A leggyorsabb Raptor

2005.07.11. 11:20

A Yamaha eddig a Raptor 660-assal vett részt a legnagyobb sportos quadok piaci küzdelmében. A 2006-os esztendőre ennek egy alaposan felfrissített változatával, a Raptor 700R-rel száll szembe az egyre növekvő lökettérfogatú versenytársak ellenében. A sportquadok közt egyik elsőként színpadra lépő Raptor 686 köbcentire növelt, benzinbefecskendezős blokkot kapott.

Az egyhengeres motorban kovácsolt dugattyú, átdolgozott, könnyített hajtókar és főtengely dolgozik, és meg sem áll 9000-es fordulatszámig. A kettős kiegyensúlyozó tengely gondoskodik a túlzott rezgések kisimításáról. Az egész táplálásáról egy elektronikus benzinbefecskendező gondoskodik, amellyel a Raptor bármilyen időjárási és terepviszony közt egyenletesen veszi a gázt. Egy 16 bites számítógép vezéreli az egész üzemanyag adagolási folyamatot.

A száraz karteres olajozás nagyon kompakt motorblokk kidolgozását tette lehetővé. Az egész quad életre keltése sem bonyolult, mindössze az elektronikus önindító gombját kell megnyomni, amely most már minden sebesség fokozatban indít, behúzott kuplung mellett. A Raptor 5 előre és egy hátrameneti fokozattal rendelkezik. Az YZ-szerű váltókar ellenáll a hajtási viszontagságoknak, de mégis lágyan kapcsolható. A kuplung masszív kosarat és tárcsákat kapott, hogy elbírjon a Raptor erejével. Az olajszűrőt könnyű elérni egy cseréhez, és a légszűrő mindenféle segédeszköz nélkül cserélhető. A váz szinte teljesen megújult: egy acél és alu kombinációjából készült vázhoz egy alu segédváz csatlakozik, alu lengővilla rendszerrel.

A szuper erős konstrukció a legkönnyebb ATV-vé varázsolja a kategóriájában 174 kg-os szárazsúlyával. A megállásról elől dupla tárcsafék, hátul egy szimpla tárcsafék gondoskodik. A futómű elemek közt az első rugóstagokon a rugó előfeszítése, míg a hátsón mindhárom paramétere állítható. A Raptor 700R ára az USA-ban mindössze 1.4 millió forintnyi dollár, de ez nem mérvadó a magyarországi árához, amely minden bizonnyal üti a 2 milliós határt, méghozzá jócskán.