalonon mutatták be, és már azt sem igazán értettük. Bár bitang erős, de nem valami célszerű: csak versenypályán használható, amire nagyjából alkalmatlan. A luxust azonban nem mindig kell érteni, ezt jelzi, hogy a két gyártó úgy érezte, van még ebben a projektben vitamin. Hát most kijöttek az AMB 001 Próval.

A blokk ugyanúgy egy 997 köbcentis, 88 fokos hengerszögű V2-es, mint a korábbi kiadásnál, de azt mondják, teljesen új fejlesztés. És míg az előd büszkén hirdette, hogy turbóval tudja a 180 lóerőt, addig most a hivatalos anyagokban sem esik szó a feltöltésről, a legtöbb külföldi forrás is csak találgat, de minden bizonnyal ezúttal is megfújták a kéthengerest, amelynek teljesítménye negyedével nőtt: 225 lóra. Ehhez hatfokozatú kazettás váltó, csúszókuplung, valamint lánchajtás tartozik.

Az első futómű közel sem szokványos, de az elődről már ismerős lehet a Hossack (vagy Fior) rendszerű, lengőkaros felépítés. Ennek a rugózását egy monoshock oldja meg, amely 112 milliméteres rugóutat biztosít. Hátul már hagyományosabb megoldást találunk: alumínium lengővillát, állítható előfeszítésű és csillapítású monoshockot, progresszív rugózással, 124 milliméteres úttal. A 180 kiló körüli száraz tömegű gép megállítását elöl két négydugattyús, hátul egy kétdugattyús nyereg hivatott megoldani, a tárcsák 320, illetve 230 milliméteresek.

A külső stílusát tekintve ugyanaz a futurisztikus, lágy vonalvezetésű formanyelv figyelhető meg, mind az előző AMB-nél, de vannak azért különbségek, elég, ha a fej- és farokidomra nézünk. Jó eséllyel még tovább hegyezték az aerodinamikai tulajdonságokat. Az első példányok 2023 negyedik negyedévében kerülnek a tulajokhoz, és nyilvánvalóan nem lesz az AMB 001 Próból tömegmodell, hiszen csupán 88 darab készül.