Két magyar az első tízben

2005.05.18. 13:53

30 éve először állhatott magyar versenyző a dobogón egy gyorsasági motorkerékpáros világbajnoki futamon. Mindezt Talmácsi Gábornak köszönhette a magyar motorsport a kínai nagydíj során. A futamon Talma végig együtt ment a Pasini és Lai kettőssel, a végén pedig nem sokkal lemaradva tőlük a 3. helyet szerezte meg. Talmának a francia Le Mans-i pálya nem igazán tartozott kedvencei közé: sohasem szerzett még ezen a pályán pontott, sőt a célba éréssel is gondjai támadtak párszor. A KTM csapat megfelelően erős motort készít versenyzőinek, így ez most nem lehetett az eredménytelenség oka.

125GP kategória
Edzések Talmának jól kezdődött a hétvége, mindjárt az első szabadedzésen a leggyorsabb volt a hűvös aszfalton csapattársa, Mika Kallio előtt. Az időmérőn Kallio és Marco Simoncelli bejöttek elé, így a harmadik helyet sikerült megszereznie. Hector Faubel foglalta el az első sor utolsó rajtpozícióját az első nap végén. A második szabadedzésen a vizes aszfalton ismét Talma ment a legjobban. Az időmérőre felszáradt a pálya, így a sorrend egy kicsit átalakult az élen. Thomas Lüthi svájci pilóta tört az élre, őt Kallio és Faubel követte, míg Talma a 4. helyre tudta magát felhozni, egy méretes bukás kivédése utáni motorcserével. Tóth Imi a 19. helyre kvalifikálta magát.

Verseny A versenyen Lüthi és Kallio rajtoltak a legjobban, de Talma egy mesteri előzéssel kívülről kikerülte mindkettőt még a pálya első sikánja előtt és ezzel élre állt. Talmát már az első körben megelőzte a roppant gyors motorral bíró Lüthi. Lai és Di Meglio szorongatták az első körökben, majd a 3. körre meg is előzték a magyar pilótát. Később Di Megliót egy hajmeresztő manőverrel még egyszer visszaelőzte Talma, de később fék és motorerő problémái miatt el kellett engednie a gyorsabb versenyzőket. Lüthi messze elhúzott az élen a 4. körtől kezdve, mögötte a Kallio, Di Meglio, Talma, Lai üldözőboly haladt. Ebből a bolyból a verseny felére kiesett Lai, és felzárkózott Simoncelli és Gadea.

Lüthi előnye a végére ugyan kissé megfogyatkozott, de magabiztosan nyerte meg a futamot, ezzel élete első GP győzelmét szerezte a fiatal svájci pilóta. Talma végig az 5-ös bolyban ment, a végére azonban látszott, hogy képtelen pozícióján javítani - mint később megtudtuk - műszaki problémák miatt. A folyamatos kiesésekkel egyetemben Tóth Imi is egyre jobban jött fel, a futam végére egészen a szenzációs kilencedik helyig tornázta fel az Apriliát. A futam végén a dobogóért való küzdelemben a fiatal spanyol Gadea igen erőszakosan hámozta át magát az 5 fős bolyban. Az utolsó körben Gadeát és Kalliót senki sem tudta megközelíteni a dobogós helyekért, és mögöttük sem változott a Meglio, Simoncelli, Talma sorrend. Tóth Imi Poggialitól fenyegetve hozta be motorját a 9. helyre.

125 köbcentis futam végeredménye:
1. Thomas Lüthi Honda
2. Sergio Gadea Aprilia
3. Mika Kallio KTM
4. Mike Di Meglio Honda
5. Marco Simoncelli Aprilia
6. Talmácsi Gábor KTM
7. Pablo Nieto Derbi
8. Julian Simon KTM
9. Tóth Imre Aprilia
10. Manuel Poggiali Gilera

Gyorsasági Motoros VB 125 köbcentis kategória pontversenyének állása 4 futam után:
1. Mika Kallio FIN 66 pont.
2. Thomas Lüthi SWI 54 pont
3. Marco Simoncelli ITA 52 pont
4. Fabrizio Lai ITA 49 pont
5. Mattia Pasini ITA 46 pont
6. Talmácsi Gábor HUN 37 pont
7. Manuel Poggiali RSM 31 pont
8. Hector Faubel SPA 30 pont
9. Julian Simon SPA 28 pont
10. Pablo Nieto SPA 25 pont